Katonák váltják fel a papokat
Asharq Alawsat
Míg
az irániak azon vitáznak, hogy ki is nyerte valójában a június 12-i
elnökválasztást, abban megegyezni látszanak a vélemények, ki is
tekinthető vesztesnek. Sokan, sőt egyre többen találják úgy, hogy a
síita klérus alkonyának egyértelmű jele mindaz, ami most zajlik, azé a
klérusé, mely eddig soha ennyire zavarodott, megosztott és elszigetelt
nem volt még, mint most, az elnökválasztás után – írja Amir Taheri, nagytekintélyű iszlám szakértő az Asharq Alawsat hasábjain.
Aki
kicsit elmélyültebben szemléli az eseményeket és alkalma van
bepillantani némileg azok mögé is, az már jó ideje tisztában van vele:
a mullahok támogatásával felemelkedett Iránban egy
katonai-titkosszolgálati elit, és mára olyan erőre, befolyásra tett
szert a napi politikában épp úgy, mint az ország hosszú távú
perspektíváinak alakításában, hogy meghatározó pozíciója meg sem
kérdőjelezhető. Nos, ez az elit ma épp azokat szorítja ki a hatalomból,
akik olyannyira dédelgették és támogatták tagjait: a papokat.
A
mullahok, akik meghonosították Iránban a mára államvallássá vált
„imámita”, vagy „tizenkettes” – azaz tizenkét imámot istenítő – síita
felekezetet, a 16. században jelentek meg, a Szafavida-dinasztia sahjai
hívták be őket Mezopotámiából, Indiából és Libanonból. Magatartásukat
az évszázadok során szigorú – és sikeres – stratégia határozta meg: bár
igen szorosan kötődtek a mindenkori vezetéshez, mégis távol tartották
magukat a politikától, így a lakosság nem azonosította őket a világi
hatalommal. Mindazonáltal jelentős üzleti tevékenységet folytattak,
számos gazdag alapítványnak voltak a kezelői, amelyek a kormányzatoktól
nagylelkű támogatásokban részesültek mindig is, így létrehoztak
egyfajta párhuzamos gazdaságot, ami saját jólétüket épp úgy szolgálta,
mint azt a karitatív tevékenységet, melyet ezek révén kifejthettek.
Erejük legfontosabb záloga mégis inkább egységükben rejlett. Soha sem
tapasztalhatta meg a külvilág, azaz Irán népe, hogy a mullahok egymás
ellen nyílt harcot folytattak volna, de még arra sem volt példa, hogy
vitájukat a külvilág elé vigyék. Egy olyan társadalomban, mely híres
volt intoleranciájáról, a konfliktusok minden szinten eléggé
erőteljesen és meglehetős nyíltsággal fogalmazódtak meg, az efféle
magatartás egészen egyedinek volt mondható. Számos példa volt arra,
hogy a sahok kivégeztették testvéreiket, megvakítatták gyermekeiket, a
nagykereskedők gyakorta béreltek fel hivatásos gyilkosokat riválisaik
kiiktatására, nem is beszélve a különféle törzsek közötti kegyetlen
leszámolásokról – mindeközben a mullahok a belső harmónia örök
megtestesítői maradtak.
Így aztán nem volt nehéz évszázadokon
át elhitetniük a lakossággal, hogy a rend és a maradandóság
letéteményesei, sőt ők képviselik a társadalom kollektív
lelkiismeretét, a komoly válságok idején pedig csak nekik áll módjukban
megmenteni az országot és a népet.
A 18. századtól komoly
befolyásuk volt mindenre, ami a perzsa történelemben zajlott. Az
1890-ben, a britek ellen irányuló, antiimperialista úgynevezett
dohány-bojkott idején, tekintet nélkül az osztály-hovatartozásra, az
egész iráni társadalmat mozgósítani tudták. Az 1905-1906-os alkotmányos
forradalom sikerét is ők biztosították. Ők voltak azok, akik a
kommunizmus eszméjével kacérkodó vezetést támogatták abban, hogy
1950-1951-ben hozzáfogjon a kőolaj-kitermelés államosításához. És ők
voltak azok, akik sikerrel megakadályozták, hogy Reza Pahlevi sah
bevezesse a társadalom számára oly nélkülözhetetlen társadalmi és
gazdasági reformokat. A sahot eltávolító úgynevezett iszlám
forradalomban is közismerten vezető szerepet töltöttek be (1978-1979).
Nem
csoda, hogy a forradalmi vihart követő első hónapokban, az akkori
miniszterelnök, Mehdi Bazargan, valamint az államfő, Abol-Hasszan
Baniszadr közös erőfeszítése, hogy visszakényszerítse a mullahokat a
mecsetekbe, gyorsan elbukott. 1981-től e papi réteg mondható Irán igazi
politikai vezetőjének.
A felületes szemlélő számára ez
történelmi győzelemnek tűnik, de ha jobban belegondolunk, a mullahok
fausti egyességet kötöttek a politikával, ami eddigi ötszáz éves
töretlen befolyásuknak alighanem a végét jelenti. Az országnak és
népének jelentett „utolsó menedék” mítosza az elmúlt harminc évben
lassan szertefoszlott, a papok ugyanis a politikai küzdelmek
frontvonalába kerültek, s mindmáig ott is maradtak. Harcolva a
társadalommal lassan elveszítették aurájuk szentségét, ráadásul,
Ruhallah Khomeini ajatollah jóvoltából, aki rájuk erőltette az iszlám
törvények őrzőinek intézményét (Walayat Faqih), megbontotta az egyház
egységét, vitákat, súlyos konfliktusokat generálva a mullahok legfőbb
vezetői, az ajatolláh-k között is.
2005-ben, bizarr
körülmények között Mahmud Ahmadinezsád nyerte meg az elnökválasztást,
maga mögé utasítva egy ajatolláht, Hasemi Rafszandzsánit. Ahmadinezsád
ezzel az első olyan megkérdőjelezhetetlen vezető lett, aki 1981 óta nem
a vallási elitből került ki. Hatalomra kerülését követően – a katonai
és biztonsági intézmények feltétlen támogatásával – módszeresen
kiszorította mindenhonnan a klérust. A minisztertanácsban, melyben
egykoron 18 mullah ült, ma mindössze egy van; e téren a legfontosabb és
legemlékezetesebb az a momentum, amikor a rendkívül befolyásos
belügyminiszteri pozíciót vette el tőlük. Az egyébként bábfunkciót
betöltő parlamentben (Madzslisz) arányuk 2005-ben 60 százalék volt, ma
a képviselők mindössze 9 százaléka kötődik a klérushoz. A területi
kormányzói hivatalokat és a teljes vidéki adminisztrációt, mely szintén
a mullahok befolyása alatt állt, mára már az Iszlám Forradalmi Gárda,
vagyis a hadsereg és a titkosszolgálat ellenőrzi.
Az idei
elnökválasztás négy jelöltje közül mindössze egy kötődött az egyházhoz,
a palament korábbi elnöke, Mehdi Karrubi ajatollah; az eredmény, melyet
elért önmagáért beszél, az 1 százalékos támogatottság, melyet sikerült
összeszednie, a mullahokra mért megalázó csapásnak számít.
És
ezen nem lehet csodálkozni. Ahmadinezsád ügyesen manipulálta az iszlám
papsággal kapcsolatos iráni tömegek érzelmeit; néhány vezető
ajatolláht, korábbi riválisát, Rafszandzsanit, vagy Natek Nurit, a
parlament egyik volt elnökét, korrupcióval vádolta meg.
Szisztematikusan eltávolított a gazdaságból jó néhány olyan
üzletembert, akik mögött a mullahok álltak, s akiknek tevékenysége a
sah utáni korszakban államosított javak újbóli magánosítása révén
virágzott fel. Vállalkozásaikat most csendben ismét államosították.
Gazdasági szakértők ezt a sah utáni korszak legnagyobb, vagyonjellegű
átrendeződésének tartják.
Ahmadinezsádnak sikerült megosztani
a papságot saját személyével kapcsolatban is: a vezetői réteg
legbefolyásosabb tagjai, a „Legfőbb Őrök” tanácsa támogatta
újrajelölését, míg mások ellenezték azt; ők újraválasztását ma
csalásnak nevezik.
Amerre csak tekint az ember, a befolyás és
a pénz felett vitázó papokat lát szerte Iránban, közben pedig épp azt a
két dolgot veszítik el, amiért olya nagy buzgalommal küzdenek. Helyüket
pedig mindenütt katonák és a biztonsági szolgálatok emberei veszik át.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése