Általában vannak
bizonyos sztereotípiák az emberekben a Közösségükről vagy Nemzetükről,
aztán eléggé meglepődnek, ha egy kutatás teljesen más eredményt hoz ki. A
magyar társadalom magáról alkotott képmása alapján mi a nyugati
kultúrához közel állónak gondoljuk magunkat (ezt hozta a kommunista idők
elzártsága a Nyugattól, lásd az EU.csatlakozást - ami mára már világos,
hogy nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - bár az elmúlt
évtizedek nem hagytak más alternatívában gondolkodni, ezért a görcsös
ragaszkodás csupán), nyitottnak és a régi hagyományok őrzőjének. Ehhez
képest egy pár éve elvégzett tudományos kutatás szerint (Tárki, 2009) -
amely azt vizsgálta a World Values Survey keretén belül, hogy az egyes
társadalmakban milyen az együttműködést szabályozó normarendszer
tartalma (az értékrendszert inkább tradicionális tekintély vagy inkább
világi-racionális tekintély uralja) és ereje (a társadalom működését
mennyire szervezik/hatják át vallási, családi és nemzeti kötelékek) - a
magyar értékszerkezetet kevésbé jellemzi a tekintélyelv és a hagyományos
közösségek ereje, mint a hasonló fejlettségű más társadalmakét és sok
tekintetben egy a nyugati keresztény kultúrkör szélén, egy zárt, magába
forduló társadalomként jellemezhető. Ezek alapján a magyar
gondolkodásmód a nyugati kultúra magjától távol, az ortodox kultúrához
közel helyezkedik el és közelebb áll az olyan országokhoz, mint
Bulgária, Moldova, Ukrajna vagy akár Oroszország, mint Szlovénia vagy a
nyugat európai országok nagy többsége. E megrendítő tény után nézzük meg
egy kicsit alaposabban, milyen a magyar emberek hozzáállása bizonyos
kérdésekben. A válasz megrendítő, de egyben magyarázatot szolgál a
mostani magyarországi állapotokra is.
Ugyan
sokan értetlenkedve szemlélik az aktuális politikai berendezkedést és
nem értik, hogyan következhetett mindez be, addig a válasz roppant
egyszerű - a jelenlegi politikai kultúrát maga a társadalmi hozzáállása
hozta létre, hiszen a többségi magyar társadalom ilyen politikai elitre
vágyik. Orbán Viktor éppen azért annyira népszerű, mert a többségi
társadalom értékrendjét testesíti meg. Ebben beletartozhat akár még a
mutyizás, a korrupció, valamint a mindennapi életünket meghatározó erős
állam, élén egy teljhatalmú vezérrel. Ezen megállapítások első hallásra
talán meghökkentőnek tűnnek, de ha megnézzük a társadalmi kutatások
eredményeit, akkor kénytelenek vagyunk felismerni, hogy a magyar
társadalom többségében nagyon torz értékrend alakult ki, ami
megmagyarázza, hogy az újkori demokráciánk miért tart a kisiklás felé.
Kevés
olyan politikatudományi elmélet született az elmúlt években, amely
akkora visszhangot váltott volna ki a közvéleményben, mint Ronald
Inglehart chicagói professzor értékelmélete. A teória lényege, hogy
kérdőíves kutatások alapján egy-egy ország elhelyezhető egy
koordinátarendszerben, amelynek vízszintes tengelyét a nyitott/zárt
gondolkodás, a függőlegeset pedig a tradicionális/racionális
(vallásos/nem vallásos) világkép jelenti. A kérdőíves kutatások többek
között az alábbiakra kérdeznek rá:
Tradicionális-vallásos / világi-racionális gondolkodással kapcsolatos főbb kérdések
-Vallásosság (mennyire tarja fontosnak életében a vallást?)
-Hazaszeretet (mennyire büszke saját nemzetiségére? )
-Tekintélytisztelet (mennyire tartaná jó dolognak, ha növekedne a tekintély tisztelete?)
-Engedelmesség (engedelmességre vagy önállóságra nevelné gyermekét?)
-Családközpontúság (mennyire tartja elfogadhatatlannak a válást?)
-Vallásosság (mennyire tarja fontosnak életében a vallást?)
-Hazaszeretet (mennyire büszke saját nemzetiségére? )
-Tekintélytisztelet (mennyire tartaná jó dolognak, ha növekedne a tekintély tisztelete?)
-Engedelmesség (engedelmességre vagy önállóságra nevelné gyermekét?)
-Családközpontúság (mennyire tartja elfogadhatatlannak a válást?)
Zárt gondolkodás / nyitott gondolkodást felderítő főbb kérdések
-Szabadság (fontosnak tartják-e a szólásszabadság védelmét és a kormánydöntésekbe való beleszólást?)
-Érdekérvényesítés (írtak-e már alá petíciót? )
-Tolerancia (mennyire megengedők a homoszexualitással kapcsolatban?)
-Önállóság (mennyire érzik úgy, hogy sorsukat képesek befolyásolni?)
-Bizalom (mennyire bíznak az emberekben?)
-Szabadság (fontosnak tartják-e a szólásszabadság védelmét és a kormánydöntésekbe való beleszólást?)
-Érdekérvényesítés (írtak-e már alá petíciót? )
-Tolerancia (mennyire megengedők a homoszexualitással kapcsolatban?)
-Önállóság (mennyire érzik úgy, hogy sorsukat képesek befolyásolni?)
-Bizalom (mennyire bíznak az emberekben?)
Eddig
öt hullámban végezték el a fenti kutatást több ország bevonásával a
World Values Survey (Nemzetközi Összehasonlító Értékvizsgálat)
szervezésében, melynek elnöke éppen Ronald Inglehart:
1. hullám 1981-1984 között 20 ország részvételével
2. hullám 1989-1993 között 42 ország részvételével
3. hullám 1994-1998 között 52 ország részvételével
4. hullám 1999-2004 között 67 ország részvételével
5. hullám 2005-2008 között 54 ország részvételével
6. hullám 2010-2014 (folyamatban van)
2. hullám 1989-1993 között 42 ország részvételével
3. hullám 1994-1998 között 52 ország részvételével
4. hullám 1999-2004 között 67 ország részvételével
5. hullám 2005-2008 között 54 ország részvételével
6. hullám 2010-2014 (folyamatban van)
Magyarország
mind az öt hullámban részt vett, és a legutolsó vizsgálat eredménye a
lenti ábrán látható (piros nyíl). A berajzolt zöld szaggatott
körvonalban olyan posztkommunista országok vannak, mint Oroszország,
Bulgária, Moldova, Ukrajna és a "testvéri" Lengyelország. Ez az
országcsoport leegyszerűsítve csak abban különbözik az iszlám
országoktól, hogy kevésbé vallásos, viszont ugyanolyan zárt társadalom. A
nyugati országok ellenben (sötétkék körvonal) láthatóan sokkal
nyitottabbak és kevésbé vallásosak (élen Svédországgal). A kutatások
szerint Magyarországra leginkább az jellemző, hogy nem fontos a
szabadság, az érdekérvényesítés és az önállóság, nincs tolerancia a
mássággal szemben és nincs közbizalom sem. Sajnos ezt még nem is lehet
az "elmúlt negyed évszázadra" fogni, mert a korábbi kutatásokban (1.-4. hullámban) is közel hasonló eredmények születtek.

Magyarország a nyugati kulturától távol, az ortodox kultura reprezentásai között (Forrás: Tárki, 2009)
Miközben
a más emberek iránti bizalom mértéke tekintetében a magyar a nyugati és
a posztszocialista társadalmak között helyezkedik el, az intézményi
bizalom tekintetében egész Európában, ezen belül a volt keleti blokk
országai között is sereghajtók közé tartozunk. Rendkívül alacsony a
politikai intézmények iránti bizalom, ami viszont szöges ellentétben van
azzal az elvárással, hogy az állam oldja meg a problémáink többségét.
Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy egy fiktív (nem létező) intézményben
(lásd a lenti ábrán a "Nemzeti Közpénzügyi Hatóság") a magyar emberek
jobban megbíznak, mint a magyar jogrendszerben, szakszervezetekben,
magyar sajtóban, országgyűlésben, politikusokban és a kormányban (a
lenti ábrán a magasabb pontszám nagyobb fokú bizalmat jelöl egy 0-10-es
skála mentén).

Intézmények és közszereplők iránti bizalom Magyarországon 2009-ben (Forrás: Tárki)
A
közbizalom állapotát jellemzi, hogy pontosan azokkal a foglalkozásokkal
szemben drámaian alacsony az átlagember bizalma, akikben pedig nagyon
fontos lenne bíznunk: a parlamenti képviselőkkel szemben (akikre a
sorsunkat meghatározó döntéseket ruházzuk át), a bankárokkal szemben
(akikre a pénzünket bíznánk - már feltéve ha van megtakarításunk),
valamint az újságírókkal szemben (akiktől pedig a hiteles tájékoztatást
várhatnánk el). A megkérdezettek szerint csak minden második emberben
lehet megbízni, másképp fogalmazva az ország népességének fele
megbízhatatlan a magyarok többsége szerint. Ez a fajta bizalmatlanság
odáig fajul, hogy a "magyarok kétharmada úgy gondolja, hogy ő ugyan tisztességes, de a többiek nem" (Tárki).
Erre a talált pénztárca kérdésköre világít rá: a magyarok 65% szerint ő
nem tenné zsebre az utcán talált pénztárcát, miközben szerinte a
többiek igen, és csak 20% gondolta úgy, hogy mások sem tennék zsebre (a
maradék 15% szerint ő és mások is zsebre tennék).
A
magyar közvélemény nemzetközi összehasonlításban is megengedőbb a
normaszegő viselkedésekkel szemben, mint például a környező országoké és
ez nem sokat változott az elmúlt évtizedben sem. Így például a magyarok
42% bocsánatos bűnnek tartja az adóelkerülés céljából be nem vallott
teljes jövedelmet (adócsalás), ez az arány Lengyelországban 30%,
Csehországban csak 18%. A Tárki kutatása szerint a magyar lakosság által
bevallott mindennapi korrupciós gyakorlat alatta marad annak, mint amit
általában másokkal kapcsolatosan feltételeznek. Erre jön még rá az a
széleskörű közvélekedés (több, mint 80%), hogy Magyarországon
tisztességes úton nem lehet érvényesülni és a megkérdezettek között
nagyon kevesen vannak azok (kevesebb, mint 20%), akik szerint ma
mindenkinek egyenlő esélye lenne az érvényesülésre. Az már csak hab a
tortán, hogy "az Európai Unió országai között Magyarországon a
legalacsonyabb azoknak az aránya, akik szerint a végzettség fontos,
miközben a legmagasabb azoké, akik szerint az érvényesülés titka az, ha
az ember jó családba születik" (Tárki).
Ennek
függvényében már nem meglepő, hogy nem kelt nagyobb visszhangot a
közvéleményben a földtörvény körüli botrányok vagy a Trafikmutyi.
Mindezen kutatási eredmények rávilágítanak, hogy maga a korrupció ténye
miért nem vált ki társadalmi felháborodást és leginkább csak az zavar
egyes embereket, hogy miért éppen ők maradnának ki belőle.
A
magyar társadalomban még a piacgazdasággal kapcsolatban is torz kép
alakult ki. Miközben Magyarországon a jövedelmek egyenlőtlensége a Tárki
összehasonlító elemzései szerint hasonló a többi európai országokéhoz,
mégis, a magyarok a többi országhoz képest lényegesen magasabb arányban
(85%-ban) értenek egyet azzal, hogy Magyarországon „túl nagyok” a
jövedelmi egyenlőtlenségek. Ezért a társadalom részéről megvan az az
igény is, hogy a jövedelemegyenlőtlenséget a kormányzat csökkentse.
A
családon belüli, valamint betegek és fogyatékkal élők, az idősek,
szomszédok és a bevándorlok felé gyakorolt segítségnyújtás
Magyarországon a legalacsonyabb az európai országok között. Az
együttműködést a magyarok egyáltalán nem értékelik. A világ több mint
ötven országával összehasonlítva a magyarok vannak a leginkább
meggyőződve arról, hogy a gazdasági tevékenység során az egyes szereplők
csak egymás rovására érvényesülhetnek. Ez az úgynevezett nulla összegű
játszma, amikor az egyik fél csak úgy nyerhet, ha a másik fél ezzel
veszít. Más szóval a magyarok hisznek a legkevésbé abban, hogy a
gazdasági együttműködés a kölcsönös előnyök révén úgy is létrehozhat
gazdasági többletet, hogy az abból való részesedés nem jelent mások
kárára történő érvényesülést. Ezen szemlélet jelenti a legnagyobb problémát egy sikeres Magyarország létrejöttében! Ezért
kell a Közösségi Szellem erősítésén dolgoznunk gőzerővel, ezért kell
közösségeket építenünk, hogy társadalmat, majd abból erős Nemzetet
tudjunk a későbbiekben. A Magyar Nemzeti Arcvonal és más
Nemzeti Szervezetek is felismerték ezt megmentésünkre. De ebben
mindenkinek - az egyénnek is - , aki állam és nemzetalkotó része kell
hogy legyen. Nem valósíthet meg mindent maga csak az állami
berendezkedés. Az állami vezetők segítségével/koordinálásával a
nemzetnek kell a hazát felemelni!
A
piacgazdaság alacsony támogatottságát jól mutatja, hogy a magyar
lakosság erősen fogékony az állami beavatkozás által nyújtott
megoldásokra. "Az átlagos magyar állampolgár olyan,
nemzetközi összehasonlításban is erős elvárásokat fogalmaz meg az állami
beavatkozással kapcsolatban, amelyet sokszor maga sem hisz, hogy az
állam teljesíteni tud." (Tárki) A magyaroknak nincs
önbizalma és nem hisznek abban, hogy a sorsuk alakításáért nagyobb
felelősséget kell vállalniuk. Nem meglepő módon ebben is sereghajtók
vagyunk Európában. A lenti ábrán az látható, hogy a világgazdasági
válság előtt a magyar állam újraelosztó szerepe a nyugat európai jóléti
országokkal vetekedett, miközben gazdaságilag jóval elmaradottabb volt.
Ez a 2008-as világgazdasági válság hatására némileg visszaesett és
közelebb van a jelenlegi gazdasági fejlettségi szintünkhöz.

Túlzott állami szerepvállalás - állami kiadások az ország fejlettségéhez viszonyítva (Forrás: MNB)

Az érvényesüléssel kapcsolatos vélemények (Forrás: Tárki)
Egy
másik kutatás szerint - mely a posztkommunista országokra terjed ki - a
magyarok nagy többsége úgy véli (72%), hogy a piacgazdaságban rosszabb a
gazdasági helyzet, mint volt a kommunizmus idején ("gulyáskommunizmus")
és csak nagyon kis hányada (8%) gondolja úgy, hogy most jobb, mint volt
a rendszerváltás előtt. Ezek alapján nem meglepő, ha a nagy többség
nosztalgiával gondol a késő Kádári rendszerre és nem ütközik meg Orbán
Viktor azon kijelentésén, hogy "A nyolcvanas években én nem a diktatúra ellen harcoltam, hanem azok ellen, akik csinálták a diktatúrát."

A magyarok szerint jobb a kommunizmus? (Forrás: Pew Global Attitudes Survey of 14 nations, 2009)
Még
meglepőbb a kutatás azon eredménye, mely a magyarok demokrácia és
kapitalizmus irányába tett lépések elfogadottságának változását
szemlélteti. Míg 1991-ben a magyarok 74%-a értett egyet a demokrácia
irányába hozott intézkedésekkel, addig ez az arány 2009-re lecsökkent
56%-ra (lenti jobboldali ábra). A kapitalizmus irányába tett lépések
esetén a támogatok arányának csökkenése (34%) messze a legnagyobb a
posztkommunista országok között, a korábbi 80%-ról 2009-re már csak 46%
maradt (lenti jobboldali ábra). Így a megmaradt támogatok köre
kisebbségbe került Ukrajnával egyetemben (46% Magyarországon és 36%
Ukrajnában), ellentétben a többi volt szocialista országokkal.


A demokrácia és kapitalizmus irányába tett lépések elfogadottsága 1991-ben és 2009-ben a volt kommunista országokban (Forrás: http://www.pewglobal.org)
A
fentiek alapján egyértelmű, hogy a szólásszabadság védelmét
társadalmunk egyáltalán nem érzi fontosnak, alacsony az egymásba vetett
bizalom szintje, a véleménynyilvánítás szempontjából rendkívül passzívak
vagyunk. A tolerancia kérdésében is messze esnek vélekedéseink a
nyugati liberális demokráciákéitól, és a többség nem hiszi, hogy érdemi
befolyással lehet sorsa alakítására. A magyar társadalom erősen
bizalomhiányos, felemás viszonyban van a korrupt magatartás megítélését
illetően, nagyon kevéssé fogadja el az egyenlőtlenségeket és magas
elvárásokat fogalmaz meg az állammal szemben. Mindezek alapján már nem
meglepő a jelenlegi politikai garnitúra megléte, hiszen azt a magyar
társadalom értékrendje keltette életre.
Ha
Magyarországot valóban egy sikeres országgá szeretnénk formálni, akkor
elsősorban a fejünkben levő értékeket kell lecserélnünk/helyre tennünk
olyanokra, mint az Isten, Haza, Család alapértékek és hinni a
Hungarizmus államalkotó és fenntartó erejében:
-hinni benne, hogy mindenkinek van esélye boldogulni
-hinni abban, hogy mindenki maga alakítja a sorsát
-bízni önmagukban és a jövőjükben
-a kemény munkát fontosnak tartani
-sokra értékelni a tudást
-bízni egymásban és az intézményeikben.
-hinni abban, hogy mindenki maga alakítja a sorsát
-bízni önmagukban és a jövőjükben
-a kemény munkát fontosnak tartani
-sokra értékelni a tudást
-bízni egymásban és az intézményeikben.
Tömören
megfogalmazva, ha meg akarod változtatni "a világot"(hazád sorsát),
változtasd meg magad, gondolkodásmódod. Harcolj magaddal(Éneddel)
keményen és küzdj velünk(Hungaristákkal) vállvetve a JÖVŐNKÉRT!!! Egy
egyszerű hagyományos magyar értelmiségi-munkás-paraszti jólétért!!!
Fel a Győzelemre!
Dr. Madarasi Pál-Várhegyi Kálmán összeállítása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése