2013. április 4., csütörtök

A megújuló energia rejtett természetvédelemi költségei

A Natura 2000 a közös örökség védelmére jött létre, de az atomizált ellenőrzés miatt a vadvilág még mindig az egyes tagállamok változó politikájának van kiszolgáltatva. Luke Dale-Harris, ökológiai témákkal foglalkozó szakújságíró megkérdőjelezi a Natura 2000 alkalmasságát arra, hogy hatékony környezetvédelmi szabályozóként működjön.
Amikor szabadon keresztül vándorolnak Európán, a madarak nincsenek tisztában az alattuk elterülő láthatatlan országhatárokkal. Ugyanazokat az útvonalakat követik, amelyek az idők kezdete óta eljuttatják őket a meleg vidékekre, s amelyeket csupán a táj változatlan körvonalai – egyik oldalon az Atlanti óceán partvidéke, a másikon pedig a Kárpátok hajlatai – jelölnek. De az számít a legjobban, amit nem kaphatnak meg: a jövőjüket – beleértve a mi jövőnket is – az egész kontinensen változóban lévő politikai és gazdasági árapály diktálja.
Ma a legnagyobb becsben a növekedés és a haladás áll, a természetes világ ki van szolgáltatva az emberiség törekvéseinek. A szabadpiac, a saját pályáján haladva, kiszipolyozza a saját fennmaradásához is alapvetően fontos, életet adó földet. A világ érzékenyebb és gazdasági szempontból felesleges fajai – a hiúz, a békászó sas, vagy a mezei tücsök, folyami zuzmó – csak addig marad fenn, amíg a létezésüket erkölcsi parancsnak, kiirtásukat pedig szégyennek tekintjük. Ez a természetvédelem mozgatórugója. A szégyen és az erkölcs azonban kultúrafüggő és még azon belül is meginoghat. A természet azonban nem. A sikeres természetvédelmi programokhoz, különösen a levegőben és a vízben élő fajok esetén, az országhatárokon átnyúló politikára és világszerte olyan törvényekre van szükség, amelyek azonos szabálykönyvből merítenek.
Felmerül az érv, hogy csak egy, az egész Európa által pénzügyileg támogatott, s egy legfelsőbb bíróság előtt elszámoltatható, átfogó irányító szervezet képes lényegi hatást elérő, távlatos természetvédelmi programokat bevezetni. Ez ugyanaz a logika, mint ami a kezdetektől fogva irányította – elméletben - az egész európai környezetvédelmi politikát. Kezdve a madarakra vonatkozó irányelvek 1979. évi megfogalmazásával, az élőhelyekkel kapcsolatos irányelveken át végül a több mint 26 000 védett területet magába foglaló Natura 2000 hálózatig, az az elképzelés, hogy a vadvilág közös örökségünk, s így a védelme nemzetközi együttműködést igényel, központi premissza volt.
De a természet védelme igen távol állt az 1951-ben a Párizsi Szerződést aláíró eredeti Hatok gondolataitól, amikor megalkották az Európai Szén- és Acélközösség szabályait, amely a későbbiekben az Európai Unió gerince lett. A háború által szétszakított és évtizedeken át recesszióval küzdő kontinensen létrejövő Unió alapító elve a béke volt, állványzata pedig a gazdasági növekedés és a prosperitás. Ma, 60 évvel később, az állványzat a saját súlya alatt roskadozik, mert – sajátos iróniaként – a növekedés fáradhatatlan keresése azzal fenyeget, hogy térdre kényszeríti azt a struktúrát, aminek a támaszaként szánták. Az EU környezetvédelmi politikája, menthetetlenül a saját pályájához kötve, általában azt a célt szolgálja, hogy csökkentse a vad gazdaság mellékhatásait, miközben a lehető legkevesebb akadályt gördít az útjába. A környezetvédelemnek, a megújuló energiától egészen a biológiai változatosságig, a jövedelmezőség és a hatékonyság közötti kényelmetlen vonalon kell egyensúlyoznia.
Amikor Ritt Bejerregaard, az EU akkori környezetvédelmi biztosa beszédet mondott 1998-ban a „Natura 2000 és az emberek” konferencián, a fő üzenete az volt, hogy a természetvédelem és a gazdasági fejlődés kéz a kézben járhatnak. „Ez egy partnerkapcsolat.” – mondta a hallgatóságnak. „A természetbe beletartoznak az emberek, s az emberek a természet részei.” Azután elébe ment a cáfolatoknak, s kifejezte félelmeit, hogy „igen gyakran ez olyan megállapodás (a partnerség), amelyben mindkét oldal elveszi, amit tud, s a másik félnek pedig magáról kell gondoskodnia.” De ebben az esetben, bizonygatta, az embereknek már elegük lett ebből a hozzáállásból, „s arra készülnek, hogy felvállalják a saját tennivalóikat, s másoktól is ugyanezt várják el.”
Ma a Natura 2000 hálózatot még mindig az optimizmusnak és a hitnek ez a bizonytalan érzése tartja egyben. A hálózat által lefedett terület mára Európa közel 1/5-ét teszi ki, de eközben a szabályozást lazán kellett hagynia, s azok ellenőrzését szinte teljesen át kellett engednie a tagállamoknak. Olyan körülmények között, amikor a gazdaság még mindig mélyreható recesszióval küzd, ez azt jelenti, hogy – különösen Kelet-Európában – a dolgok nagyon is gyakran a megszokott mederben folynak. A bányaipari vállalkozások, az intenzív mezőgazdaság és a környezetvédelmi szempontokra érzéketlen fejlesztés újra és újra megtalálja a törvények közötti réseket.
A leggyakoribb bűnös veti fel ugyanakkor a legtöbb kérdést, és – paradox módon – erről beszélnek a legkevesebbet. A megújuló energiával kapcsolatos fejlesztések, leggyakrabban szélerőművek, napelem parkok és vízi erőművek, az egész kontinensen átlyuggatják a Natura 2000 helyszíneket, sok esetben megsértik az EU környezeti hatásokra vonatkozó irányelveit és a nekik otthont adó ország törvényeit is. Ezekről a fejlesztésekről igen gyakran tudomást sem vesznek: a zöld lobbi azzal mentegeti őket, hogy jó ügy érdekében jönnek létre, a helyi önkormányzatokat és a földtulajdonosokat pedig kifizetik a földhasználatért.
Bár a fenntartható energiaforrásokra való átállás ökológiai szükségszerűség, a megvalósítása ugyanúgy történik, mint bármely más iparágé. A megújuló energiával foglalkozó cégeket az vonzza ezekre a távoli helyekre, hogy a föld olcsó, a környék gyéren lakott és a természeti erőforrások gazdagok. A szigorú környezetvédelmi szabályokat általában könnyedén megkerülik, mivel a környezetvédelmi hatástanulmányokat (EAI) maguk a megújuló energiával foglalkozó cégek fizetik. Ahogy a BirdLife International munkatársa, Marina Cazacu mondja: „a hatástanulmányok minősége nagyon változó. Sok esetben csak azt ismétlik meg, amit a cég állít – kijelentve, hogy a fejlesztés és a környezet között nincs ellentét.”
Mindvégig ez volt a helyzet a dobrudzsai vonulási úttal kapcsolatban: ezen a forgalmas útvonalon jut el Románián és Bulgárián keresztül egészen a törökországi Boszporusz szorosig a békászó sas, a kerecsensólyom, a vörös nyakú lúd és sok más vándorló madár. Az útvonal jelentős szakaszai a Natura 2000 védelme alatt állnak, de ez nem akadályozta meg, hogy több mint 500 szélturbinát tervezzenek a környékre, amelyek közül 752 védett román területekre esik, további több száz pedig már működik is védett területen Bulgáriában. A hatás az átvonuló madarakra, amelyek közül több is már eleve veszélyeztetett, megsemmisítő lehet. Spanyolországban és Kaliforniában ezt már megfigyelték korábban: a turbinákkal való ütközés idővel kritikus szintre csökkentette az általában hosszabb élettartamú és alacsony szaporulattal bíró nagyobb madarak állományát. Az EIA jelentések azonban kivétel nélkül támogatták a szélerőművekre vonatkozó javaslatokat, kijelentve, hogy a turbinák és a természeti környezet között minimális konfliktus merül fel. Románia és Bulgária környezetvédelmi minisztériuma ellenvetés nélkül sietve elfogadta ezeket a jelentéseket, nehogy elveszítsék ennek a bőkezűen támogatott és gyorsan növekvő iparágnak a partnerkörét. Az ellenkezés – alternatív hatástanulmányok készítése - a magánszemélyekre és a nem kormányzati szervezetekre maradt, akik szűkös anyagi háttérrel és az idő múlásától fenyegetve dolgoznak: ugyanis, ha a turbinákat egyszer már felszerelték, aligha fogják őket leszerelni.
A romániai ornitológiai és környezetvédelmi szervezet, a Milvus Group, az utóbbi két évben táborokat szervezett a turbinák által várhatóan közvetlenül érintett madarak számlálására. A bizonyíték meggyőző: az ország különböző részeire javasolt turbinák egyértelműen ellentétesek az európai környezetvédelmi irányelvekkel. De ez még nem elég. A jelentésnek a román Környezetvédelmi Ügynökség elé kell kerülnie, s elfogadás esetén tovább az Európai Bizottsághoz. Ha eljut idáig, a jogi eljárás lassú, s a döntés mindig túl későn születik meg. Ez történt tavaly novemberben Bulgáriában, ahol a kormány végül engedett az RSPB és bolgár partnerei nyomásának és törvényben tiltotta meg a szélerőművek és napelemes parkok építését a bolgár Natura 2000 helyszíneken. „Fantasztikus eredmény ez nekünk” – mondja Daniel Pullan, az RSPB munkatársa, „de túl későn született meg.”: a legtöbb tervezett szélerőmű már megépült és működik.
A Milvus igazgatója, Tamas Papp azt mondja, hogy a Natura 2000 védjegy nem nyújtotta azt a védelmet, amit ígért. „A védett területek szabályozásának ereje túlságosan megosztott. Így az érzéketlen fejlesztésekkel szembeni fellépés hosszú és körülményes folyamat és nagyon nehéz eredményeket elérni. A Natura 2000 a közös örökség védelmére jött létre, de az atomizált ellenőrzés miatt a vadvilág még mindig az egyes tagállamok változó politikájának van kiszolgáltatva, „
A zöld energia irányába való elmozdulást sokkal erősebb központi politika támogatja. A Brüsszelből érkező támogatás és tanácsok gyors növekedést eredményeztek az iparágban és jelenleg úgy tűnik, hogy a terület eléri, illetve sok esetben meg is haladja a 2020-ra kitűzött célokat. Ezzel szemben a biológiai változatosság szintje elmaradt minden ezzel kapcsolatos célkitűzéstől, és mindaddig, amíg az EU nem ad ennek a kevésbé jövedelmező környezetvédelmi formának ugyanolyan támogatást, mint a megújuló energiának, ez így is marad. 
(greenfo.hu )

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése