Visszatérnek az egykor kiátkozott fogalmak
A konzervatív Le Figaro az elmúlt év mérlegét megvonó írásai között helyet adott Jean-François Kahn, az ultraliberális Marianne
volt főszerkesztője egyik publicisztikájának, amelyben a szerző
ironikusan kommentálta olyan, nemrég még kiközösített fogalmak
visszatérését, mint az állam és az állami beavatkozás.
Ki
gondolta volna, hogy a szocialista baloldal fogja megszüntetni a rádió
és a televízió állami monopóliumát, engedélyezve a magánrádiók és
-televíziók létrehozását és hogy a liberális jobboldal lesz az, amely a
France Télévisions valamennyi csatornáját és a Radio France adóit ismét
a politikai hatalom közvetlen ellenőrzése alá helyezi? - indította
írását Jean-François Kahn, hozzáfűzve, hogy ez csak egy példa a sok
közül.
Még elgondolkodtatóbb, hogy ki bírálja a francia kormány
jelenlegi gazdaságpolitikáját, etatista beavatkozásait és költségvetési
lazaságát? Nem más, mint a német pénzügyminiszter, aki
„szociáldemokrata", tehát a Rajnán túl egy olyan baloldalt képvisel,
amely „hivatalosan" szövetségese a francia Szocialista Pártnak.
És
ki államosítja vígan a bankokat, növeli nagyvonalúan a hiányt,
injekcióz be nagy összegeket a fogyasztás fellendítésére és növeli a
gazdagokat sújtó adókat? Az a Gordon Brown, aki Tony Blair kormányában
a gazdasági miniszter volt és minden jobboldali kormánynál inkább
megtestesítette az új neoliberális kurzust - írta Jean-François Kahn.
A
publicista feleleveníti, hogy alig két éve a „keynes-i" jelző még a
„mérsékelt" sajtó hasábjain is súlyos sértésnek számított, hogy tíz éve
francia baloldali kormánytagok nyitották meg a tőzsdét a különböző,
később „mérgezőnek" bizonyult pénzügyi termékek számára. Egyes
centrista politikusok azt javasolták, hogy az alkotmány tiltsa
bármiféle költségvetési deficit tervezését, a MEDEF, a francia GYOSZ
illetékesei azt követelték, hogy az állam semmiféle módon ne üsse az
orrát a magánszektor ügyeibe.
Kahn arra is emlékeztet, hogy a
mai francia elnök korábban nem győzte hangsúlyozni, hogy fel kell
sorakozni az angolszász modernség mellett és ehhez sürgősen ki kell
lépni „a francia szociális modellből" - amelyet ma egy nagyobb
katasztrófa elleni pajzsként alkalmaz. Az elnök pártjának, az UMP-nek
„reformszárnya" a nyugdíjalapok általánossá tételét sürgette - ami, ha
megvalósul, oda vezetett volna, hogy a nyugdíjasok elvesztették volna
összekuporgatott pénzük 40 százalékát.
Ez volt az az idő, amikor
a mára kipukkadt brit modell volt a csúcs, amikor Franciaországban a
jelzáloghitelnek az amerikai „subprime" mintájára való kiterjesztését
szorgalmazták és az évszázad pénzügyi zsenijének Alan Greenspant, az
amerikai FED akkori elnökét tekintették, aki azóta az amerikai szenátus
előtt térden állva ismerte el, hogy hibázott. A kereslet növelésére
alapozott gazdaságösztönzés minden formáját dühödten elvetették,
Franciaországot azért ostorozták, mert a szárnyaló Írországtól,
Izlandtól, Spanyolországtól, Latin-Amerikától eltérőn nem illeszkedett
be eléggé a neoliberális globalizációba - azóta furcsa módon mindez
szinte az ellentétébe csapott át.
Nem olyan rég még csak a
német költségvetési „szigorra" esküdtek, és a francia Szocialista Párt
bejelentette, hogy teljes mértékben elfogadja azt a „piacgazdaságot",
amelyről Bush amerikai elnök éppen most jelentette ki, hogy - éppen
megmentése érdekében - „kilép keretei közül." Nem olyan rég minden
olyan elemzés szerzőjét, amely szerint a rossz pályára tévedt
neokapitalizmus elkerülhetetlenül átalakításra van ítélve, egzaltált
balosnak minősítették.
Paradox módon ma ugyanazok működnek közre
az adósság szédítő növelésében és a (nemcsak a szegényeknek, hanem a
gazdagoknak is szóló) segélyezési politika általánossá tételében, akik
korábban joggal fejezték ki aggodalmukat a gigantikus államadósság
miatt és figyelmeztettek a segélyezési politika szélsőségeire. Tegnap a
minimális államot sürgették, ma lóhalálában rohannak a maximális állam
felé.
Jean-François Kahn ezekből és hasonló példákból - köztük a
kínai és vietnami kommunista diktatúrák által alkalmazott
vadkapitalista gyakorlatból - azt a következtetést vonja le, hogy egy
dogma soha nem örökös érvényű, hogy semmiféle ideológiai elzárkózás nem
teszi lehetővé a tényleges változások idejekorán történő felismerését,
s hogy hiába nyilvánítják eleve az ördögtől valónak a szembenálló
eszméket, ez nem akadályozhatja meg diadalmas visszatérésüket, továbbá
hogy a valóság sematikus, manicheus vagy fekete-fehér felfogása alapján
semmiféle tisztánlátás nem várható a jövő tekintetében.
A szerző
szerint arra ugyan nem lehet arra számítani, hogy az illetékesek
levonják ebből a tanulságot, de ez nem ok arra, hogy ne hívja fel a
figyelmet erre az igazságra. Legalább remélni kell, hogy a nagy vita
után visszatérnek arra, hogy kinek volt igaza és ki tévedett.
Bár hirtelen úgy érzem, jegyzi meg végül Jean-François Kahn, hogy ez az igény kissé túlzott.
http://www.lefigaro.fr/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése