A Majdan talányai-avagy összefogtak a hiénák?
Kijev
főterén, a Majdanon már több hete zajlanak a tüntetések: az ukránok
csikorgó hidegben követelik Janukovics elnök leváltását, új választások
kiírását. Ukrajna vergődik az Európai Unió és Oroszország között, a
háttérben heves alkudozások folynak. Innen, Magyarországról nehéz
megítélni, kinek az oldalán áll az igazság, illetve melyik párt győzelme
visz közelebb ahhoz, hogy ez a nagy, közel ötvenmilliós nép végre
kilábaljon az állandósult gazdasági és politikai válságból. Afölött
azonban nehéz napirendre térni, hogy Ukrajnában, ahol a legtöbb zsidót
gyilkolták meg 1941 és 1944 között, egy olyan ellenzéki vezető élvezi a
Nyugat, sőt személy szerint Soros György támogatását, aki jó kapcsolatot
ápol a német neonáci NPD-vel, meg a francia Nemzeti Fronttal, és
2004-ben nyilvánosan kijelentette, hogy a „moszkvai zsidómaffia uralma”
ellen harcol. Pedig Oleh Tjahnybok, a Szvoboda (Szabadság) párt elnöke
és parlamenti képviselője ilyen ember. Megjegyzendő, hogy az
Oroszországgal való teljes szakításra törekvő, a melegek és a nemzeti
kisebbségek, így a kárpátaljai magyarok ellen is kirohanó ukrán
nacionalista politikus Sztyepán Bandera kultuszát ápolja, akinek Lvivben
(Lembergben) szobrot is állítottak. Banderát egy hónappal a Szovjetunió
megtámadása után a nácik, mint „zavarkeltő szövetségest” internálták,
de addig uszításával meghatározó szerepet játszott németek által
megszállt területeken a holokauszt előkészítésében, abban, hogy az
ukránok sorozatos pogromokat rendeztek a zsidók ellen. A jogász és orvos
végzettségű Tjahnybok jó szónok, és Kijevben, a Majdan téren a tüntetők
kedvence. A Politikantrop ukrán hírportál felmérése szerint annyira
népszerű, hogy ha az ellenzék követelésének engedve soron kívüli
választásokat tartanának Ukrajnában, egy esetleges második fordulóban
legyőzné a jelenlegi elnököt, Janukovicsot is.
Az
Európai Unió mellett kiálló Szvoboda párt a tavalyi parlamenti
választásokon megszerezte a szavazatok több mint tíz százalékát, és
bevonult a kijevi parlamentbe. Tény, hogy azóta Tjahnybok visszafogta
zsidóellenességét. Most már mindennél előbbre valónak tartja „az orosz
gyarmatosítás, az orosz imperializmus” elleni harcot, és ebben a
küzdelemben Izraelt is a szövetségesének tartja. Másrészt az is igaz,
hogy zsidóellenes hangok más ukrán pártoknál is előfordultak az elmúlt
években, és Julija Timosenkó Haza nevű pártjának egyik politikusa is
óvta hazáját a „cionista összeesküvéstől”.
Európában
kiközösítik a politikusokat – de még az átlagembereket is -, ha ilyen
és hasonló kijelentésekre ragadtatják magukat. A német
nemzetiszocializmus huszadik századi európai népirtása, a holokauszt
annyira emblematikussá vált, hogy napjainkban is indulatokat,
irracionális dacreakciót gerjeszt, még azok körében is, akik a második
világháború alatt történt eseményekről nem sokat tudnak. A náci
szimbólumokkal, köszöntéssel, jelszavakkal ma is „rövid úton” lehet
provokálni a társadalmat, ami ellenállhatatlan vonzerőt gyakorol az
összetűzést kereső futballhuligánokra, Magyarországon és külföldön
egyaránt. Legutóbb Prágában történt hasonló eset: a CSKA Moszkva
szurkolói közül néhányan, miután a csapatuk kiesett, „Sieg heil!”
köszöntéssel, karlendítéssel „üdvözölték” a cseh rendőröket, akik aztán –
nagyon helyesen – ellátták a bajukat. A magyar futballhuligánok
körülbelül ugyanannyira tekinthetők meggyőződéses náciknak, mint az
oroszok, mégis, a lelátókon skandált antiszemita rigmusaik jó néhány
publicistának adtak alkalmat arra itthon és külföldön, hogy
megállapítsák a magyar néplélek „fasiszta fertőzöttségét”.
Hatmillió
zsidó legyilkolása után tényleg elvárható, hogy legalább a szellem
emberei tartsák tiszteletben a történelem erkölcsi tanulságát, és még
áttételes formában se relativizálják a holokausztot. De ez a követelmény
sem feltétel nélküli, hiszen más elbírálásban részesül egy magyar
történész, mint egy amerikai, ha „érzékeny témát” vet fel. A mostanában
kevésbé emlegetett Hayden White történetfilozófus, a posztmodern
irányzat neves képviselője például A történelem terhe (Burden of
History) című, Amerikában 1966-ban (!) megjelent könyvében nem
kevesebbet állított, mint hogy a történészek nem ismerhetik meg a
múltat. Mivel szubjektív forrásokból (narratívákból) indulnak ki, ezért a
történelem nem más, mint fikciókra alapozott fikció. A teória szerint a
holokauszt, melyet a történészek elsősorban a túlélők beszámolói
alapján tártak fel, rekonstruálhatatlan, nem több mint szubjektív
narratíva. Ezt a képtelen és visszataszító felfogást a Holocaust,
elbeszélés, történelem című, 1995-ben megjelent kötetében méltatta a
figyelemre méltó politikai és tudományos pályát befutó Braun Róbert, aki
most épp politikai babérokra tör, és az MSZP színeiben jelöltette magát
képviselőnek.
De fogadjuk el, hogy filozófusok és esztéták számára
megengedhető az ideológiai tabuk kikezdése, különösen, ha Kaliforniában
professzorkodnak, ahol a nácizmus még átmenetileg sem tudott gyökeret
verni. Eddig azonban úgy tűnt, politikusok számára nem engedhető meg a
legkisebb kétértelműség sem, mert a média pergőtüzet zúdít mindenkire,
aki csak egy félreérthető mondatot is mond az „ordas eszmékkel”
kapcsolatban. (Lásd Dávid Ibolya „Nem értek a focihoz.” mondatának
utóéletét.) Az ukrán fejlemények viszont azt mutatják, hogy a
holokauszt, bármennyire is az abszolút Gonosz megtestesülése volt, ezek
szerint mégsem alkalmazható abszolút mérceként a kelet-európai pártok és
közéleti személyiségek megítélésére. Az antiszemita kijelentések a
kijevi EU-párti tüntetéseket szervező politikai erők részéről bocsánatos
bűnnek számítanak, viszont a brüsszeli szervezettel és lobbistáival
szemben fenntartásokat hangoztató, a saját érdekeit előtérbe helyező
Magyarországon a legkisebb gyanús jel is okot ad a megbélyegzésre.
(HV)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése