Az
iraki olajipari minisztérium bejelentette, hogy május 31-én megkezdik
az olajszállításokat Törökország felé azokról az újonnan feltárt
területekről - a Tak Tak-i, valamint a tavkei mezőkről van szó -,
amelyek Dahuk tartományban vannak. Csakhogy Dahukot már évek óta
kizárólag a kurdok ellenőrzik; mind adminisztrációs, mind pedig katonai
szempontból ott egyedül az úgynevezett Kurd Regionális Kormánynak van
szava - írja tanulmányában a Stratfor nevű amerikai biztonságpolitikai elemzőközpont.
A
bejelentés értelmében már idén a napi szállítások mértéke eléri a 100
ezer hordót, 2011-tól pedig a mennyiség meghaladja majd a 450 ezret.
Miközben
a kurdok nagy győzelemként könyvelik el az üzletet, mindez nem olyan
egyértelmű vívmány a Bagdadot irányító síita és szunnita arab vezetés
szemében. Mint ismeretes, ők hosszú küzdelmet folytattak a lokális kurd
kormányzattal az északi olajvagyon sorsa miatt. Stratégiai szempontból
az iraki araboknak éppúgy, miként az ország szomszédainak, mindig is
elemi érdekük fűződött ahhoz, hogy pórázon tarthassák a kurdokat,
ekként is akadályozva önálló államiságuk kialakulását. E politikának
nagyon fontos eleme az olajvagyon feletti dominancia is. Ezért
igyekeztek elérni, hogy a kurdok által bármilyen ez irányú, külföldi
cégekkel kötött megállapodásra Bagdad adhassa elsőként áldást, illetve,
hogy az olajból származó jövedelmek regionális szétosztását is a
központi kormány ellenőrizhesse.
A kurdok persze felismerték,
hogy Szaddam Husszein bukását követően elérkezett az a történelmi
pillanat, mely lélegzetnyi lehetőséget ad számukra céljaik elérésére. A
helyi kormányzat egymás után kötötte a közös megállapodásokat,
gyakorlatilag fűvel-fával; a külföldi cégeknek 10-20 százalékot ígérve
a profitból, sőt részleges tulajdonjogot is biztosítva számukra az
olajmezők felett. A bagdadi olajminisztérium mindazonáltal állandó
nyilatkozatokban figyelmeztetett arra, hogy csak a központi kormányzat
által jóváhagyott üzletek tekinthetők érvényesnek, amelyek sokkal
kisebb profitnyereséget ígértek, mint a kurdok, és kizárták az
olajmezők akár parciális eltulajdonlását is.
A vita ma is
folytatódik és nem világos, milyen irányt vesz majd a jövőben. Ám a
kurdok most megtalálták a kormány sebezhető pontját, ami nem más, mint
a kitermelés jó ideje tartó stagnálása. Bagdad minden igyekezete
ellenére nem tud eleget tenni a külföldi elvárásoknak, képtelen arra,
hogy a napi összkitermelést 2 millió hordó fölé tornássza. Minthogy az
államkassza üres, vonakodva bár, de hozzájárult ahhoz, hogy a kurd
területek is bekapcsolódhassanak az exportba, ezzel jelentős mértékben
csökkentve a költségvetési feszültséget. A kurdok tehát nem várt
lehetőséghez jutottak, ugyanakkor nem tekinthetnek el attól, hogy a
szállítóeszközök - mind biztonsági, mind pedig technológiai szempontból
- továbbra is a tulajdonostól, azaz a központi kormánytól függnek, és
azzal is számolniuk kell, hogy vajon - a kurd önállósodásban olyannyira
ellenérdekelt - Törökország továbbítja-e a kurd olajat a nemzetközi
hálózatok felé...
Fontos tényezője e geopolitikai küzdelemnek
Irak síita miniszterelnöke, Nuri al-Maliki, aki miközben árgus szemmel
figyeli a Kurd Regionális Kormány minden lépését, igyekszik a helyzetet
saját politikai céljaira kihasználni. Számára az iraki olajkitermelés
stagnálása ugyanis legalább olyan fontos politikai kérdés, mint a
kurdok szeparatizmusa. Így aztán arra az időre gondolva, amikor az
amerikai csapatok elhagyják majd az országot, már most megpróbál a
kialakult helyzetből politikai előnyöket kovácsolni, elsősorban úgy,
hogy az olajkitermelés fiaskóiért bűnbakot keres. Korrupciós vádak
alapján sikerült a kabinetből kibuktatnia a kereskedelmi minisztert,
miközben egy jövendő kormányátalakítás már most az olajipari miniszter
távozását is előre vetíti. Ez utóbbiról, vagyis Husszein Sahrisztániról
bizonyos körök úgy nyilatkoznak, mint Iránhoz igen közel álló
személyről. Az ellene tervezett parlamenti eljárás, illetve potenciális
távozása a kabinetből annak a befolyásos politikusnak a bukását
hozhatja, aki komoly veszélyt jelent Irak számára egy olyan jövőben,
amikor már az amerikaiak képtelenek lesznek az ország önállóságát -
esetleg integritását - megőrizni Teherán regionális nagyhatalmi
ambícióival szemben.
Ráadásul Törökország is kezdi látványosan
visszanyerni erejét és kezdeményező képességét, és minduntalan komoly
vitába bonyolódik Washingtonnal arról, hogy bevonulhasson az északi
kurd területekre. A többi szomszéd - elsősorban Szaúd-Arábia - pedig az
iraki szunniták kizárólagos védelmezőinek szerepében tetszelegve,
mindent elkövetnek, hogy a síita többségű bagdadi vezetés, beleértve
al-Maliki legitimitását elvitassák, sőt gyakorta magának Iraknak a
legitimitását is megkérdőjelezik.
Al-Maliki egyébként nem csinál
tikot abból, hogy legfőbb feladatának tekinti erős és önálló arab
állammá tenni ismét Irakot - méghozzá a többségi síita lakosságra
támaszkodó vezetés alatt. Mint ismeretes, e többség dacára az országot
számos, földrajzilag, történelmileg, de főként politikailag és
etnikailag elkülönülő tájegység alkotja; al-Maliki a síita, szunnita és
kurd ellentét csökkentésével igyekszik elkerülni, hogy országa
menthetetlenül libanonizálódjék. Ahhoz, hogy ebben sikeres legyen, a
miniszterelnök már rég felismerte, hogy önmagának kell az otthoni
autonóm törekvések élére állnia. Ezzel nem csak kifogja a szelet e
követelések hálójából, de kontrollálni is tudja őket.
Nem
kétséges, al-Maliki az arab világ „legújabb demokráciájának" erős
embere, aki tisztában van azzal, hogy a Szaddám-utáni realitások nem a
legkedvezőbbek a demokratikus kibontakozás számára. A demokrácia az ő
olvasatában nem más, mint egy lehetőség, mellyel szemben még ott van
alternatívaként a többség egyértelmű uralma, amire feltétlenül szükség
van, ha az országot nem lehet másként egyben tartani. Ezért sokan a
miniszterelnököt inkább autoriter, semmint demokratikus meggyőződésű
embernek tartják, de ez túlzás, hisz nem személyes ambíciókról van szó.
Hívják az ország vezetőjét akár Szaddamnak, akár al-Malikinek, Irak
csak akkor maradhat fenn, ha a kiválni kívánó közösségeket sikeresen
benn tudják tartani valamilyen államszövetségben, engedmények, vagy
akár - és Irakról lévén szó, ez sokkal valószínűbb - a síiták és a
szunniták vaskezű uralma révén. E tény a térség geopolitikai
realitásainak szerves része - állapítja meg a Stratrfor elemzése.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése