2013. szeptember 10., kedd

Ez a leghatékonyabb dohányzás elleni reklám

Három hónapig futott tavaly az amerikai csatornákon a „Tippek korábbi dohányosoktól” elnevezésű, a dohányzásról való leszokást népszerűsítő reklámkampány, amelynek hatására becslések szerint közel százezren végleg letették a cigarettát.
Nem operált szenzációhajhász képi eszközökkel az Egyesült Államokban tavaly három hónapig futó dohányzásellenes reklámkampány, mégis példátlanul ütősnek bizonyult. A rövid reklámokban korábbi dohányosok mesélték el, milyen életet kénytelenek élni egy olyan betegség után, amely a dohányzás számlájára írható. A szereplők között láthatunk végtagjukat elvesztett embereket, egy önmagát ellátni képtelen, egyedül még wécézni sem tudó, stroke-on átesett asszonyt, vagy egy daganat miatt gégeeltávolításon átesett nőt is, aki emiatt már sosem énekelhet vagy beszélhet eredeti hangján unokájával.
Az Egyesült Államok járványügyi hatósága (CDC) a The Lancet orvosi folyóiratban most hozta nyilvánosságra a kampány hatékonyságára vonatkozó jelentését. Ebből kiderül, hogy a tévéreklámok hatására 12 százalékkal megnőtt a leszokási kísérletek aránya, ami számszerűsítve közel 1,6 millió amerikait jelent. Közel 220 ezren a kampány befejezése után sem gyújtottak rá, ám a hatóság becslése szerint a leszokók az első időszakban gyakran visszaesnek, így hosszú távon 100 ezerre teszik a kampány miatt a cigarettát végleg letevők számát.
A reklámok egyébként igen figyelemfelkeltőnek bizonyultak: a 3 ezer megfigyelt dohányos 80 százaléka látta a „Tippek korábbi dohányosoktól” kampány valamelyik reklámját. A jelentés szerint a kampány hatására érezhetően nőtt a nemdohányzók által a családtagokra vagy barátokra gyakorolt nyomás is a leszokásukat illetően. Az ehhez hasonló figyelemfelkeltő kampányok ugyan komoly befektetést igényelnek, de ha a költségeket egy főre lebontjuk, kiderül, hogy egy évnyi élet kevesebb, mint 200 dollárból megmenthető – így mindenképpen az egyik legolcsóbb megelőzési forma.
(origo)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése