Átrajzolódnak a geopolitikai térképek
Minden jel szerint Törökország és Örményország
kölcsönösen törekszik arra, hogy már a közeljövőben megkísérelje
lezárni a majdnem egy évszázados ádáz ellenségeskedését; készek arra,
hogy diplomáciai képviseleteket nyissak egymás fővárosaiban és
fölnyíljanak a sorompók a két ország közös határán. Ezzel - állapítja
meg a Stratfor elemzése - Törökország annak a geopolitikai
csatározásnak a kellős közepén találja majd magát, ami épp most van
kibontakozóban Oroszország és az Egyesül Államok között.
A
tanulmány szerint a nyilvánosságot még nem értesítették a tervezett
bejelentés időpontjáról, de aligha lepődhet majd meg a világ, ha arra
Barack Obama április 6-i ankarai látogatását használják majd fel. Ez is
arra utal, hogy a két nemzet megbékélése túlmutat az eddig helyi
konfliktusnak számító nacionalista vitán, és fontosságot nyer globális
szinten is.
Törökország ébredezik a kilencven éven át tartó
geopolitikai kómából, és igyekszik újra felfedezni önmaga számára régi
befolyási övezeteit mind a Közel-Keleten, mind pedig a Balkánon,
Közép-Ázsiában és a Kaukázusban is. Ez számos opciót kínál fel
Ankarának, ám a mai török vezetés is tudja, hogy sikert akkor érhet el,
ha tisztázza önmaga számára a prioritásokat. Minthogy az amerikaiak épp
kivonulóban vannak Irakból, Irán felemelkedése pedig egyre fenyegetőbb
az arab szomszédság számára, a Stratfor szerint aligha kérdéses, hogy a
török kormány prioritásai között a Közel-Kelet lesz a legfontosabb.
Ráadásul az Európai Unió gyors előretörése a Balkánon, továbbá
Közép-Ázsia agresszív újrabekebelezése az oroszok által aligha hagy
helyet Törökországnak e két utóbbi térségben.
Viszont egy nyitás
a Kaukázus felé már csak azért sem tűnik célszerűtlennek, mert ott, a
hagyományos amerikai-orosz geopolitikai küzdelem ismét kiújulóban van.
Azzal, hogy Oroszország stratégiai célként jelölte meg befolyásának
visszaszerzését a volt szovjet perifériákon, illetve, hogy Amerika
kezdi egyre komolyabban venni Moszkva visszaszorításának
szükségszerűségét az eurázsiai térségben, a Kaukázus a potenciális
ütközések egyik fő színhelyévé vált a két nagyhatalom között. A múlt
augusztusi dél-oszét konfliktus, illetve az abban játszott orosz szerep
jól jelzi ezt, miként Washington azon terve is, hogy besegítse Grúziát
a NATO-ba, azaz, hogy a NATO határait kiterjessze a déli orosz
befolyási határokig.
A törökök számára sem kellemes élmény a
kaukázusi orosz előretörés - írja az elemzés -, illetve az a tény, hogy
határaiktól pár mérföldre orosz tankok állomásozzanak. De épp ily
kevéssé vonzó ötlet számukra az, hogy Irán befolyása nőjön a térségben.
Hogy ebben megakadályozza őket, Ankara úgy reagál, hogy saját befolyási
övezetet igyekszik tágítani, melyhez egyik hídfőt természetes módon az
a kaukázusi Azerbajdzsán szolgáltatta eddig, amelyet türk etnikumú és
kultúrájú lakosság népesít be, és az országnak mindig is Törökország
jelentette a biztonságos partnert és a fő szövetségest. A másik hídfő
Grúzia, melynek területén át jut el az olaj a Fekete-tengeri Ceyhanba
(Baku-Tbiliszi-Ceyhan vezeték).
Az idők változásával azonban
Örményország szerepe is felértékelődött a térségben. Az egyre
virulensebb orosz-amerikai nézeteltérések közepette, ha e lehetőséget
Ankara elszalasztja, akkor könnyen kívül találhatja magát az érdekeiket
globális szinten is érvényesíteni tudók körén, illetve defenzívába
szorulhat Oroszországgal szemben.
Oroszország grúziai
akciója ráébresztette Törökországot, hogy Moszkva ismét képes sikeres
katonai fellépésre a térségben, vagyis elvághatja azokat az
energia-utakat - miként történt az múlt nyár végén a
Baku-Tbiliszi-Ceyhan vezeték esetében is -, melyek megkerülhetik
Oroszországot. Ankara ebből azt az - egyébként nagyon helyes -
következtetést vonta le, hogy számára nélkülözhetetlen Örményország, ha
meg akarja őrizni kulcspozícióját a Nyugatra irányuló kaukázusi és
közép-ázsiai olaj, illetve gáz továbbításában. Ha Törökországnak
sikerül újra megnyitni közös határait Örményországgal - ezeket 1993-ban
zárta le, amikor Jereván felszabadította a zömében örmények által
lakott, de Moszkva által még a sztálini időszakban Azerbajdzsánnak
juttatott Hegyi-Karabahot -, akkor lehetővé válik számára, hogy
közvetlenül, biztonságos távolságban a moszkvai katonai jelenléttől,
hozzájusson az azeri olajhoz, illetve a közép-ázsiai gázhoz.
Mindez
természetesen az örményektől is függ, akiknek elég okuk van
gyanakvással figyelmi minden ankarai akciót. Nem csak a világban
szétszóródott örmény diaszpóra tagjai, de Örményország valamennyi mai
polgára számára komoly trauma ma is az 1915-ös mészárlás, amikor is a
törökök - akik mindezt természetesen tagadják - másfél millió örményt
mészároltak le. De az elmúlt tizenöt év során a lezárt déli határok
Jerevánt arra késztették, hogy prioritást váltson, azaz tárgyalásokba
kezdjen déli szomszédjával. Az ország túl szegény és túl magára
hagyatott ahhoz, hogy ne mérlegelje hideg fejjel lehetőségeit, és ne
tegyen meg mindent, hogy ne legyen kiszolgáltatva azoknak az -
Oroszország, Törökország vagy épp Irán által keltett - konfliktusoknak,
amelyeknek könnyen áldozatává válhat.
Nem titok, Örményország ma
erősen függ Oroszországtól, így aztán annak a kockázatával is tisztában
van, hogy Moszkva jóindulatát könnyen elveszítheti, ha közeledik
Ankarához. Ugyanakkor az elmúlt években látniuk kellett, hogyan
gazdagodik meg ellenséges szomszédjuk, Azerbajdzsán a nyugati
olajszállítmányokból, miközben azok a segélyek, amelyek - részben az
örmény diaszpórának is hála - Amerikából csordogáltak, lassan
elapadnak. Az örmény gazdaság az összeomlás szélére került, melynek
összes kockázatát tovább növeli a gazdasági világálság, így
nyilvánvalóan egyre vonzóbb az a perspektíva, mely
energia-tranzitországként megnyílhat előtte, annak minden anyagi - és
nem kis részben geopolitikai - hozadékával együtt.
Moszkva persze
mindezt aligha fogja jó szemmel nézni, másrészt viszont a törökök által
kinyújtott kéz ma nagyobb csáberővel bír, mint az a segítség, amit az
oroszok felajánlhatnak. Ankara ugyanis egy pillanatig sem fog habozni,
hogy - erejének függvényében - kitöltse azt a regionális geopolitikai
űrt, amit Amerika maga mögött hagy azzal, hogy kivonul Irakból, illetve
hogy a közeljövőben figyelmét elsősorban a gazdasági krízis kezelésére
fogja fordítani. Törökország felértékelődött, és egyértelmű, milyen
irányba mozdul el: nem véletlen, hogy lehetővé tette a NATO-erőknek,
hogy közvetlenül a grúziai konfliktust követően felvonuljanak a
Fekete-tengeren, és ott is maradjanak, sakkban tartva Oroszországot. A
Boszporuszt ellenőrző Ankara baráti jóváhagyása nélkül ez nem
történhetett volna meg.
Bizonyos értelemben Moszkva ma ki van
szolgáltatva Ankarának, másként fogalmazva: maga is érdekelt a
normalizált szomszédsági viszonyokban. Ez a bilaterális kapcsolatokban
messzemenően tükröződik. Így aligha tehet más, mint jó képet vág majd a
fejleményekhez, minthogy fő prioritása, Amerika távoltartása az
eurázsiai térégtől ezt írja elő számára.
Ám az is igaz, hogy nem
feltétlenül kockáztat túl sokat ezzel, minthogy ügyes diplomáciával már
a kezdetektől biztosította befolyásos jelenlétét a folyamatokban.
Diplomatáit már az elején bevonták a török-örmény titkos tárgyalásokba,
ugyanakkor az utóbbi egy évben alkalma volt megerősíteni katonai
jelenlétét Örményországban. A Stratfor információi szerint a gjumri
támaszponton az eddigi 3500 fős orosz kontingens létszámát 5000-re
emelték. Jelentős mennyiségű fegyvert adtak át az örmény hadseregnek,
ami egyéként az azeriak tiltakozását is kiváltotta. Ezek között
szerepelnek T-72-es tankok, páncélozott lövegek és szállítóeszközök,
tüzérségi ágyúk és modern kézifegyverek. Ráadásul még érvényben van az
az orosz-örmény megállapodás, melynek értelmében az orosz csapatok
ellenőrizhetik az örmény határszakaszokat.
Más kérdés, hogy
ezeket az eseményeket miként szemléli majd Azerbajdzsán, mely eddig
Törökország fő szövetségese volt a kaukázusi térségben, és hosszú ideje
Baku legfőbb reménye, hogy egyszer visszaszerezze Hegyi Karabahot. A
fejleményekkel kapcsolatos aggodalmak máris megfogalmazódtak azeri
részről.
Ankarának tehát jó oka van, hogy ne provokálja Moszkvát,
és Törökországra vonatkozóan ez Moszkváról is elmondható: vagyis a
török-örmény közeledés megvalósítható olyan formában, hogy az rendkívül
előnyös legyen a törököknek, ugyanakkor ne legyen túl hátrányos Moszkva
számára sem.
A mai, Obama által vezetett Amerika számára pedig
az új helyzet szintén jelent majd kihívást, bár nyilvánvalóan tisztában
van azzal, hogy célszerű óvatosnak lennie, és nem gyakorolni nyomást a
törökökre. Ráadásul Ankara jelenlétének növelése a térségben,
befolyásának gyarapítása kifejezetten előnyös Washingtonnak, elvégre -
ha csak Irakra gondolunk - számos tehertől szabadíthatja ez meg az
amerikai vezetést.
http://www.stratfor.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése