Policy Review
Tíz
éve még csak naiv illúziónak tűnhetett az atomfegyverek nélküli világ
képe. Az elmúlt években egyre több biztonságpolitikai szakértő és
politikus támogatta a teljes nukleáris leszerelést. Barack Obama
hivatalba lépése után pedig tárgyalásokat kezdeményezett Oroszországgal
az atomfegyverek számának jelenős csökkentéséről. Henry Sokolski
biztonságpolitikai szakértő, az amerikai kongresszus tömegpusztító
fegyverek elterjedésének megakadályozására létrehívott bizottság tagja
arra figyelmeztet a konzervatív Policy Review hasábjain, hogy
a nem kellően átgondolt nukleáris leszerelési program visszaüthet, és
könnyen a globális geopolitikai egyensúly felborulásához, illetve újabb
atomfegyverkezési versenyhez vezethet.
Sokolski röviden
összefoglalja az amerikai elnök által Oroszországnak ajánlott nukleáris
leszerelési tervezet főbb pontjait. Barack Obama európai körútján
jelentette be, hogy a teljes nukleáris leszerelést fogja szorgalmazni.
Dmitrij Medvegyev orosz elnökkel elvben már meg is egyezett a
stratégiai atomfegyverek csökkentéséről. Sokan úgy vélik, hogy a világ
nukleáris robbanótölteteinek 96 százalékát birtokló két nagyhatalom
vezetőinek egyetértése nyomán remény van rá, hogy globális
megállapodást lehet kötni a teljes nukleáris leszerelésről. Így nemcsak
a nagyhatalmak közötti atomháború lehetőségét lehetne kizárni, hanem
azt is, hogy a nukleáris fegyverek terrorista szervezetek kezére
jussanak. Az Obama által javasolt egyezmény megerősítené az atomenergia
békés célú felhasználását, de szabályozná a dúsított urán előállítását,
tárolását és kereskedelmét is.
Az atomfegyverek számának jelentős
csökkentése világszerte nagy érdeklődést váltott ki annak ellenére,
hogy az elmúlt évtizedekben folyamatosan csökkent a két nagyhatalom
nukleáris arzenálja. Sokolski emlékeztet rá, hogy Oroszország és az
Egyesült Államok a hatvanas években még 77 000 nukleáris töltettel
felszerelt fegyverrel rendelkezett, mára azonban hetedére, 11 000-re
csökkent a számuk. A folyamat hátterében elsősorban az áll, hogy a
modern rakéták sokkal pontosabban célba juttathatók, így az
elrettentéshez kevesebb nukleáris töltet is elegendő. Az atomfegyverek
jelentős csökkentésére tett obamai javaslat így tulajdonképpen csak az
elmúlt évtizedek spontán folyamatainak felgyorsítását indítványozza.
Szakértők szerint akár 1000-re, még merészebb elemzések szerint 500-ra
csökkenhetne az Egyesült Államok stratégiai atomfegyverkészlete.
Sokolski
arra hívja fel a figyelmet, hogy a széles körben üdvözölt obamai
leszerelési javaslat könnyen káros mellékhatásokkal járhat. Nem kizárt
az sem, hogy globális atomfegyverkezési hullámot indíthat el, ha az
Egyesült Államok és Oroszország megállapodik nukleáris arzenáljaik
csökkentéséről.
Az egyik problémát az atomenergia békés
felhasználásának támogatása okozza. A javaslat értelmében minden
államnak jogában állna nukleáris erőműveket üzembe állítani. Sokolski
szerint azonban egyáltalán nem könnyű a békés célokat és az
atomfegyverek előállítását elválasztani. Az atomerőművekben használatos
hasadóanyagok ugyanis könnyen alkalmassá tehetők nukleáris fegyverek
előállítására. Oroszország például 700 tonnányi dúsított „békés célú"
urániumot és 100 tonnányi plutóniumot raktároz a 160 tonnányi hadászati
hasadóanyagon túl. A kínai békés célú tartalékok az ország nukleáris
arzelnáljának négyszeresére növelését teszik bármikor lehetővé. De a
deklaráltan atomfegyver-ellenes Japán is 50 tonnányi hasadóanyaggal
rendelkezik, amelyből akár 1500 atomtöltet is előállítható lenne néhány
hónap leforgása alatt.
Az atomerőművek építése és az
urándúsítás engedélyezése nem választható el a hasadóanyagok katonai
felhasználásától. Az az állam ugyanis, amely atomerőművekkel és
urándúsításra alkalmas centrifugákkal rendelkezik, hónapok alatt
atomfegyvereket gyárthat. Észak-Korea és Irán évek óta az atomerőművek
építésére hivatkozva folytat atomprogramot, és semmi kétség nem fér
hozzá, hogy mindkét ország valódi célja nukleáris fegyverek
előállítása.
Az is kérdéses, hogy lehetséges-e kellő
hatékonysággal kontrollálni a kísérleti atomrobbantásokat. Szakértők
szerint ugyanis hiába az egyezmények, ma már mód van olyan kis
kísérleti robbantások végrehajtására, amelyeket a szeizmográfok nem
tudnak kimutatni.
A legnagyobb kérdés azonban az, hogy a
leszerelés vajon hozzájárul-e a globális biztonság és stabilitás
növekedéséhez. Sokolsi arra hívja fel a figyelmet, hogy a két
nagyhatalom nukleáris arzenáljának csökkentésétől nem feltétlenül
remélhetjük ezt. Pakisztán, India, Kína és Izrael ugyanis aligha dönt
atomfegyvereinek csökkentése mellett pusztán azért, mert az Egyesült
Államok és Oroszország csökkenti atomtölteteinek számát.
Sőt,
az sem kizárt, hogy a második világháború óta fennálló, és még a
hidegháború idején is aránylag stabil globális geopolitikai egyensúlyt
biztosító rend is felborulhat - figyelmeztet az amerikai
biztonságpolitikai szakértő. Ha a két nagyhatalom nukleáris
elrettentőereje csökken, akkor a többi atomfegyverrel rendelkező állam
kénytelen lesz saját arzenáljának fejlesztésére. Bizonyára akadnának
olyan országok is, amelyek úgy érznék, hogy könnyen fontos geopolitikai
szereplővé válhatnak atomfegyverek gyártásával. Könnyen lehet, hogy
például Japán, Ausztrália, Dél-Korea is nukleáris fegyvereket akar, ha
úgy ítéli meg, hogy az Egyesült Államok már nem képes megvédeni. Az
orosz-amerikai leszerelés hatására geopolitikai hatalmi harc és
atomfegyverkezési hullám indulhat meg, amely jelentős
biztonságpolitikai kockázatokkal járna. A Nemzetközi Atomenergia
Ügynökség az elmúlt években sem volt képes nem csak meggátolni az
atomfegyverkezést, így nincs rá remény, hogy a jövőben meg tudná
akadályozni, hogy az atomreaktorokkal bíró államok nukleáris fegyverek
gyártásába kezdjenek. Az atomfegyverkezési hullám fokozná annak
kockázatát, hogy terrorista szervezetek is nukleáris robbanótöltethez
jutnak.
Nem szükségszerű azonban, hogy így legyen - teszi hozzá
gyorsan Sokolski. Ehhez azonban nem elég az orosz és az amerikai
nukleáris arzenál csökkentése, hanem minden atomhatalomnak el kell
köteleznie magát fegyvereinek számának csökkentése mellett, és
biztosítani kell az atomsorompó egyezmény betartását is. Legalább ilyen
fontos lenne a békés felhasználására szánt hasadóanyagok a jelenleginél
sokkal szigorúbb ellenőrzése is. (Sokolski nem fejti ki, hogy milyen
előírásokkal és intézmények felállításával lehetne garantálni, hogy a
dúsított uránt ne lehessen atomfegyverek előállítására használni.) A
globális geopolitikai egyensúly fenntartása érdekében elengedetlen
lenne a rakétavédelem erősítése, hogy az elrettentő potenciál
csökkenésével ne nőjön a jelenlegi atomhatalmak fenyegetettsége.
http://www.hoover.org/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése