A Krisztus születésének hozzávetőleges időpontján
alapuló Gergely-naptár ma a legelterjedtebb típusú naptár a Földön,
melyet nemzetközi normának is tekintünk. Mégis, számos egyéb naptár is
használatban van a világ különböző pontjain.

(Kép: Alexandre Darmon)
Honnan ered a naptárunk?
A
legtöbb országban jelenleg használt naptár közvetlenül a római
naptárból származik, melyet Krisztus előtt 46-ban Julius Caesar
reformált meg – innen ered a Julián naptár elnevezés –, hogy
kiküszöbölje azt az eltérést, ami az évi 366,25 nappal számoló római
naptár és az évi 365,24219 napos csillagászati naptár között volt
megfigyelhető. Julius Caesar alexandriai csillagászok megfigyeléseire
támaszkodva bevezette a szökőéveket, melyek átlagosan évi 365,25 napot
eredményeztek, jelentősen megközelítve ezzel a csillagászati év hosszát.
Azonban
még ez a módosítás sem volt elégséges, a Julián naptár továbbra is
mutatott különbséget a csillagászati naptárhoz képest: az eltérés
mértéke 134 évenként egy nap. Ez az oka annak is, hogy a karácsony estét
december 24-én, és nem december 21-én ünneplejük: a IV. században,
amikor Jézus születésének ünnepét rögzítették, a téli napforduló
december 21-e helyett már 24-ére esett. A XVI. századra az eltérés már
tíz nap, innen a mondás, hogy „Szent Barnabás napja (június 11.) a
leghosszabb nap az évben”.
1582-ben aztán XIII. Gergely pápa
újabb reformot eszközölt, hogy a naptár a csillagoktól való eltérést
behozza, és módosította a szökőévek kiszámításának módját is. Így a róla
elnevezett Gergely-naptár szerint az év 365,2425 napból áll, ami már
valóban erősen megközelíti a csillagászati év 365,24219 napját: az
eltérés már csupán tízezer évenként három nap. A Gergely-naptár gyorsan
elterjedt, előbb Nyugat-Európában (Spanyolországban, Portugáliában,
Olaszországban és Franciaországban már 1582-ben, de Nagy-Britanniában
például csupán 1752-ben vezették be), majd a világ többi részén is.
Miért Jézus születésétől számítjuk az éveket?
Az
éveknek Jézus születésétől történő számítása elég későn jelent meg a
keresztény világban. A Római Birodalomban például Róma alapításától
(i.e. 753) számolták az éveket, de szokás volt az adott évben hivatalban
lévő konzulok szerint is számolni. Így a kereszténység 1-es éve a
rómaiaknál Caius Iulius Caesar (Augustus unokája) és Lucius Aemilius
Paullus konzulátusának éve volt.
Dionysius Exiguus (kb. 470 – kb.
540) szkíta szerzetes kiszámította a húsvét idejét, és ezzel
összefüggésben megállapította, hogy Krisztus a Róma alapítása utáni 753.
évben született. A szerzetes azonban néhány évet tévedett, így az a
furcsa helyzet állt elő, hogy Krisztus feltehetőleg valamikor a Krisztus
előtti 4. és 6. év között született – állapította meg Szent Béda angol
szerzetes (kb. 672–735), aki Nyugaton először használta az időszámítás
alapjaként Jézus születésének idejét. Ez a számítás mégis csak 1000.
körülre vált általánossá, és csupán ekkor hagytak fel ténylegesen a
királyok uralkodása szerinti időszámítással.
A Krisztus
születéséhez való viszonyítás jelentős változás: az időhöz való új
hozzáállást jelez. A régi korokban az idő ciklikus volt, és az emberen
túli világhoz kapcsolódott: az emberek évszakról évszakra, évről évre
ugyanazokat a szertartásokat ismételték, így újra és újra átélhették az
„Aranykort”. „Mivel az ősi időkhöz kötődik, az aranykor annak a
mítosznak az emléke, amelyen alapszik, és amely aktualizálására hivatott
– írja Christian Salenson atya „Az idő múlásával dacoló liturgikus idő”
című tanulmányában . – A szent idő a mítosz és a szertartás által
összekapcsolja a múltat és a jelent. (...) Amikor a szent idő véget ér, a
közönséges idő visszazökken saját medrébe.”
Ezzel szemben a
keresztények a judaizmustól lineáris időszemléletet örököltek, ahol
Isten közvetlenül beavatkozik a történelembe. „Isten a történelem
eseményein keresztül mutatja meg önmagát, és az emberek a történelem,
illetve saját emberi tapasztalásaik folyamatában észlelik
megnyilvánulását” – folytatja Salenson atya. Az Ószövetség ily módon
lehetővé teszi, hogy a zsidó nép újraolvassa Isten cselekedeteit a saját
történelmében. Isten beavatkozik a történelembe, és ez a beavatkozás a
keresztények számára Jézus Krisztus megtestesülésében, az emberré lett
Istenben csúcsosodik ki
Léteznek-e más naptárak is?
A XVIII.
századtól kezdve, amikor a politikai hatalom kivette az egyház kezéből
az időszámítás fölötti döntési jogot, többször is megpróbálták kiiktatni
a naptár keresztény gyökereit. Az egyik legismertebb erre irányuló
kísérlet a francia forradalom alatt bevezetett köztársasági naptár volt,
melyet 1793. és 1805. között használtak, és amely 12 harmincnapos
hónapból állt.
A XIX. században Auguste Comte filozófus kísérelt
meg bevezetni egy pozitivista naptárat, mely minden egyházi kötődéstől
mentes volt, a XX. században pedig a Nemzetek Szövetsége, majd az ENSZ
dolgozott egy új naptáron, de végül elvetették, mert több tagország is
hátrányosnak ítélte a hívekre nézve.
Ma a naptárat az ISO 8601-es
szabvány határozza meg, melynek utolsó aktualizálása 2004-ben történt,
és amely a Gergely-naptárat nemzetközi normává tette. Ennek ellenére a
naptár viszonyítási pontja hivatalosan nem Jézus születésének ideje,
hanem a mértékegységek nemzetközi rendszerét lefektető Méteregyezmény
aláírásának napja (1875. május 20.).
Bár a nemzetközileg elfogadott
naptár a Gergely-naptár lett, más naptárak is használatban vannak a
világ különböző pontjain. Kína például 1911-ben hivatalosan bevezette a
Gergely-naptárat, a hagyományos kínai naptárat azonban a mai napig is
széles körben használják. Eszerint az ázsiai újévet például 2013.
február 10-án ünneplik majd.
A muzulmán és a zsidó naptárat is
használják e vallások hívei, ahogy a perzsa naptár is használatban van
Iránban, vagy a polgári naptár Indiában. Ami pedig a valláson alapuló
naptárakat illeti, a Julián naptárat például több ortodox és keleti
egyház is a mai napig használja.
La Croix/Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése