2014. május 27., kedd

Bedőlhet az autóipar, több tízezer munkahely szűnik meg

Megkongatta a vészharangot a Ford gyár nyugdíjba készülő vezérigazgatója, Alan Mulally. Előrejelzése szerint, ha nem fognak Európában több autógyárat bezárni, az rövidesen az egész autógyártási ágazat veszteségességét okozhatja. Elmondása szerint egész Európára jellemző, hogy túltermelésben van, különösen az autóipar. Mulally szerint a 20 évvel ezelőtti szintre zuhant kereslet mellett ekkora gyártókapacitás már most megkezdte a milliárdos veszteségek termelését, amely a közeljövőben láthatóvá fog válni. Ha nem lesznek megelőző intézkedések, a kármentés sokkal nehezebb és fájdalmasabb lesz. Hiába a válság utáni átmeneti optimista hangulat, a legfőbb húzó iparágak nem tudnak talpra állni. A hatalmas keleti megrendelések némiképpen stabilizálták a gazdaságot, de megoldást messze sem jelentenek. Nagyon nehéz, kemény lépéseket és intézkedéseket kell meghozni, ha nem akarják, hogy az autóipar húzó ágazatból a legveszteségesebb ágazattá váljon.
A leköszönő vezér szavait alátámasztja az, hogy felröppentek kósza hírek arról, hogy Európa több pontján olyan autótelepek vannak, ahol ezrével állnak az eladatlan és eladhatatlan járművek. Ennek oka az, hogy az európai gyártók a kelet-európai piac megkaparintása miatt hatalmas gyártókapacitást építettek ki. Az elmúlt évek válságaiban azonban a kormányok nem foglalkoztak a vállalatok gondjaival, hanem mindent elkövettek, hogy a gyártók ne szüntessenek meg munkahelyeket, ne zárjanak be gyárakat. Emiatt a gyártás, a kapacitás és az igény nincs összhangban.
Mulally szerint az európai gyártóknak és kormányoknak közösen kell leülni és ezt az egyre súlyosabb problémát kezelni, mert a kormányok és a gyártók elbeszélnek egymás mellett. A gyártók hiába hajtogatják a gondjaikat, mikor a kormányok csak a szavazatok számaival foglalkoznak, és fel sem mérik a hosszú távú következményeket. Nem is foglalkoznak vele, csak a 4 éves ciklussal törődnek, addig húzzák ki. A gyártók azonban hosszútávra építenek, nem pár éves ciklusokra. Csak a Ford gyár 1.6 milliárd dollár veszteséget termelt a múlt évben, és ez zsinórban a harmadik veszteséges éve volt az európai szekciónak. Ebben az évben a Ford szembeszegülve a német kormány akaratával több gyárat és részleget bezárt. Mulally szerint, ha nem lépik meg ezeket a nehéz lépéseket, a Ford márka eltűnhetett volna az európai márkák közül. Ezzel a kényszerű lépéssel Mulally szerint sikerült megmenteni a gyárat, és bizakodóbban néznek a jövő elé.
Nem osztja azonban ezt a többi autógyárra vonatkozóan, amelyek véleménye szerint fejet lehajtva a kormányok kedvében próbálnak járni, és hasonlatos veszteséget termelnek. Amikor ez a veszteség termelés elér egy határvonalat, dominószerű bezárási hullámokra, sőt, egész márkák megszűnésére lehet számítani, közte nagy múltú jelentős gyárakra is. Annak idején a hetvenes években a japán márkák betörésével éltek át hasonlót az európai gyárak, és akkor is számtalan márka szűnt meg. Most annyiban más a helyzet, hogy nem új márkák jelentek meg, hanem a piacgazdasági rendszer van válságban, és ezt nem szabadna szem elől téveszteni. A Ford gyár minden korszakban úttörőként lépte meg a legfontosabb lépéseket, a gyár és a munkások érdekeinek összhangja szerint. Mulally szerint a vihar előszelei már láthatóak, a kérdés, hogy felülírja-e a politikai vakság a fennmaradást, illetve annak lehetőségeit.

http://www.hidfo.net/2014/05/27/bedolhet-az-autoipar-tobb-tizezer-munkahely-szunik-meg

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése