A humanitárius intervenció kockázatai és mellékhatásai
The New Republic
The New Republic
A vérontás és mészárlás megakadályozása érdekében nyújtott katonai
segítség a huszadik század végének külpolitikájában egyre nagyobb
szerepet kapott. A humanitárius intervenció azonban nem új keletű elv.
Grotius már a 17. század elején úgy fogalmazott, hogy erkölcsi
kötelességünk nem csak az azonos vallásúak, de minden nép segítségére
sietni, ha támadás éri. A felvilágosodás filozófusai, egyebek között
Adam Smith, ezt a gondolatot fejlesztették tovább. Gary J. Bass, a Princeton Egyetem Nemzetközi kapcsolatok tanszékének professzora Harc a szabadságért: a humanitárius intervenció gyökerei
című könyve az elmúlt két évszázad humanitárius beavatkozásainak
történetét tekinti át. Az érdekességekben és anekdotákban bővelkedő
monumentális monográfia kapcsán Michael Ignatieff tekintélyes
kanadai politikus és történész a humanitárius intervenció történetének
tanulságairól és jelenbeli lehetőségeiről elmélkedik a The New Republic hasábjain.
A humanitárius intervenció hívei már a 19. század elején is az erkölcsi
kötelességre hivatkoztak, míg a beavatkozást ellenző reálpolitikusok a
morális érvelésben mindig burkolt érdeket véltek felfedezni. Lord Byron
angol romantikus költő kötelességének érezte, hogy 1825-ben részt
vegyen a görög szabadságharcban, noha bevallotta, hogy nem állhatja a
görögöket. A népek szabadságát azonban olyan elvnek tekintette,
amelyért hajlandó volt életét áldozni. Metternich, az osztrák realista
diplomata viszont úgy vélte, hogy a humanitárius intervenció valójában
„gonosz játszma, amely a vallás és az emberiesség ürügyén a fennálló
rend felforgatására törekszik." Benjamin Disraeli, a legendás
konzervatív miniszterelnök nevetségesnek nevezte az ötletet, hogy
Anglia segítse a bolgárokat, riválisa, William Gladstone liberális
politikus azonban erkölcsi kötelességnek tekintette a segítségnyújtást.
Bass nem igazságot szolgáltatni az intervencionalisták és a realisták
vitájában. A történelmi példák tárgyalása során igyekszik komolyan
venni mindkét oldal érveit: az európai hatalmi egyensúly felbomlását
féltő realisták, és a rend ellenében az erkölcsi elveket hangoztató
beavatkozáspártiak megfontolásait is. Természetesen Bass célja nem
pusztán antikvárius történeti áttekintés. Az elmúlt két évszázad
humanitárius intervenciói olyan tanulságokkal szolgálhatnak, amelyek
segíthetnek a közelmúlt hasonló beavatkozásai - a koszovói, a boszniai,
a kelet-timori intervenció - várható következményeinek, és
mindenekelőtt a világrendre gyakorolt hatásának megértésében.
Különösen nagy tanulságokkal szolgálhat az 1876-os török-bolgár
konfliktus. Ha Gladstone egy amerikai újságíró beszámolóját olvasva nem
jut arra a következtetésre, hogy erkölcsi szempontból elfogadhatatlan a
törökök a bolgár keresztények ellen indított hadjárata, akkor talán
Oroszország sem indít háborút indít az Ottomán Birodalom ellen, és az
Osztrák-Magyar Monarchia sem foglalja el Boszniát. Ha mindez nem
történik meg, talán Gavrilo Princip nem követ el merényletet Ferenc
Ferdinánd ellen, és nem tör ki az első világháború. A reálpolitikusok -
mindenekelőtt Disraeli és Metternich - előre látták, hogy az Ottomán
Birodalom szétesésével a kelet-európai nacionalizmus szelleme
kiszabadul a palackból, és felborul az imperialista hatalmi egyensúly
által biztosított béke időszaka: a liberális intervencionalisták a
török elnyomással szembeni fellépése háborúk sorához fog vezetni.
„Ellentétben a beavatkozáspártiakkal, a következményeket felismerő
realisták viszont azt nem ismerték fel, hogy a szabadságharcok miatt az
imperializmus mindenképpen megbukik, és a kérdés csak az, hogy
Oroszország vagy a nyugati hatalmak, és az általuk támogatott különböző
nemzeti törekvések profitálnak-e az Ottomán Birodalom összeomlásából."
Bass elemzéséből az is kitűnik, hogy az Ottomán Birodalom elleni
beavatkozás hívei nem csak humanitárius szempontokat tartottak szem
előtt: voltak, akik imperialista megfontolásból vagy vallási
előítéletből támogatták a török fennhatóság alól szabadulni vágyó
európai nemzeteket. „A muszlimok és a törökök elleni imperialista
rasszizmus is hozzájárult az európai humanitárius lelkiismeret
felkorbácsolásához."
„A humanitárius intervenció kortárs hívei nem engedhetik meg maguknak
azt a luxust, hogy figyelmen kívül hagyják erkölcsi indíttatású
javaslataik stratégiai következményeit. Mielőtt tetteket sürgetnek,
végig kell gondolniuk, hogy milyen láncreakciót indítanak el" -
figyelmeztet a könyv kapcsán Ignatieff, aki korábban maga is több
könyvében síkra szállt a humanitárius intervenció szükségessége mellet,
így megjegyzése óvatos önkritikának is tekinthető.
Ignatieff szerint egyre több jel mutat rá, hogy a hidegháború utáni
újabb intervenciós korszak véget érni látszik. A Szovjetunió szétesése
óta a Nyugat Oroszország tiltakozása ellenére is végrehajtott katonai
akciókat Koszovóban és Boszniában. „A grúz válság azonban világossá
tette, hogy Oroszországgal ismét számolni kell." Kína pedig a darfuri
beavatkozást akadályozta meg. Hasonlóan Oroszországhoz, Kína is
meggátolja az intervenciót az érdekeltségébe tartozó területeken.
A kínai és az orosz birodalmi törekvéseken kívül egyéb okai is vannak
az intervencionizmus háttérbe szorulásának. A 2001. szeptember 11-i
terrortámadások után az amerikai külpolitikában a humanitárius
szempontokat a biztonságpolitikai megfontolások váltották fel. Az
Egyesült Államok haderejét jelenleg teljesen leköti az iraki és
afganisztáni háború. De még ha lenne is rá kapacitás, aligha valószínű,
hogy Amerika humanitárius okból hajlandó lenne beavatkozni a világ egy
távoli pontján.
„A humanitárius intervenció korszaka lezárult" - véli Ignatieff. Még
azon esetekben is, amikor egyetértés uralkodik a humanitárius
beavatkozás szükségessége mellett - mint például a Zimbabwéban -, akkor
sincs olyan állam, amely vállalná a beavatkozás költségeit és
kockázatait. Mindez azonban nem jelenti, hogy a realisták végső
győzelmet arattak. Az erkölcsi megfontolások előbb-utóbb újra előtérbe
kell hogy kerüljenek - jósolja Ignatieff.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése