2008. december 1., hétfő

Michalengelo Dávidja csak márkajegy lesz?

Olasz értelmiségiek vitája a kultúra jövőjéről
A költségvetési megszorítások, amelyeket a kultúrát marketing-eszköznek tekintő kormány rendelt el, veszélyeztetik Itália legnagyobb kincsét - fejti ki a La Repubblica című olasz lapban Giampiero Vitelli, aki az általános helyzetképet  toscanai példákkal illusztrálja, de az ellenvéleményt is idézi.
Az észak-olaszországi tartomány egymaga 615 múzeumot számlál, vagyis hatezer lakosra jut egy, ami abszolút világrekord. Firenzében található a világ tíz legismertebb műalkotásából három, Olaszország leglátogatottabb múzeumai közül hét, Európa harminc leglátogatottabb múzeuma közül öt. Minden második Olaszországba látogató külföldi Toscania művészetével kíván ismerkedni.
Ugyanakkor Olaszország, amely a G8 országai közül kulturális kincsekben a leggazdagabb, a kulturális beruházások terén az utolsó helyen áll közöttük. Múzeumai közül egy sem szerepel a világ húsz leglátogatottabb hasonló intézménye között; egyetlen olasz egyetem sem található az első 190 között a rendelkezésére álló erőforrások szempontjából. Az EU országai közül Olaszország a 17. helyen áll a kultúra finanszírozásában, a 28-ik az innováció, a 24-ik a képzés és a 29-ik a kutatás terén.
Toscanában a látogatók Firenze, Siena és Pisa járt kulturális útvonalain áramlanak, a számtalan kisebb múzeumba ritkán érkezik látogató. Monterchi központjában zárva a vendéglő, a kolostor omladozik, arra, hogy a Madonna del Parto - Piero della Francesca freskója - ott található, csak egy tábla hívja fel a figyelmet. Végül egy fiatal nő kinyitja a rozsdás kaput. Három napja egy látogató sem volt. A szomszédos Sansepolcro múzeumában néhány őr társalog egy másik Piero della Francesca előtt, a hétvégére várnak egy japán turistacsoportot. Az üres duomóban két gyertya világítja meg a 8. századi szent arcát.
Egy olyan pillanatban, amikor beavatkozása a legsürgősebb lenne, az állam a válság és a takarékosság nevében sújtja a kultúrát. „Az ügyben az a legmeglepőbb, mondja Giorgio Bonsanti történész professzor és restaurátor, hogy a lakosságot közömbösen fogadja a dolgok alakulását." Az elkövetkező három évben a költségvetési korlátozások elérik az 1 milliárd eurós rekordszámot. Múzeumok, színházak, könyvtárak, kutatóközpontok és iskolák lesznek képtelenek kiegyenlíteni a számlákat, a fizetéseket. A korlátozások nyomán 428 színház zárta be kapuit. Olaszország, ahol a nyugati antik művészet kincseinek 60 százaléka található, képtelen lesz karban tartani művészeti örökségét.  „Egy korszak ért véget" - mondja Gian Bruno Ravenni, Toscana tartomány kulturális szektorának vezetője.  A tartomány kulturális keretéből 66 millió eurót vonnak el és akár további 433 milliót és 1733 kulturális munkahelyet is elveszthet.
„A források megkurtítása arra kényszerít, hogy a végletekig kifacsarjuk a lehetőségeket - fejti ki Francesco Giambrone, a firenzei Maggio Musicale fesztivál igazgatója. - Ennek a lépésnek az az üzenete, hogy a kultúra szórakoztatás, a szabadidő eltöltésének egyik kiegészítő módja. A cél azonban rafináltabb: előbb külföldre kölcsönözni, majd helyettesíteni."
Igazból a vita nem kulturális jellegű, többről, döntőbb és gyakorlati dologról, a sorsunkról van szó - írja a Giampaolo Vitelli. „A kultúra, mondja Jean Clair, a párizsi Picasso-múzeum és a velencei Biennálé volt igazgatója - szellemi kincs, egy ország történelmének tanúja, demokráciájának emlékezete. Ha áruvá silányítják egy, a megvetés táplálta kulturális forradalomban, megszűnik létezni: és ki fog derülni, hogy valójában nincs többé mit eladni."
Az állam úgy döntött, hogy a kultúrát többé nem költséges befektetésként kezeli, hanem közvetlen és azonnali pénzügyi bevételként. Ez azonban logikailag lehetetlen, hacsak nem verik dobra az országot. Giorgio Van Straten író szerint „először fordul elő, hogy a pénzügyi mérleg abszolút értéke betör az eszmék terébe. Egy olyan politikai fordulat epilógusa ez, amely a minőség helyébe a mennyiséget, a kultúráltság (civiltá) helyébe a reklámot állította." 
Olaszországban a kultúra jövője aggodalommal tölti el a hozzáértőket. Az, hogy a korlátozások bejelentését követően Mario Resca személyében a McDonald's egyik volt vezetőjét nevezték ki „szupermenedzserré" azzal a megbízással, hogy a párizsi Louvre Abu Dhabiban létesülő fiókmúzeumának példáját kövesse, csak egy csepp a tengerben számos olasz értelmiségi szerint. Szerintük a mai politikában a kultúrának, a tudás forrásának a helyét már más foglalta el.
„A kereskedelmi televízió és a reklám tölt be mindent - mutat rá Aldo Schiavone, a Bölcsészeti tudományok felsőfokú intézetének (Istituto superiore delle scienze umane) elnöke . „Egy hosszú butítási folyamat végén vagyunk: a művészettörténet a turizmus és az ingatlanspekulációk ürügyévé vált¸ a kulturális múlt egy olyan politikai osztály szavahihetőségének eszköze lett, amely külföldön minden tekintélyét elvesztette. Már nem a kultúránkról van szó, hanem a demokráciánkról."
„Egy középszerű vezető osztály akkor tarthatja fenn magát, ha az országot a maga színvonalára süllyeszti" - teszi hozzá Mario Lolli Ghetti, a toscanai örökségvédelmi hivatal igazgatója, aki úgy látja, hogy ez a vezetés „a kultúrát úgy fosztja meg értelmétől, hogy  olyasvalaminek tünteti fel, aminek profitot kell termelnie. Ha Michelangelo Dávidja is márkává válik, akkor már nincs különbség a művészet és a marketing között. Az örökségvédő intézményekben az átlag-életkor 54 év. Az állam már több éve nem biztosítja, sőt tiltja az értelmiségiek pótlását, holott nekik kellene alkotniuk a cementet, amely a nép egységét biztosítja."
A toscanai középkori falvak ennek a kulturális marketingpolitikának a jelképei: a még érintetlen múlt a turizmus szükségletei szerint nyílik csak meg. De van ellenkező vélemény is. Patrizia Asproni, a múzeumi szolgáltatásokat nyújtó Confcultura elnöknője így érvel: „Igazából voltak, akik szerencsére ráébredtek, hogy a kultúrának profitot kell termelnie. A kaszt (a politikai és kulturális értelmiség - Globusz-net) ellenzi ezt, mert egy régi nemzedékhez tartozik, nem akar lemondani kiváltságairól és nem akarja elveszteni vétójogát. Az olasz múzeumok azért haldoklanak, mert nincs marketingjük. Egy külföldi Itália-múzeum, mint a Louvre vagy a Guggenheim, igazi siker lenne: kiaknáznák a raktáron lévő műveket és az embereket elvinnék a kiállításokra. Las Vegasban a világ minden részéről érkező milliárdosok a Bellagio hotel éttermében a chicagói múzeum Rembrandt-képei mellett ízlelik kaviárjukat. A kultúra sok pénzt ér, de egy elit saját javára tartja fogságban."
Cristina Adicini, a firenzei múzeumok főintendánsa erre így válaszol: „Ha a köztulajdonban lévő művek bérleti tarifájáról való vitára szorítkozunk, az azzal magyarázható, hogy fáradt nép vagyunk. Elborzaszt, hogy párhuzamba lehet helyezni egy olajkutat a mi kultúránkkal. Az előbbi terméke szennyez, elégetik és elfogy. Az utóbbi megtisztít és megmarad."   
Montale közelében Giuliano Gori valósággal ellentéte Mario Rescának. Birtoka romantikus parkjába a legjobb kortárs művészeket hívta meg, szabad a belépés, hetven alkotás készült egy megadott területre, egységes összefüggésben. Nem lehet őket áthelyezni. Kevés ennél tanulságosabb hely található Olaszországban. „Ha a nagy olasz művészetet áthelyezik, elveszti értékét. Ha nincs ott mögötte Toszkána, nem lehet elmondani Japánban, hogy mi a reneszánsz. Ahhoz, hogy tájékoztassanak egy alkotás létezéséről, elég egy másolatot exportálni, ahhoz nem kell maga a mű. Hacsak a kultúra helyett nem a pénzre koncentrálnak".
Ez annak a problémának a lényege, amelyet ez a tartomány érzékeltet Olaszország számára. „A kultúra nélkül - mondja Gori - az élet csak túlélés, akkor nincs különbség a jó és a rossz között. Ez a mi válságunk: egyre nehezebbé válik ez a megkülönböztetés, amelyet feleslegesnek, károsnak állítanak be. Ledöntik a kultúra és a gazdaság közötti határt. Az állam felszámolja a kulturális javakat, kezdve a tájjal, mert az olasz politika elvesztette a jelenkoriság (contemporaneitá) helyes értelmezésének kulcsát. És arra törekszik, hogy többé ne a közkultúra, hanem a magánprofit formálja a társadalom együttélését."

http://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2008/12/01/toscana-se-il-david-solo-una-griffe.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése