Az építőjáték a
legnépszerűbb a gyermekek körében - derül ki a családok játszási
szokásait felmérő kutatásból. Vásárhelyi Kriszta
gyerekpszichológus elmondta, hogy az építőjátékok mellett a
szerepjátékok és a számítógépes játékok hangsúlyosak a fiatal
korosztályok életében.
"Az
építőjátékok azért annyira népszerűek, mert a gyermekek minden
életkorban a saját ügyességi szintjüknek megfelelően tudnak építeni. Az
egészen kicsi gyermekek is szeretnek kockákat egymásra rakosgatni és
lerombolni, majd ahogy fejlődnek, szép fokozatosan eljutnak a komplexebb
építmények felé" - mutatott rá a gyermekpszichológus.
Beszámolt
arról, hogy a kutatás alapján nem lehetett hirtelen, nagy kanyargó
változásokat látni a gyermekek játszási szokásaiban, hanem szép
fokozatosan váltják fel egymást a játéktípusok.
Ebben
a folyamatban szembeötlő változás az életkor növekedésével párhuzamosan
a szerepjátszás csökkenése. Míg óvodáskor végéig ez domináns és nagyon
jellemző játékforma, addig az iskoláskorban elkezd csökkenni a
jelentősége. Ebben az időszakban a gyermekek jobban érdeklődni kezdenek a
szabályjátékok, társasjátékok iránt.
A kamaszkor környékén pedig jelentősen megnő a számítógépes játékok iránti érdeklődés - tette hozzá Vásárhelyi Kriszta.
"Azt
tapasztaltuk, hogy a szülők a gyermekek korának előrehaladtával mind
kevésbé játszanak együtt a gyermekekkel, ami teljesen helyénvaló. Fontos
ugyanakkor, hogy a szülők még kisebb korban megtanítsák a gyermekeket
játszani" - hangsúlyozta a szakember.
"Ahhoz,
hogy egy gyermek izgalmasan, tartalmasan tudja egy játékkal elfoglalni
magát, igen fontos, hogy a szülő példát mutasson neki" - húzta alá a
gyermekpszichológus. Jelezte: mindemellett ha a szülő együtt játszik a
gyermekével, sokkal jobban megismerheti őt, bepillanthat a gondolataiba.
"Azt
is nagyon fontosnak tartjuk, hogy egy-egy játék után a szülők beszéljék
meg gyermekeikkel a tapasztalatokat, élményeket. Ez különösen a
tévézésnél, számítógépezésnél lehet fontos, ahol olyan intenzívebb
ingerek érhetik a gyermekeket, amelyeket nem olyan egyszerű feldolgozni"
- magyarázta .
"De
ha valami olyasmit tapasztal egy szülő, ami szokatlan egy játékban,
akkor arról is lehet utána beszélgetni: mit és miért éppen úgy csinált a
gyermek, menet közben fontos volt-e valami a számára, jólesett-e a
játék" - fűzte hozzá Vásárhelyi Kriszta.
(inforadio.hu )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése