A zsidó állam orosz gyökerei
„Izraelt orosz zsidók csinálták orosz zsidóknak" - idézi az Ogonyok hasábjain publikált esszéjében Vlagyimir Baider,
a folyóirat jeruzsálemi tudósítója Dina Rubinát, aki ugyan már évek óta
Izrael lakója, mégis az egyik legjelentősebb orosz írónak számít. Bár
ez az ominózus kijelentés mintegy tizenöt éve hangzott el,
igazságtartalma azóta csak nőtt, de ma már inkább az új, oroszországi
bevándorlók, semmint a történelmi kezdetek miatt.
E történet
pedig - eleveníti fel az események logikáját a szerző - 1772-ben vette
kezdetét, amikor Oroszország megszállta az akkor felosztott
Lengyelország keleti felét, és arra kényszerült, hogy valamilyen
formában integrálja az ott élő nagyszámú zsidó hitű közösségeket.
Persze, ennek az integrációnak megvoltak a határai; a zsidóknak a cári
hatóság megtiltotta, hogy elhagyják a korábbi lengyel körzeteket, s
hogy Oroszország belsejébe költözzenek. Ez egészen II. Sándor trónra
lépéséig tartott. A reformer cár megszüntette a helyhez kötöttséget;
engedélyezte a zsidó családok letelepedését a nagyobb orosz városokban,
s idővel megnyíltak az állami közép és főiskolák kapui is a zsidó
fiatalok előtt, még ha numerus clausushoz is kötve.
Ám
mindez nem feltétlenül hozott megnyugvást, mert a minimális nyitás csak
még inkább ráirányította a figyelmet arra, hogy a zsidók továbbra is
elnyomottak, a velük szembeni diszkrimináció nem enyhül. És leginkább
azok érezték ezt, akiket a felsőfokú tudás hozzásegített ahhoz, hogy az
átlagembernél jobban és mélyebben átlássák a helyzetet. Egyértelmű lett
számukra, hogy bár feljebb kerülhettek a ranglétrán, egyesek előtt
megnyílt a gazdagodás útja, de továbbra is gyűlölik őket, mert
valamiképpen mások, mint azok, akiknek körében élnek.
Az
1855-ben trónra lépett reformista II. Sándort 1881-ben anarchisták
meggyilkolták, a rendszer pedig az általános társadalmi
elégedetlenséget úgy próbálta megfékezni, hogy a népnek odadobta a
zsidókat. Pogromok százait szervezték, melyeket a kormányzat hol
eltűrt, hol egyenesen támogatott. A zsidók közül pedig számosan úgy
érezték: Oroszországban megbukott annak kísérlete, hogy egyenlők
lehessenek honfitársaikkal, tehát el kell menniük egy olyan országba,
melyet a magukénak mondhatnak, mely az övék lesz, s ahol maguk
teremthetnek mindenki számára egyenlő esélyt. A zsidó állam gondolata
nem orosz földön született, de Oroszországban talált a legnagyobb
visszhangra, akárcsak a cionizmus. Az 1880-as évek végén, II. Sándor
meggyilkolását követően megindult az első alija (bevándorlás
Palesztinába), és létrejöttek az első nagy zsidó közösségek, melyek még
sokáig valamiféle jiddis-orosz nyelvkeveréket beszéltek, s hozták
magukkal az egykori anyaföld áldásait. Nem véletlen, hogy a
Jeruzsálemben gyártott első vodkamárka, a Gold címkéjéről azóta is a
cári kétfejű-sasos címer köszönti az embert.
A második alijára az
1905-os elvetélt oroszországi forradalmat követően került sor. Az
akkori eseményekben már nagyszámú baloldali, kommunisztikus hiteket
valló zsidó vett részt; a forradalom bukását követően pedig azok, akik
Izraelbe érkeztek, a kommunizmus igazi földi megvalósulásaként
kapcsolódta be a kibbuc-mozgalomba.
A harmadik alija az 1917-es
forradalom, majd az azt követő polgárháború nyomán alakult ki, de talán
ez bizonyult a legellentmondásosabbnak. Míg sok olyan zsidó, aki
szívesen adta volna identitását cserébe egy jobb és igazságosabb
társadalomért, és ezért fenntartások nélkül vállalt szerepet a
forradalomban, addig mások, akiket nyelvük és hagyományos kultúrájuk a
cionizmus bűvkörében tartott a kivándorlást választották. E
meghasonlásnak lett üdvös következménye az első izraeli zsidó színház
létrejötte. Vahtangov, egész tuppjával Moszkvából kiköltözött
Palesztinába, s ott megalapították a Gabina szinhízat, mely mind a mai
napig megőrizte különös fontosságát az ország kulturális életében.
A
második világháború, a holokauszt, illetve a nácikkal szemben oly sok
áldozatot hozó Szovjetunió, az Oroszország-képet a palesztinai zsidók
tudatában nagyon megszépítette. A háború alatti és utáni években a
szovjet kultúra és a vele szembeni szimpátia számos eleme vert gyökeret
a zsidók körében, anélkül, hogy azt akárcsak észrevették volna. Még
1990-ben is a Szíriával határos Golan-magaslatok katonai egységeinek
egyik parancsnokát Iosi Peled-nek hívták, mely név akkurátus orosz
fordításban Joszif Sztálint jelent. Az egykori belga bevándorló szülők
baloldali elkötelezettségük természetes következményeként adták ezt a
nevet fiúknak, tiszteletként egy olyan ember iránt, akiről időközben
sok minden kiderült, ám mégiscsak legyőzte a nácikat.
Izrael és a
Szovjetunió kapcsolatai még jó ideig megőriztek egyfajta
bensőségességet. Míg Sztálin, élete utolsó éveiben egyre kíméletlenebb
üldözésnek vetette alá az oroszországi zsidókat, a nemzetközi
politikában mindent megtett, hogy Izrael állammá alakulását segítse. Az
ENSZ-ben a szovjet diplomaták következetesen kiálltak e cél érdekében,
Csehszlovákián keresztül pedig számolatlanul érkeztek a szovjet
fegyverek az akkori brit protektorátusba. Ezek nélkül az izraeli
függetlenség magvalósulása épp úgy elképzelhetetlen lett volna, miként
azok a győzelmek, melyeket a korai években a zsidó hadsereg aratott az
Izraelre támadó arab államok felett.
http://www.ogoniok.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése