Működik,
összeomlik, megint megy, aztán nem szuperál, majd akadozva, de teszi a
dolgát. Hogy mi az? Hát a magyar elektronikus útdíjrendszer. A HU-GO
névre keresztelt díjszedő és ellenőrző hálózat hétfői beindítása a
legkevésbé sem sikerült zökkenőmentesre. A Népszabadság értesülései
szerint az újabb magyar bukta miatt hazánk ellen az Európai Bizottság
akár vizsgálatot is indíthat.

Lényegében megbénult a közúti áruszállítás Magyarországon. Újabb bizottsági konfliktus elé nézhet az ország
Az
Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. két és fél hónap alatt tető alá
hozott útdíjrendszerét július 1-jén nulla órakor bekapcsolták, ahogy azt
Orbán Viktor megígérte. Majd alig egy órával később bekövetkezett,
aminek lehetőségére a miniszterelnököt sokan figyelmeztették: a nagy
sietve összerakott, kipróbálatlan rendszer megbénult. És nem is csak
egyszer. Az évente 150 milliárd forint beszedésére tervezett HU-GO
szervereit állítólag hatalmas hackertámadás roppantotta össze. A
vadonatúj hálózat egy hajnali háromig tartó üzemszünettel mutatkozott be
Európának, és hogy senki ne maradjon le az eseményről, fél nyolctól
délelőtt tízig a kényszerpihenőt megismételték.
A csúfság megesett, és ahogy az elmúlt három évben sokszor, az állami
illetékesek arról beszéltek, Magyarország feltehetőleg már megint külső
támadás áldozata lett. Legalábbis az első találgatások szerint, amelyek
annyira mindenesetre alaposak voltak, hogy miközben a kamionok kilométer
hosszú sorokban vesztegeltek az üzemanyagtöltő állomások előtt,
Giró-Szász András maga jelentette be: a HU-GO elleni „túlterheléses
támadást” kivizsgálják. Ennek befejezéséig a kormánynak szinte nincs is
dolga, a kormányszóvivő szerint legalábbis egy-két hét után kell majd
megnézni, hogy kell-e bármit is módosítani a magyar díjszedőrendszeren. Meglehet
azonban, hogy ennyi időnk mégsem lesz, a botrány ugyanis nemzetközi.
Lapunk úgy tudja: a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Egyesület
(International Road Transport Union – IRU) jelzése alapján az Európai
Bizottság máris fontolgatja, hogy az „áruk szabad áramlásának
akadályozása miatt” eljárást kezdeményez Magyarország ellen. A HU-GO
bekapcsolásából ugyanis Brüsszelben egyelőre csupán annyit látnak, hogy
Budapest kizárólag a költségvetési érdekeire van tekintettel, és ezek
teljesüléséért akár a nemzetközi közúti tranzitforgalom megbénításától
sem riad vissza. Ha a hírek igazak, a kormány öt napot kaphat a
problémák orvoslására. Ami alighanem valóban igazságtalan lenne, az
Európai Bizottság legalábbis Szlovákiával ehhez képest kesztyűs kézzel
bánt, amikor északi szomszédunk díjrendszerének beindítása hetekig
elhúzódó problémákkal járt.
A
hackerek utáni nyomozásra „kijelölt és jogosult állami szervek”
munkatársainak dolgát mindenesetre megkönnyítheti, hogy a változatosság
kedvéért most nem a forint ellen áskálódó pénzéhes spekulánsokat kell
megtalálniuk, hanem egy informatikai támadást lebonyolító hackert, vagy
azok csoportját. Olyan valakiket, akik túljártak a magyar mérnökök
eszén, szempillantás alatt kirúgták a magyar költségvetés egyik
meghatározó lábát, és elérték, hogy a hazánkon áthaladó közúti
áruszállítás akadozni kezdjen. Az élő állatot, romlandó árut,
élelmiszert szállító kamionok ugyanis a reggeli órák óta vesztegelnek a
különféle fizetőhelyek környékén.
Vagyis
eljött, amit a fuvarozók érdekvédelmi szervezetei megjósoltak: az
áruszállító járművek nem jutnak el időben rendeltetési helyükre. Amivel a
kormány nemcsak egy brüsszeli vizsgálatot kockáztat, hanem azt is, hogy
az országban áruellátási gondok keletkezhetnek. És ez nem feltétlenül
csak a tartóstej- és gyerekpelenka-ellátást érintheti. Az olajtársaságok
jelezték, hogy Szlovákia felől az útdíjrendszer bekapcsolása után
járműveiket a hatóságok nem engedték belépni Magyarországra. Ez pedig,
ha a zárlatot délután fél kettőkor nem oldották volna fel, már kedden
zavarokat okozhatott volna – egyes külföldi, illetve kisebb
üzemanyagtöltő állomásokon például elfogyott volna a benzin és a
gázolaj. Mindezen az sem változtat, hogy a hétfő délutáni órákra az ÁAK
rendezte sorait, és sajtótájékoztatón jelentette be: a HU-GO működik, az
értékesítőhelyeken rendben folyik a viszonylati jegyek kiadása.
Máshol
sem ment jobban, de elindultunk – körülbelül erről szólt az Állami
Autópálya Kezelő Zrt. útdíjról szóló tájékoztatója. A rendszert –
Kibédi-Varga Lajos útdíjszóvivő szerint – azért állították le, hogy
zavartalan legyen a kamionforgalom, de ez csak üzemszünet, amelyet azért
rendeltek el, mert észlelték a támadást. Biztosak abban, hogy nem a
szokatlanul nagy forgalom okozta az üzemzavart, ezért mindent el fognak
követni a tettesek kézre kerítése érdekében.
Korai
lenne találgatni, a magyar utakon sötét napokat vizionáló fuvarozói
érdekvédelmi szervezeteknek, vagy a hivatalból optimista autó
pálya-kezelőnek lesz igaza. Azaz, az autópályákon még napok múlva is
több kilométeres kamionsorok állnak majd, és a boltok polcairól elfogy
az áru, vagy minden visszatér a régi kerékvágásba, és legfeljebb a
cukor, a hús, a kenyér vagy éppen a görögdinnye lesz drágább, hiszen a
fuvarozók érvényesítik az idén 75, jövőre állítólag már 227 milliárd
forintra rúgó állami elvonást.
Van
jó hír is: a kamionosok hét végén kilátásba helyezett sztrájkja hétfőn
elmaradt. Aggódni pedig csak azért kell, hogy a hackerek nehogy megint
támadjanak.
(NOL)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése