A gyenge államok összeomlásának geopolitikai kockázatai
Az
elmúlt években, és különösen a 2001. szeptember 11-i terrortámadások
óta egyre több elemző ismeri fel, hogy a bukott államok súlyos
biztonságpolitikai kockázatot jelentenek. Az összeomlás utáni anarchia
és erőszakhullám menekültáradatot indíthat el, ami humanitárius
katasztrófát okozhat. A bukott államokban szabadon tevékenykedhetnek a
nemzetközi terrorista szervezetek és az egyéb bűnbandák. Jakub Grygiel, a Johns Hopkins University Kelet-Európa és Oroszország szakértője a The American Interest
hasábjain megjelent elemzésében arra hívja fel a figyelmet, hogy ennél
is súlyosabb következményekkel járhat, ha az összeomlás után kialakult
hatalmi űr betöltéséért nagyhatalmi rivalizáció indul.
Az elmúlt
években egyre több biztonságpolitikai szakértő figyelmeztet rá, hogy a
globális geopolitikai stabilitásra és a biztonságra nem csak a
nagyhatalmak közötti rivalizáció, hanem a bukott államok is komoly
kihívást jelentenek. A közkeletű vélekedés szerint a terrorista
szervezetek leginkább azokban a szegény országokban erősödnek meg,
amelyek kormányai nem képesek ellenőrzésük alatt tartani az állam
területét. Komoly geopolitikai kockázatot jelenthetnek az etnikai
tisztogatások is: menekülthullám indulhat el, amely a környező
országokat stabilitását is veszélyeztető humanitárius katasztrófát
okozhat. Az elmúlt hónapokban elemzők tucatja figyelmeztetett rá, hogy
Pakisztánban és Szomáliában az állam gyengesége miatt virágozhatnak a
terrorista szervezetek, egyebek között az al-Kaida. Nem véletlen, hogy
Az Egyesült Államok és a különböző nemzetközi szervezetek a 2001.
szeptember 11-i terrortámadások óta kiemelt figyelmet - és
dollármilliárdokat - szentel a bukott államoknak.
Grygiel szerint
azonban téves a bukott államokkal kapcsolatos legelterjedtebb nézetek
ugyan valós problémákra világítanak rá, csak éppen a legfontosabb
szempontot hagyják figyelmen kívül. Igaz ugyan, hogy a bukott államok a
terrorizmus melegágyai és a humanitárius katasztrófák gyakori
gócpontjai, ám ezeknél is súlyosabb kockázatot rejt magában a bukott
államok fölötti befolyásért kitörő nagyhatalmi rivalizáció. Ha ugyanis
egy állam megbukik, akkor űr, hatalmi vákuum keletkezik, amelyet
előbb-utóbb betölt valaki. Geopolitikai szempontból rendkívüli
kockázatot jelent, ha egy bukott államra több nagyhatalom is rá akarja
tenni a kezét - figyelmeztet Grygiel.
A hidegháború vége óta
kudarcot vallott államok leginkább a humanitárius katasztrófák és a
terrorista szervezetek megerősödése miatt keltettek aggodalmat. A
kétpólusú világrend megszűnésével, az Egyesült Államok és a Szovjetunió
az egész világot két befolyási övezetre osztó szembenállásának végével
a nagyhatalmak geopolitikai radarjáról lekerült államok egy része
kormányozhatatlanná vált: ahogyan az Egyesült Államoknak illetve
Oroszországnak nem állt érdekében befolyási övezetének felügyelete, a
magukra hagyott gyenge államok a korrupció, a hatalmi csoportok közötti
rivalizáció és az erőszak martalékaivá váltak. A nemzetközi
anarchiával, ám az egyes államok viszonylagos stabilitásával járó
hidegháborús évtizedeket a nemzetközi stabilitás és az egyes államok
anarchiájának korszaka váltotta fel. Szomália, Ruanda, Haiti, Bosznia
összeomlása után valóban inkább a menekültáradattól, az éhínségtől, a
közbiztonság drasztikus romlásától és a szélsőséges szervezetek illetve
a drogkartellek megerősödésétől kellett félni, és ezen esetekben ezért
a liberális internacionalisták által szorgalmazott nemzetközi
összefogásra, segélyprogramokra és békefenntartó missziókra volt
szükség.
Ezek az államok azonban nem tekinthetők tipikus bukott
államoknak - figyelmeztet Grygiel. Esetükben a bukás utáni anarchiát az
okozta, hogy egyik nagyhatalomnak sem állt stratégiai érdekében
beavatkoznia az összeomlás megakadályozása, vagy legalábbis a mielőbbi
rendezés érdekében. A bukás veszélyével fenyegető, jelenleg ingatag
államként számon tartott országok többségében - a természeti kincsekben
gazdag afrikai és közép-ázsiai országokban, Indonéziában és
Latin-Amerikában- egészen más a helyzet: ezek a térségek geopolitikai
szempontból rendkívül fontosak. Ha valamelyik stratégiai szempontból
lényeges állam összeomlik, akkor a nagyhatalmak biztosan nem fogják
tétlenül nézni - vagy a nemzetközi szervezetekre bízni - a rendezést.
Inkább megpróbálják kihasználni a lehetőséget befolyási övezetük
növelésére és erősítésére, hiszen ha nem így tesznek, akkor valamelyik
rivális nagyhatalom nyomul be a bukás utáni hatalmi vákuumba.
Mivel
a geopolitikai szempontból stratégiai jelentőséggel bíró államok és
régiók legalább két nagyhatalom számára fontosak, szinte
elkerülhetetlen, hogy az ilyen államok összeomlása esetén nagyhatalmi
rivalizáció tör ki. A befolyási övezetek kiterjesztése körüli
vetélkedésnek Grygiel szerint három lehetséges kimenetele képzelhető
el. Előfordulhat, hogy az egyik - stratégiai szempontból előnyösebb
helyzetben lévő, vagy egyszerűen csak gyorsabban reagáló - nagyhatalom
megszállja a bukott államot, és ebbe riválisa beletörődik. A másik
lehetőség a bukott állam felosztása - ahogyan ez történt például
Lengyelországgal a 18. század végén. Ha nem sikerül valamilyen módon
békés eszközökkel dűlőre vinni a bukott államért folytatott versengést,
akkor a rivalizáció akár a nagyhatalmak közötti háborús konfliktushoz
is vezethet.
A bukott államok fölötti befolyásért folytatott
küzdelem által kirobbantott nagyhatalmak közötti fegyveres konfliktus
nem pusztán elvi lehetőség - jegyzi meg az amerikai elemző. Jelenleg is
számos olyan bukott, vagy a bukás előtt álló ingatag állam létezik,
amelyet több nagyhatalom is szeretne befolyási övezetének részeként
tudni. A függetlenséget tavaly kiáltó Koszovó kapcsán az Egyesült
Államok és Európa került szembe Oroszországgal és Szerbiával - ha a
szerbek netán megtámadják Koszovót, akkor könnyen a nagyhatalmakat is
érintő fegyveres konfliktus törhet ki. A posztszovjet térség -
különösen a Baltikum, Ukrajna és Grúzia - évek óta puskaporos hordónak
számít: miközben a volt szovjet tagállamok törekszenek az észak-atlanti
integrációra, Moszkva mindent megtesz befolyásának újbóli megerősítése
érdekében. Ha valamelyik posztszovjet állam összeomlik és az
elszabaduló anarchia közepette Kreml a térségen élő, az elmúlt években
orosz állampolgárságot kapott lakosság védelme érdekében katonai
beavatkozásra szánja el magát, mint ahogyan azt Grúziában tavaly már
meg is tette, akkor könnyen a NATO-val találhatja magát szemben.
„Összességében
kijelenthetjük, hogy számos olyan forgatókönyv létezik, amelyben egy
bukott államért regionális vagy nagyhatalmi rivalizáció indulhat. Ezért
érdemes lenne leporolni a bukott államokkal kapcsolatos bevett
nézeteket, és komolyan átgondolni az összeomlás sajátosságait és
lehetséges következményeit."
http://www.the-american-
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése