2012. január 25., szerda

A fővárosiak már hitelből buszoznak

Átmenetileg megmenekült a BKV a csődtől, mivel a szerdai közgyűlésen megszavaztak egy újabb kölcsönt. Korábban Tarlós bejelentette, hogy február 2-án leállhat a budapesti tömegközlekedés, ha a BKV nem kap állami támogatást, ugyanis a BKV adósságait a főváros átvállalni nem tudja, miközben a vállalat a befagyasztott normatív támogatás híján saját működési költségeit sem tudja fedezni.
A főváros 9 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt biztosít a cégnek április 30-ai visszafizetési határidővel, valamint további 6 milliárdos "közszolgáltatási ellentételezést" fizet a BKV-nak. Tarlós szerint a jelenlegi hitellel a BKV csak 3 hónap haladékot kapott, május 1-én csődöt jelenthetnek és azonnal leállhat a tömegközlekedés.
Lehet húzni-halasztani az elkerülhetetlent, de ami most zajlik, az nem csak az adóssságok egyre magasabb szintre tologatása, hanem a BKV módszeres kivégzése. A kormány befagyasztotta a BKV-nak járó 32 milliárdos támogatást (március végéig), helyette most fele annyit ad, azt is a főváros más forrásainak részleges befagyasztásával és hitel formájában (áprilisi törlesztéssel). Előbb a BKV adósodik el, amit részben átvesz a főváros, majd az állam lesz kénytelen. A működésképtelenség mindenféleképpen az államkasszát terheli, csak a problémák tologatásával az adósságállomány egyre nő.
Állítólag a BKV 2013-tól átáll az elektronikus jegyrendszer használatára. Csakhogy felmerül a kérdés: ha nem tudják pótolni a műszaki hiba miatt kieső járatokat, és egy ellopott felsővezetéket már nem tudnak pótolni (mert nincs rá pénz), miből akarják fizetni az új rendszerhez szükséges eszközállományt? Újabb hitelből, amit néhány hónap után átvesz az állam fizetésképtelenség miatt?
Ésszerű megoldásnak nyoma sincs. Még a főváros által egy éve készített átalakítási koncepció is egy éve valahol Matolcsy asztalán van - de Matolcsy nem tömegközlekedéssel jár.
Molnár István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése