Megkongatta
a vészharangot a Ford gyár nyugdíjba készülő vezérigazgatója, Alan
Mulally. Előrejelzése szerint, ha nem fognak Európában több autógyárat
bezárni, az rövidesen az egész autógyártási ágazat veszteségességét
okozhatja. Elmondása szerint egész Európára jellemző, hogy
túltermelésben van, különösen az autóipar. Mulally szerint a 20 évvel
ezelőtti szintre zuhant kereslet mellett ekkora gyártókapacitás már most
megkezdte a milliárdos veszteségek termelését, amely a közeljövőben
láthatóvá fog válni. Ha nem lesznek megelőző intézkedések, a kármentés
sokkal nehezebb és fájdalmasabb lesz. Hiába a válság utáni átmeneti
optimista hangulat, a legfőbb húzó iparágak nem tudnak talpra állni. A
hatalmas keleti megrendelések némiképpen stabilizálták a gazdaságot, de
megoldást messze sem jelentenek. Nagyon nehéz, kemény lépéseket és
intézkedéseket kell meghozni, ha nem akarják, hogy az autóipar húzó
ágazatból a legveszteségesebb ágazattá váljon.

A leköszönő vezér szavait alátámasztja az, hogy felröppentek kósza
hírek arról, hogy Európa több pontján olyan autótelepek vannak, ahol
ezrével állnak az eladatlan és eladhatatlan járművek. Ennek oka az, hogy
az európai gyártók a kelet-európai piac megkaparintása miatt hatalmas
gyártókapacitást építettek ki. Az elmúlt évek válságaiban azonban a
kormányok nem foglalkoztak a vállalatok gondjaival, hanem mindent
elkövettek, hogy a gyártók ne szüntessenek meg munkahelyeket, ne
zárjanak be gyárakat. Emiatt a gyártás, a kapacitás és az igény nincs
összhangban.
Mulally szerint az európai gyártóknak és kormányoknak közösen kell
leülni és ezt az egyre súlyosabb problémát kezelni, mert a kormányok és a
gyártók elbeszélnek egymás mellett. A gyártók hiába hajtogatják a
gondjaikat, mikor a kormányok csak a szavazatok számaival foglalkoznak,
és fel sem mérik a hosszú távú következményeket. Nem is foglalkoznak
vele, csak a 4 éves ciklussal törődnek, addig húzzák ki. A gyártók
azonban hosszútávra építenek, nem pár éves ciklusokra. Csak a Ford gyár
1.6 milliárd dollár veszteséget termelt a múlt évben, és ez zsinórban a
harmadik veszteséges éve volt az európai szekciónak. Ebben az évben a
Ford szembeszegülve a német kormány akaratával több gyárat és részleget
bezárt. Mulally szerint, ha nem lépik meg ezeket a nehéz lépéseket, a
Ford márka eltűnhetett volna az európai márkák közül. Ezzel a kényszerű
lépéssel Mulally szerint sikerült megmenteni a gyárat, és bizakodóbban
néznek a jövő elé.
Nem osztja azonban ezt a többi autógyárra vonatkozóan, amelyek
véleménye szerint fejet lehajtva a kormányok kedvében próbálnak járni,
és hasonlatos veszteséget termelnek. Amikor ez a veszteség termelés elér
egy határvonalat, dominószerű bezárási hullámokra, sőt, egész márkák
megszűnésére lehet számítani, közte nagy múltú jelentős gyárakra is.
Annak idején a hetvenes években a japán márkák betörésével éltek át
hasonlót az európai gyárak, és akkor is számtalan márka szűnt meg. Most
annyiban más a helyzet, hogy nem új márkák jelentek meg, hanem a
piacgazdasági rendszer van válságban, és ezt nem szabadna szem elől
téveszteni. A Ford gyár minden korszakban úttörőként lépte meg a
legfontosabb lépéseket, a gyár és a munkások érdekeinek összhangja
szerint. Mulally szerint a vihar előszelei már láthatóak, a kérdés, hogy
felülírja-e a politikai vakság a fennmaradást, illetve annak
lehetőségeit.
http://www.hidfo.net/2014/05/27/bedolhet-az-autoipar-tobb-tizezer-munkahely-szunik-meg
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése