
Felcsút
határában nemrég fejeződött be az első ipari teljesítményű, függőleges
tengelyű szélerőmű megépítése. Ilyen nagy jelentőségű találmány a
transzformátor feltalálása óta Magyarországon a villamosiparban nem
született - mondta Dr. Lukács György professzor a függőleges tengelyű
szélerőműről, amelyet 15 év alatt fejlesztett ki Dr. Györgyi Viktor. A
feltalálóval beszélgettünk.
Dr.
Györgyi Viktor kutatómérnök birtokán már két éve működik a
világújdonságnak számító technológia tízméteres modellje, amelynek
mérési eredményei előre jelezték, hogy egy nagyobb méretű, ipari
teljesítményre képes változat is működőképes lehet. A most megépített
széltorony átmérője 5,5 méter, magassága 29 méter. Az eddigi mérések
alapján 90 kilométeres sebességű szélben az erőmű 96 kilowatt
teljesítményre volt képes, a csúcssebességként mért 116 kilométeres
szélben viszont már 210 kilowattot ért el a berendezés. A zajszintmérés
adatai alapján a széltorony jóval halkabb, mint egy lapátkerekes erőmű.
Az egyik legfontosabb mérés szerint 100 kilométeres szélben a
létesítmény legmagasabb pontján alig egy centiméter volt a torony
kilengése. A felcsúti kutatómérnök szabadalmaztatott találmányának
lényegét két tényező adja: az egyik egy áramlástani felfedezés, a másik
pedig egy olyan műszaki megoldás, amely stabil térbeli tartószerkezetet
ad a szélenergia – a felfedezés nyomán forradalmian új módszerrel
történő – hasznosításának. A felépítmény ultrakönnyű alumíniumötvözetből
készül hegesztések nélkül, és pusztán csavarozással felállítható. A
széltornyok méretét az elvárt teljesítményhez lehet igazítani: átmérőjük
10–20 méter, magasságuk 30–120 méter között változhat.
A négy különböző szakmérnöki diplomával rendelkező Györgyi Viktor 1993 óta foglalkozik a függőleges tengelyű szélerőmű kifejlesztésével. A mérnök találmánya több energiát termel, mint az eddig ismert, hagyományos, 3 lapátos vízszintes tengelyű szélerőművek, ráadásul megépítésük is jóval olcsóbb. A kísérleti számítások alapján a régi típushoz képest akár feleannyiba is kerülhet a beruházás. A japán atomerőmű katasztrófája következtében átértékelődhet a zöld erőművek szerepe a világban. Kiválthatná Paksot is, a beruházás költsége csupán egytizede lehetne a Paks II-nek, ami ellen egyébként egyre többen tiltakoznak. Jelentős árelőnye mellett pedig sokkal biztonságosabb is. Györgyi Viktor megmutatta nekünk a 29 méter magas építményt, amely a domb tetején magasodik. Láttuk, hogy mekkora energia leadására képes az erőmű. Legalábbis a maradványait. Amikor ugyanis a torony készen lett, a turbinát fékekkel, acélelemekkel és drótkötelekkel rögzítették, amiket később felmorzsolt a szerkezet.
A négy különböző szakmérnöki diplomával rendelkező Györgyi Viktor 1993 óta foglalkozik a függőleges tengelyű szélerőmű kifejlesztésével. A mérnök találmánya több energiát termel, mint az eddig ismert, hagyományos, 3 lapátos vízszintes tengelyű szélerőművek, ráadásul megépítésük is jóval olcsóbb. A kísérleti számítások alapján a régi típushoz képest akár feleannyiba is kerülhet a beruházás. A japán atomerőmű katasztrófája következtében átértékelődhet a zöld erőművek szerepe a világban. Kiválthatná Paksot is, a beruházás költsége csupán egytizede lehetne a Paks II-nek, ami ellen egyébként egyre többen tiltakoznak. Jelentős árelőnye mellett pedig sokkal biztonságosabb is. Györgyi Viktor megmutatta nekünk a 29 méter magas építményt, amely a domb tetején magasodik. Láttuk, hogy mekkora energia leadására képes az erőmű. Legalábbis a maradványait. Amikor ugyanis a torony készen lett, a turbinát fékekkel, acélelemekkel és drótkötelekkel rögzítették, amiket később felmorzsolt a szerkezet.
Névjegy
Dr.
Györgyi Viktor a Budapesti Műszaki Főiskola gépgyártás technológiai
szakán 1969-ben szerzett üzemmérnöki diplomát. 1972-ben repülő mérnöki
szakon végzett. 1976-ban villamosmérnöki diplomát, majd 1979-ben
kiegészítő szakmérnöki diplomát kapott. Az állandó mágneses villamos
gépekben történő alkalmazása c. összefoglaló tudományos eredményeinek
elismeréseként a Műegyetem szenátusától „Doktor technikus” címet kapott.
Legfontosabb kutatási területei a haditechnika, több szabadalom fűződik
a nevéhez. A repülőgépek szárnystabilitásának biztosítására
tranzisztoros frekvenciaváltóról táplált mágneses motor tervezett.
Kifejlesztette a teljesen új elveken működő szélerőművet, az ún.
Györgyi-féle szélturbinát. A Corvinus Egyetemen, a Nemzetvédelmi
Egyetemen és a Műegyetemen volt előadó tanár. 34 technikai találmányából
24 nemzetközi védelem alatt álló szabadalom született. 1982-ben a
Pázmány Péter Hittudományi Főiskolán filozófia-teológia szakot is
végzett.
– Miért kezdett hozzá a szélerőmű kialakításához?
–
1993-ban, amikor az Antall-kormány energetikai tanácsadója voltam, már
látható volt, hogy a Föld földgáz-, kőolaj- és szénkészlete mennyire
fogy. A nyugati világ tekintélyes pénzeket áldozott arra, hogy feltárja
az új energiahordozókat. Ennek egyik kutatási iránya volt a napenergia,
amelynek hasznosításához szükséges berendezések azonban meglehetősen
drágák, és nagy helyet foglalnak el. A másik nagyon fontos kutatási
irány, az előző mintegy másodlagos terméke: a szélenergia. Ez a
vízenergiával együtt a legjobban használható energiahordozó.
Megvizsgáltam a Nyugat-szibériai Fennsíkot, ahol akkora ereje van a
szeleknek, hogy számításaim szerint Európa energiaszükséglete fedezhető
lehetne a felhasználásukkal. Ehhez egy száz kilométer hosszúságú és
nyolc kilométer szélességű erőműparkot képzeltem el, meg is terveztem,
de nem figyeltek rám oda, helyette a gázra koncentráltak. Ekkor
határoztam el, hogy megalkotom a lehető legtökéletesebb szélerőművet. Öt
évet a matematikával és az áramlástan tanulmányozásával töltöttem.
Megvizsgáltam a függőleges és vízszintes tengelyű turbinákat, és arra
jöttem rá, hogy olyan szerkezetre van szükség, amely képes kinyerni a
szélben rejlő és a sebességgel arányos energiát. Ezért kezdtem
tanulmányozni a szélturbinákat, illetve a hozzá kapcsolódó áramlástani
elméletet.
– Ön azt mondja, hogy a hagyományos turbinák hatásfoka közel sem megfelelő.
–
A kis és a nagy sebességű szeleknél nem termelnek energiát. Hátrányuk,
hogy a turbinát a szél irányába kell állítani, miközben hazánkban annak
iránya gyorsan, folyamatosan változhat. A torony ráadásul az erős
szélnél kilenghet, míg építésük és karbantartásuk rendkívül drága.
Igyekszünk megoldást találni a háromlapátos szélkerekek technológiai
nehézségeire, mert az egyenletes szeleknél fontosak a hagyományos
szélerőművek. A legfőbb gond, hogy a generátor és a turbina is nagy
magasságban van, és ezeket csak rendkívül masszív oszlop bírja el. Mi
ezeknél is levinnénk a generátort és a turbinát a földre, és csak a
három lapát maradna fent nagy magasságban. Világszinten ezzel számottevő
költséget lehetne megtakarítani az építésnél és az üzemeltetésnél is.

–
Egy olyan szerkezetet álmodtam meg, amely bármilyen szélsebesség
mellett képes jó hatásfokkal működni. Hozzáláttam a tervezéshez. Mire az
első, 10 méter magas felcsúti prototípus elkészült, eltelt 7-8 év. A
találmány lényege, hogy a belsejébe áramló szelet a szélterelő elemek
felgyorsítják, így megnövelik az impulzust, ezért a forgólapátok
energiatermelése hatékonyabb. Ez azt jelenti, hogy a szerkezet csapdába
ejti a szelet, ezzel további munkára fogva azt. A teljesen zajtalanul
működő, hengerszerű szerkezet az általa termelt energiát pedig tárolni
is képes. Legfőbb erénye, hogy a lapátkerekes létesítményekkel szemben a
függőleges tengelyű erőmű kis szélmozgásnál, illetve orkánerejű szélben
is működtethető. Két tényező adta tehát a lényegét: az egyik egy
áramlástani felfedezés, a másik pedig egy olyan műszaki megoldás, amely
stabil térbeli tartószerkezetet ad a szélenergia hasznosításának.
– Az új, 29 méteres toronyban milyen újításokat alkalmaztak?
–
Fejlesztéseket hajtottunk végre az erőmű szerkezetén, így az új
toronynál nagyobb szilárdságot értünk el. Ennek főként a 160–200
kilométer/órás szelek esetében van jelentősége, mert ilyen erejű
légmozgásoknál szükség van arra, hogy az építmény kellően stabil legyen.
Nagyot léptünk előre a generátor fejlesztésében is. Itt a fejlesztőknek
az okoz problémát, hogy az energia kis fordulatszámon, de nagy
nyomatékon érkezik, a villamos gépek vastérfogata pedig fordítottan
arányos a fordulatszámmal. Ennek következtében a generátorokat
kénytelenek mind nagyobb méretben megépíteni, akad olyan cég, amely már
hatméteres átmérőnél jár. Ezeket azonban rendkívül nehézkes szállítani.
Folytatunk
kutatásokat az energia tárolásával kapcsolatban is. Kifejlesztettünk
egy saját energiatárolót, amelynek működéséről egyelőre nem szeretnék
beszélni. Annyit azonban elárulhatok, hogy könnyebben kivitelezhető és
sokkal olcsóbb, mint a korábbi berendezések. Ezt a technológiát
hagyományos tárolással egészítjük ki, amelynek során kisebb energiával
vizet bontunk oxigénre és hidrogénre. Energiát az utóbbi elégetésével
lehet nyerni.

–
Több ország, köztük Argentína és Kína is megkörnyékezett, de nem vagyok
hajlandó belemenni semmilyen alkuba. Azt szeretném, hogy itthon
gyártsák, ezzel eleinte ezer, később több tízezer embernek biztosítva
munkát. Mivel támogatást nem kaptam az államtól, magam próbálok
befektetőket találni, ami úgy tűnik, most sikerül is. Itthon szeretnék
dolgozni, magyar munkaerőt alkalmazni, ezen dolgozom ma is, hogy
létrejöjjön.
–
Önt az elmúlt években sok támadás érte, többek között amiatt, hogy a
találmányáról még a szakmai közönség számára sem adott részletes
tájékoztatást.
–
A fejlesztések befejezése előtt nem lett volna célszerű a nyilvánosság
elé állnom. Sok dicséret és ellenző között, sok barát és még több
ellenség között végzem a munkám. Nem vagyok közömbös a világ
közvéleménye előtt sem: Szerbiában, Amerikában, Norvégiában pozitívan
állnak nagyon a találmányomhoz. Mindig van egy-egy látogatóm, aki
érdeklődik iránta.
– Magyarországon milyen támogatottsága van?
–
Nem támogatnak. Csak egy példa: a Budapesti Műszaki Egyetem
szélcsatornáját használtuk, az áramlástani tanszékén végzett mérések
során bizonyosodott be az elmélet helyessége. Amikor erre hivatkoztam,
közleményben határolódott el tőlem az egyetem. Kevesen hittek nekem,
folyamatosan ellenállásba ütköztem. Két professzor, Lukács György és
Kuti László végig mellettem állt, és sokat segítettek ötleteikkel.
Véleményem szerint a magyarok által kidolgozott tudományos-ipari
szabadalmakat Magyarországon kell megvalósítani és a gyártást magyar
üzemekben, magyar munkaerővel kell végezni. Találmányomnak akkor van
értelme, ha az ország összefog a megvalósítás érdekében. Úgy gondolom,
az ország csak önerőből épülhet újjá, nemzetközi segítségre kár is
alapozni. Ha ezt szem elől tévesztjük, akkor elveszünk. Én hívő
katolikus vagyok, a római katolikus egyház felszentelt diakónusa.
Sokszor elkedvetlenedem, de Isten szolgája nem eshet kétségbe, megyek
tovább a számomra kijelölt úton. Ahogy a Felcsút felett magasodó
szélturbina, piros-fehér-zöld tetejével állhatatosan küzd a szél
erejével, úgy én sem adom fel a harcot...
Forrás: ismertseg.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése