A hét végén lesz
öt éve, hogy a Lehman Brothers összeomlása nyomán elmélyült a pénzügyi
válság, ám a legnagyobb amerikai bankok továbbra is éppen olyan
kockázatokat hordoznak, mint a krízis előtt. A megregulázásukra tett
kísérletek nem jártak kellő sikerrel.
A hat legnagyobb amerikai bank ugyan megduplázta tőkéjét 2008 óta, ám a szabályozó hatóságok döntéshozói és számos Wall Street-i veterán szakértő szerint ez messze nem elég ahhoz, hogy elkerüljenek egy az öt évvel ezelőttihez hasonló totális csődöt. Még mindig túl kiterjedt hitelből finanszírozott (tőkeáttételes) tevékenységük, a pénzügyi rendszer továbbra is bonyolult, az intézmények olyan szorosan összefonódnak, hogy egyikük megrendülése dominószerűen döntené el a többit és a felügyeleti hatóságoknak nincs elég eszközük egy pánik kezelésére. Más szóval lényegében fennmaradtak a 2007-2008-ban kirobbant válság megismétlődésének feltételei.
A
Bloomberg Newsnak nyilatkozó 50 bankár, a pénzügyi hatóságnál dolgozó
tisztviselő, politikus és közgazdász teljesen mást gondol arról, mit
kellene tenni ebben a helyzetben. Sokan emlékeztetnek arra, hogy a hat
nagybank csak még nagyobb lett 2007 óta - együttes eszközértékük 28
százalékkal emelkedett -, így még inkább igaz rájuk az a szabály, amely
szerint túl nagyok ahhoz, hogy az állam hagyja bedőlni őket. Mások nem
csinálnának nagy ügyet ebből, mondván: elkerülhetetlen a világ minden
pontján jelen lévő, hatalmas vagyont kezelő - és ezekből fakadóan
lényegében átláthatatlan - óriásbankok létrejötte, mert ezek nélkül nem
lehet finanszírozni a világgazdaságot.
Az adófizető néha fizet
A
bankok túl nagyok, de úgy gondolom, ilyennek kell lenniük - véli David
Komansky, aki 1996 és 2002 között a Merrill Lynch vezérigazgatója volt,
jelenleg a BlackRock Inc., a világ legnagyobb vagyonkezelőjének
igazgatója. Ő ugyan nem tapasztalta meg az "állami beavatkozás szörnyű
ízét", ám a bankok nagyságát elfogadó szakértők abban is egyetértenek,
hogy a rendszer elkerülhetetlen tökéletlensége nyomán bekövetkező
zavarok miatt az adófizetők időnként kénytelenek a zsebükbe nyúlni, hogy
eltakarítsák a hosszabb idő alatt felgyülemlő szemetet. Ez az ára
annak, hogy két rendcsinálás között azért ők is haszonélvezői lehetnek a
pénzintézetek működésének.
Barack
Obama elnök azt ígérte választóinak, hogy megelőzik a válság
megismétlődését. Ebben a a Dodd-Frank-törvénynek adott főszerepet. Ez
elvileg lehetővé teszi a hatóságoknak, hogy birtokba vegyék és leépítsék
akár a legnagyobb bankokat is, mielőtt azok bedőlése magával rántaná az
egész pénzügyi rendszert, ami azután maga alá temetné a gazdaságot. A
jogszabály hatékony ellenőrzés érdekében összekötő csoportot állítana
fel a felügyeleti hatóságok munkájának összehangolására.
Bizantikus viszonyok
Mindez
azonban kevés lehet, mivel a legnagyobb bankok bizantikus képet
mutatnak. Több száz leányvállalatuk működik a világon, ami lehetetlenné
teszi összezsugorításukat, a hatóságok együttműködését pedig az
kérdőjelezi meg, hogy hatáskörük átfedésben van egymással, ami nem teszi
barátságossá viszonyaikat, emellett a pénzintézeti szektor jól fizetett
lobbistáinak folyamatos ostroma alatt állnak.
A
bankok a Dodd-Frank-törvény érvényesítését minden eszközzel igyekeznek
késleltetni, illetve amennyire csak tehetik felvizezik a szabályait.
Arról az egyszerűnek látszó passzusról, amely korlátozná a bankok
úgynevezett saját számlás tevékenységét - azaz amikor saját betéteket és
más módon gyűjtött forrásaikat fordítják kockázatos ügyletekre,
ahelyett, hogy a nagyobb kockázatvállalástól nagyobb hasznot remélő,
kockázatkedvelő ügyfeleik pénzével játszanak - 700 meetingen vitatták
meg a hatóságok embereivel. A szabály bevezetésével kapcsolatos 2011.
októberi javaslat nyomán 18 ezer levél érkezett a bankoktól, amelyekben
azt fejtegették, hogy a javasolt megoldás túl bonyolult és elfogadása
fékezné a gazdasági növekedést.
Kivételek
Végül
a Paul A. Volcker volt Fed-elnökről elnevezett szabályt nem fogadták
el, és mostanra annyi kivétellel egészítették ki, hogy maga Volcker sem
biztos abban, hogy ha mégis érvénybe lépne, akkor elérné-e a célját. És
nem ez az egyetlen lyuk a szabályozáson. A Dodd-Frank-törvény elfogadása
után három évvel részletes szabályainak még mindig csak 40 százaléka
készült el.
Az
egyik jó példa a 633 ezer milliárd dollár értékű származékos piac
szabályozására tett kísérlet. A Dodd-Frank-törvény előírja, hogy ezeket
az ügyleteket központi elszámolóházakon keresztül kell lebonyolítani,
ami növelné átláthatóságukat és arra kényszerítené a pénzintézeteket,
hogy biztosítékot helyezzenek el az ügyletek veszteségeinek fedezésére. A
kivételek, köztük az, amely kivonja a szabály alól a
devizacsere-ügyleteket, az üzletek 80 százalékát mentesítik a szigorítás
alól.
Hamis nyugalom
Látva,
hogy a Dodd-Frank törvény végrehajtásával gondok vannak (akárcsak a
bázeli nemzetközi bankfelügyeleti szervezet új, a korábbinál keményebb
biztonsági elvárásainak teljesítésével), Obama elnök a múlt hónap
magához kérette az illetékeseket, hogy tudassa velük: elvárja az új
pénzügyi szabályok csorbítatlan bevezetését. A Fed és az amerikai
betétbiztosítási alap, a FDIC néhány vezetője elő is állt javaslatokkal:
egyikük a bázeli szabályoknál is jobban korlátozná a tőkeáttételes
(hitelből finanszírozott) ügyleteket, másikuk emelné azoknak a bankoknak
a tőkekövetelményeit, amelyek túl erősen támaszkodnak rövid futamidejű
finanszírozási forrásokra.
A
Wall Street nem változik olyan erőteljesen, ahogy az elvárható lenne -
mondja John Reed, a Citigroup volt társ-vezérigazgatója, aki segítette
levezényelni az USA harmadik legnagyobb bankját létrehozó fúziót. A
szakember attól tart, hogy a megindult gazdasági kilábalás, a
rekordszinteket ostromló tőzsdei árfolyamok és magas banki profitok
túlzottan elégedetté teszik a döntéshozókat. Vannak olyan bankok,
amelyek úgy látják, a dolgok most elég jól állnak, minek sietni a
változtatással. Csakhogy a helyzet mindig ilyen, mielőtt elromlik.
(napi gazdaság)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése