2008. november 9., vasárnap

Az őrkutyák ugatása

Az NDK-s múlt utóélete
 Hogyan él tovább az NDK az emberek fejében 19 évvel a fal leomlása után? - ezt vizsgálja írásában Ines Langelüddecke, aki úgy élte le a gyermekkorát egy három oldalról kerítéssel körülzárt faluban, hogy a szülei valósággal láthatatlanná tették számára a rendőrállamot, pedig ezt éppenséggel nem könnyítette meg számukra a diktatúra.
„Azoknak a skizofréniájával nőttem fel - írja a Die Zeitben -, akik egy boldog világot igyekeztek berendezni maguknak, miközben odakint gépfegyveres katonák jártak. Hiszen ki akart volna félelemben és fenyegetettségben élni, szemben a mindenható államhatalommal, ha egyszer ez megengedte neki, hogy csinosan ellakhat kiskerttel körülvett otthonában. Ki akart állandó erőfeszítéseket tenni, hogy elviselje a létező szocializmus paradoxonát, hogy belenézzen békés, ugyanakkor fenyegető ábrázatába!"
Olyan volt az egész, mint a bordázott kép: ha így fordítjuk, csinos leányt, ha úgy nézzük, vén boszorkányt mutat, és ennek a mentális következményeit azok is elszenvedik, akik csak 1989 után lettek felnőttek.
A cikket jegyző fiatal történész gyerekkori példákat hoz arra, milyen nehéz volt gyerekként eltalálnia a megfelelő viselkedést, amellyel a szüleit is megörvendezteti és jó állampolgárnak is bizonyul a határ menti faluban. „Érvényesek-e vajon az udvariassági szabályok az utcán szembejövő katonákkal szemben, kell-e köszönni nekik? Amikor erről kérdeztem anyában, azt a felfoghatatlan dolgot tanácsolta, hogy köszönés nélkül haladjak el mellettük. Nem az ellenállás jeleként, hanem egyszerűen azért, mert a katona egy párhuzamos világ része volt, amelynek számomra nem kell léteznie. A katona épp olyan láthatatlan volt számomra, mint én az ő szemében. Ez csak később derült ki, amikor a testvéremmel csak azért is kiköszöntünk a kertből a katonáknak. Nem köszöntek vissza, mert tilos volt szóba állniuk a falubeliekkel."
Tulajdonképpen nem is lakhattak volna abban a faluban - írja Ines Langelüddecke, aki az elfojtás kényszerét az akkori idők alapproblémájának látja -, hiszen az NDK vezetői arra törekedtek, hogy minél kevesebben éljenek a kerítés közelében, amelyet nem volt szabad érzékelnie a lakosságnak. Csak a lakásínség akadályozta meg az emberek tömeges elköltöztetését.
Az elfojtásnak azonban megvolt az ára: szabaddá tett, de feszültséggel töltötte el az embereket, amit a szerző csak utólag, visszatekintve érzékelt. „Ha egy nép nyaranta kollektíven lemeztelenedett a nudista strandokon, akkor ennek a napfürdő örömén kívül más oka is volt: felszabadulni, egyszer egy évben megszabadulni mindentől, ami egyébként ránehezedik az állampolgárokra a hatalom keze által." Ugyanezt szolgálták a viccek, az alkohol, a nyugtatók.
A nyolcvanas évek végén hosszasan elhúzódott a szocializmus felmorzsolódása, ami csak megerősítette a skizofrén közhangulatot. „A régi világrend felbomlott, csak nálunk - félúton Vlagyivosztok és Washington között - ugattak az őrkutyák hossza, bele az éjszakába." A fal leomlása után eltartott egy ideig, mire felismerte magán a cikk 1976-ban született szerzője a múlt nyomait. „Hova tűnt a kettős - magán- és hivatalos - élet képessége? Mi lett a benne élő NDK-ból? Hol van a megszokott skizofrénia?" Nem értette, hogyan élhet az egykori határ menti faluban békésen egymás szomszédságában a volt határőr-tiszt és a poltikai fogoly, a Stasi-besúgó és a nyugati beköltöző.
Ines Langelüddecke szerint az emberek ugyanúgy eltakarják a szemük elől a valóságot, mint a kelet-német időkben. Hogy a szomszéd besúgó, azelőtt is gyanítani lehetett, és most sem tudni biztosat. Jobb barátságosan köszönteni egymást, hiszen az új világ épp eléggé fagyos. „Az 1989. november 9. (a fal leomlása) és 1990. október 3. (az újraegyesülés) közötti eufóriában az NDK sok polgára számára egy rövid időre összeforrt a belső és a külső világ, hogy aztán ismét különváljon. Most történetesen a szabad piacgazdaság keménysége kényszerít visszavonulásra a családi körbe. Sokan, akik nem is éltek már az NDK-ban, most a szüleik világát védelmezik, mert jobban kötődnek a gyökereikhez, mint amekkora a kíváncsiságuk saját jövőjükkel szemben."
Az írás Hamburgban élő szerzője szerencsésnek látja magát, és ezt azzal magyarázza, hogy a szüleitől olyan értékeket vehetett át, amelyek még az NDK előtti időkből valók: a polgári lét maradványait, a protestáns jámborságot. Ezek csak fokozták a kelet-német idők skizofrén jellegét, viszont kapcsolódási pontokat kínáltak a fordulat utáni élethez, mert olyan belső függetlenséget adtak, amelyhez nem férhetett hozzá semmiféle Ulbricht vagy Honecker.

http://www.zeit.de/2008/46/Wachhunde?page=1

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése