Az
EU-külügyminiszterek hétfői tanácsülése előtt már tudni lehetett, hogy
az EU-ukrán társulási szerződés kapcsán ezúttal sem tud megszületni a
tanácsi ajánlás. A kelet- és közép-európai országok erőteljesen
szorgalmazzák az aláírást, azzal érvelve, hogy történelmi alkalmat
kínálna Ukrajna “európai pályára” állításához, a régebbi EU-tagok
azonban óvatosabbak. Megfigyelők szerint az egyik meghatározó tényező
végső soron Angela Merkel kancellár állásfoglalása lesz majd a
kérdésben, de az orosz helyezkedés is meghatározó.
Még
el sem kezdődött az EU-külügyminiszterek hétfői tanácsülése
Brüsszelben, előre tudni lehet, hogy az EU-ukrán társulási szerződés
kapcsán ezúttal sem tud megszületni a tanácsi ajánlás. A minisztereknek
emiatt jó eséllyel még egyszer össze kell majd ülniük még a november
végi vilniusi EU keleti partnerségi csúcs előtt.
Az
EU külügyminiszteri tanácsa egyelőre nem tehet mást, minthogy tudomásul
veszi, hogy az ukrán parlament múlt szerdán nem tudott dülőre jutni
Julija Timosenko bebörtönzött volt kormányfő szabadon engedését
illetően, és hogy az újabb kijevi szavazás ez ügyben a brüsszeli
tanácsülés utáni napon, kedden lesz esedékes.
“Mivel
a hétfői ülésen hiányozni fognak a feltételek ahhoz, hogy a Tanács
végleges információk birtokában dönthessen, ezért szükségszerű lehet
magának a döntésnek a halasztása” – jelezte előre egy tanácsi illetékes.
Azt vasárnap estig nem lehetett tudni, hogy hétfőn kitűzik-e már az
újabb külügyminiszteri ülés időpontját, netán a praktikus megoldást
választják, és eleve a vilniusi csúcs előjátékaként ott helyben
tartanak-e majd egy rendkívüli “ukrán-ülést” a miniszterek – írja a
BruxInfo.
Ez
ügyben a jelek szerint egyelőre láthatóan ugyanúgy minden opció
elképzelhető, mint abban is, hogy mi lehet a Timosenko-ügy
végkimenetele. Az ukrán parlament múlt szerdán nem tudott dönteni arról a
törvénytervezetről – több verzió is terítékre került -, amelyik a
szabadon engedést tenné lehetővé. Az elutasítástól, a kegyelem nélküli –
humanitárius okokból történő – gyógykezelésre történő eltávozás
engedélyezésén át a teljes (jogi és politikai) kegyelemig öt lehetséges
forgatókönyv is az asztalra került, ám a szükséges többséget egyik sem
tudta eddig megszerezni. Ezt követően tűzték ki november 19-ére a
következő szavazást Kijevben.
Az
ukrán dosszié brüsszeli ismerői szerint a kérdés kapcsán valójában egy
soktényezős, nagy téteket érintő játszma zajlik ezekben a hetekben az
ukrán fővárosban. Viktor Janukovics elnök kormánya láthatóan ki akar
térni az egyfelől a gázárak megfelezésének mézesmadzagját lebegtető,
másfelől energiaellátási katasztrófával fenyegető orosz diplomácia
nyomás elől.
A
számára mindebben alternatívát kínálható EU-társulási út ugyanakkor
számos kérdést vet fel. Lesz-e készség uniós részről megfinanszírozni a
várható orosz ellenlépésekből adódó ukrán gazdasági és pénzügyi
nehézségeket, illetve kaphat-e garanciát arra, hogy a netán börtönéből –
és hazájából – kiengedett Julija Timosenko nem fogja semmilyen formában
“megzavarni” a 2015 évi ukrán elnökválasztást.
Brüsszeli
elemzők szerint sok kártya az asztalon van Kijevben. Az ukrán vezetés
láthatóan jelentős erőfeszítéseket tesz az orosz energiafüggőség
megszüntetésére. Múlt héten írtak alá szerződést az amerikai Chevronnal a
nyugat-ukrajnai palagáz kitermelésére, miután hasonló megállapodás
született januárban a Royal Dutch Shell-lel, és értesülések szerint
egyezmény készül egy Exxon Mobil-vezette konzorciummal is.
Ám
ezek termőre fordulása tíz éves távlatban érzékelhető csupán, míg
Vitalíj Markelov, a Gazprom nevében a napokban arról beszélt, hogy a
tárolt ukrán földgáztartalék közel a felére esett vissza, ami az idei
télen ismét energiaínséggel fenyeget Ukrajnában, de jó eséllyel az
országon átvezető szállítmánytól függő európai uniós térfélen is.
Szakértők
szerint kiszámíthatatlan, hogy az ilyen és hasonló adottságok az orosz
követeléssel szembeni behódolást, vagy éppenhogy az EU-nyitás
siettetését fogja-e erősíteni végül az ukrán vezetésben.
Fontos
szempont az is, hogy a mostani döntésekkel belátható időre az ország
stratégiai (európai, vagy orosz) irányultságának a meghatározása is a
tét, amiben távolról sem egyértelmű a közvélemény álláspontja, pedig a
2015-ös választások szempontjából valahol ez is döntő lehet.
Diplomáciai
források közben megjegyzik, hogy hasonló dilemmák fontolgatása az orosz
oldalon sem ismeretlen. Egyes értesülések szerint a Kreml holdudvarában
intenzív számolgatás folyik, vajon megéri-e Oroszországnak
“kivásárolni” az ukránokat az európai befolyás alól. Közismert, hogy az
egyik orosz ígéret felére csökkentené a jelenleg ezer köbméterenként 400
dollárban rögzített orosz gázárat Kijevnek, tekintettel az ebből,
valamint általában az ukrán gazdaság rendbetételéből adódó tetemes
költségterhekre.
Sajtóértesülések
szerit erősen vélelmezhető, hogy hasonló számolás értelemszerűen az
uniós oldalon is folyik eközben. EU-oldalon amúgy a hivatalos álláspont
változatlan: a külügyminiszteri tanács – azóta többször is megerősített –
2012 decemberi állásfoglalása értelmében Kijevnek elsősorban az
igazságszolgáltatásban több előfeltételnek is meg kell felelnie a
társulási szerződés aláírásához. És mivel brüsszeli értékelések szerint
ezek többségéből mára már sok minden teljesült, az egyetlen kulcskérdés a
Timosenko-ügy megoldása maradt.
(Inforádió)
Gazprom: katasztrófa fenyegeti Európát
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése