2013. július 4., csütörtök

A közelgő rendszervá​ltás geoplitika​i valóság

A Kazahsztán, Belorusszia és Oroszország által alkotott vámunió rohamléptékben halad afelé, hogy a majdani Eurázsiai Gazdasági Unió alapját jelenthesse. Májusban a három ország megkezdte az egységes gazdasági térség kialakítására vonatkozó konkrét tervek kidolgozását. Várhatóan egy éven belül aláírják a megállapodásokat, 2015-re pedig a három posztszovjet ország már az új gazdasági egység előnyeit élvezheti.
Az unió motorját az orosz gazdaság fogja adni, mivel a szövetség teljes vagyonának 57%-át az oroszok vagyona alkotja. Oroszországban jóval magasabb az átlag életszínvonal, mint a csatlakozó posztszovjet köztársaságokban, melyek két évtizeden át a Nyugat gazdasági szemeteseként működtek.
Ahogyan erre aggodalmaskodó amerikai szakértők is felhívták már a figyelmet, az Eurázsiai Gazdasági Unió sokkal inkább geopolitikai, mint gazdasági egység. Az alakulóban lévő szövetségről mélyen hallgató Nyugat aggodalmainak ellenére pedig az új formáció vetélytársa nem az Európai Unió, vagy a transzatlanti szabadkereskedelmi övezet lesz. A hanyatlóban lévő Nyugat már nem tényező egy ilyen gazdasági potenciálnak - a tárgyalási folyamat résztvevői számára jóval fontosabb kérdés a zsugorodó Európai Uniónál a ténylegesen növekedő szomszédok kérdése.
Már az unió kiépítésének kezdetén meg kell határozniuk a Kínával történő együttműködés kereteit. Ez irányba igen határozott lépések történnek, mert a Kínával kötött széleskörű energetikai megállapodások már nem Oroszország és Kína, hanem az Eurázsiai Unió és Kína gazdasági együttműködésének alapjait fektették le. Az unió a világ kőolaj- és földgázkészletének tekintélyes részével bír, és Kína mint szomszédos ország erre a biztos forrásra alapozza majd energiafogyasztását, az uniónak pedig stabil gazdasági alapot jelent a biztos kínai felvásárló piac.
Ha a Kínával történő együttműködés tisztázottá vált, a következő fontos tényező még mindig nem az Európai Unió, hanem az iszlám szeparatizmus kérdése, ami Közép-Ázsiában és az Észak-Kaukázusban állandó destabilizáló tényezőt jelent, de a közeljövőben számolni lehet a terjedésével. Az unió külön szervezetet állít fel a nyugatról fűtött iszlám szeparatizmus megfékezésére, de a Sanghaj Együttműködési Szervezet is kiemelten kezeli a kérdést. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Sanghaj Együttműködési Szervezet mint az unió katonai stabilitásának alapja fog működni.
Csak a fontosabb kérdéskörök tisztázását követően kerülhet szóba, hogy a zsugorodó nyugati szövetségeseknek mennyi gáz kell ahhoz, hogy télen ne fagyjanak meg.
Vlagyimir Putyin egyben azt is kijelentette, hogy az FSB-nek a közeljövőben fel kell számolja az Eurázsiai Unió későbbi, belső ellenzékét jelentő extrémistákat. Hivatalos formában ez az iszlám szeparatizmus képében megjelenő nyugati felforgatást jelenti, ami két évtizede fegyveres harccal próbál geopolitikai éket verni Oroszország és a posztszovjet térség közé. Nemhivatalos formában pedig ez a csatlakozó országokban és a peremvidéken jelen lévő nyugati befolyás kitakarítását jelenti. Az Eurázsiai Unió számára kockázati tényezőt jelent minden, az általános erkölcsi normákat - mint a társadalom stabilitásának alapját - veszélyeztető szervezet, vagyis a vallásellenes megnyilvánulásokat, a családellenes szinglikultuszt és a homoszexuális propagandát támogató formációk. Ezek a kockázati tényezők pedig felszámolásra kell kerüljenek. Kezdetben az unió alapító tagállamaiban, majd a később csatlakozó posztszovjet köztársaságokban.
Magyarország egy ilyen, később csatlakozó posztszovjet köztársaság, ahol továbbra is parlamenti szinten zajlik az extrémizmus; a kormány anyagi támogatásával szervezett buzifelvonulás, a mindezt kevésnek tartó ateista ellenzék, és az atlanti integráció mellett elkötelezett cionista szeparatizmus formájában.
Az unió felépülését követően pedig hazánkhoz is elér a változás hulláma. A Fidesz végső kétségbeesésben megkezdett kétkulacsos poilitikája aligha váltja be a hozzá fűzött reményeket. Vajon meddig tudnak majd működni az ilyen, nyíltan szeparatista szervezetek, mint ami jelenleg is kormánynak, demokratikus ellenzéknek mondja magát? Meddig működhetnek az atlantizmus mellett elkötelezett érdekkörök, az unió részeként, vagy annak szomszédságában? Ahogy mondani szokás, fel is út, le is út (Felcsút?), mert a kockázati tényezők felszámolása egy épülő birodalomnak aligha fog gondot okozni.
Molnár István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése