2012. február 8., szerda

Európában mindenhol kiveszik a tagállamok kezéből a légitársaságokat

Európában a légitársaságok becsődölésének és privatizációjának sorozatát láthattuk az elmúlt hónapokban.
2011 szeptember végén Lettország állami többségi tulajdonú légitársasága, az AirBaltic lett meglehetősen furcsa körülmények között privatizálva. Akkor az AirBaltic társaságban az állam 52,6% részesedéssel bírt, 47,2% pedig a Baltic Aviation Systems (BAS) kezében volt. Addigra a korábban veszteségesen működő vállalat csődvédelem alá került, és a két fél hosszas tárgyalássorozaton volt túl egy újabb állami tőkeinjekcióval kapcsolatban. Szeptember 16-ára a második legnagyobb tulajdonos elfogadta az állam által állított összes feltételt, ennek ellenére az állam folyamatosan késleltette a tőkeinjekcióval kapcsolatos döntést. Szeptember 20-án az állam még mindig nem hozott döntést a tőkeinjekcióról, illetve nem adott engedélyt arra sem, hogy a BAS egyoldalúan tőkét emeljen, viszont váratlanul bejelentette, hogy eladja összes részesedését a légitársaságban. Aki kicsit is nyitott szemmel jár, azt láthatja, hogy valamennyi periféria államban hasonló esetek történtek az elmúlt hónapokban.
A Spanair fő hitelezője az SAS svéd légitársaság volt, de a veszteséges vállalatot az állam folyamatos tőkeinjekciókkal tartotta életben és a gépek tekintélyes része állami tulajdon volt. Tavaly év végén a Ryanair felszólította az Európai Uniót, hogy a Spanair ne kapjon több állami támogatást. Volt egy utolsó próbálkozás a légitársaság megmentésére, de hosszas időhúzás után a katari hitelezővel végül nem született megállapodás. Január közepén a Spanair csődbe ment és beszüntette működését - 4000 ember azonnal elvesztette az állását - a katari légitársaság hitelezés helyett felvásárolta a gépek nagy részét, a Ryanair pedig járatsűrítésbe kezdett a térségben.
Ezzel egyidőben Svédország, Írország, Portugália, Lengyelország, Magyarország és Csehország mintegy kézi vezérlésre azonnal beszüntette a légitársaságok állami támogatását. Norvégia szintén bejelentette, hogy kivonul minden légitársaságból, ahol tulajdoni részesedése van.
A török állam felvásárolta a Polskie Linie Lotnicze részvényeit, de a légitársaság ajánlatot kapott az Air France, a Ryanair és a Lufthansa részéről is. Portugália szintén bejelentette az állami légitársaság privatizációját. Gyakorlatilag minden periféria államban azt láthatjuk, hogy a korábban az állam által támogatott légitársaság csődbe megy, és a legnagyobb európai légitársaságok közül valamelyik felvásárolja a gépeket - ha azok megfelelő színvonalúak - és azonnal járatsűrítésbe kezd.
Michael O’Leary a Ryanair pénzügyi vezetője azt nyilatkozta a kialakult helyzetről, hogy "a pénzügyi válság miatt az államok nem engedhetik meg maguknak, hogy tovább működtessék a veszteséges vállalatokat. Bármerre nézünk, olyan reptereket látunk, aminek a közeljövőben kérdésessé válhat a működése." Ez a nyilatkozat nem egyedüli, és úgy tűnik, az Európai Unió minden téren az összeomlásra készül. Az eladósodott tagállamok, különösen a periféria államok gyakoratilag bármelyik pillanatban csődöt jelenthetnek, és ha beindul egy láncreakció, az európai légi közlekedés is megbénulhat.
Ennek elkerülése végett kezdtek bele az állami tulajdonú vagy résztulajdonú légivállalatok felszámolásába. A legnagyobb európai légivállalatok, a Ryanair, Air France, Lufthansa mivel nyereségesen működnek, újabb és újabb hiteleket kapnak, így be tudják magukat vásárolni a piaci résekbe. Azt láthatjuk, hogy a veszteséges vállalatok beszüntetésének felelőssége is többnyire hárítva van, egyetlen kormány sem vállalja magára. Január 9-én az Európai Bizottság felszólította Magyarországot, hogy követelje vissza a Malévnek 2007 és 2010 között adott anyagi segítséget. A WizzAir kifogásolta, hogy a Malév állami támogatása "versenyellenes", és hogy az álam "a veszteséges légivállalat támogatásával felborítja a piaci viszonyokat". Mindeközben a Wizzair vezérigazgatója ugyanaz a Váradi József, aki korábban a Malév vezérigazgatója is volt, de 2003-ban eltávolították pozíciójából. A Wizzair járatsűrítésbe kezdett és a nagyobb légitársaságokkal karöltve foglalkoztatják a Malév felszámolásával állását vesztő Malév pilóták egy részét. Ezzel a kormány gyakorlatilag privatizálta a Malévet, és ehhez hasonló történések zajlottak le minden periféria államban az állami tulajdonú légitársaságok vonatkozásában. A Ryanair szintén erőteljes kampányolásba kezdett, még az utasokat is felszólította, hogy ne vegyék igénybe az állami tulajdonú légitársaságok szolgáltatásait, mivel azt "a saját adójukból tartják fenn, és ezen felül még a kelleténél jóval drágább jegyet is megfizettetetik velük".
Miközben az állami tulajdonú légitársaságok becsődölnek, a Ryanair, az Air France és a Lufthansa gyakorlatilag mindenhol átveszi a felszámolt vállalatok helyét. Ami most zajlik, az az európai polgári légiközlekedés központosítása az Európai Unió központi tagállamainak légitársaságai alá. Mindenki gondolkodjon el rajta, mi lehet a célja ennek a stratégiának...
Molnár István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése