2014. január 22., szerda

Cigány-politika alakulása Európában a múlt század elejétől fogva

Magyarországon a cigánykérdés korántsem volt olyan horderejű tényezője a közbeszédnek, mint a zsidókérdés. Bár idénymunkásként, vándoriparosként, kereskedőként vagy éppen muzsikusként sok tízezer roma kapott fontos szerepet a helyi közösségek életében, a többségi társadalom egy része sokszor joggal, előítéletekkel viseltetett a cigányokkal szemben. A Horthy-korszak cigány-politikája sokban hasonlított a német helyzetre. A cigányügy Magyarországon is közbiztonsági kérdésnek számított, a politikai elit alig törődött vele. A rendészeti fellépés itt is az ún. "kóbor cigányokra", azaz vándorló, állandó munkával nem rendelkező cigányokra korlátozódott. A húszas években hazánkban is születtek új, cigányellenes rendeletek. 1928-tól évente kétszer előírt országos "cigány-razzia" keretében gyűjtötték össze a vándorcigányokat, majd kitoloncolták, vagy szigorított dologházakba zárták őket. 1931-ben megnehezítették számukra az iparengedélyek kiadását. Radikális javaslatokból Magyarországon sem volt hiány. A deportálásokat 1944-ben államtitkárként irányító Endre László a harmincas években még főszolgabíróként követelte, hogy a "bűnöző oláh cigányokat" zárják koncentrációs táborokba, a férfiakat pedig sterilizálják. Egy kollégája a német példára hivatkozva minden "élősdi" cigány családot munkatáborba akart záratni. Volt, aki javasolta, hogy a cigányokat "hat éves kortól, nemre való tekintet nélkül eltávolíthatatlan vegyszerrel megjelöljék". Orsós Ferenc akadémikus, a Magyar Orvosi Kamara későbbi elnöke, a harmincas években a helyszínen tanulmányozta dr. Ritterék adatbázisát. A harmadik zsidótörvénnyel kapcsolatos 1941-es felsőházi felszólalásában úgy vélte, hogy a vérkeveredés a cigányokat, "ezt az alacsonyabb rendű fajt is tönkreteszi". A német "cigány-kutatásokra" és a nürnbergi fajtörvényre hivatkozva Orsós javasolta a vegyes házasságok betiltását is. Ravasz László református püspök 1942. februári prédikációjában így fogalmazott: "Azt már világosan látjuk, hogy a magyar-cigány keveredés ártalmas, ennek megfelelő intézkedés még nincs." A faji radikalizálódás az 1938-1941 között visszaszerzett területeken élő zsidókat és cigányokat is sújtotta, sőt az első deportálási elképzelések is itt fogalmazódtak meg. 1941-ben a visszafoglalt Délvidéken egy tábornok a betelepedett szerbek és zsidók mellett a cigányokat is távozásra szólította fel. Kárpátalja kormányzói biztosa a 18 ezer "hontalan" zsidó mellett cigányokat is deportáltatott Galíciába.
 A kétségkívül létező hasonlóságok mellett a zsidók és cigányok sorsa jelentősen eltért. A zsidókkal ellentétben a cigányokat a háború alatt éppúgy besorozták katonának, mint a többi magyar állampolgárt. Míg Hitler többször követelte a magyar kormánytól a zsidók deportálását, addig a cigánykérdés napirendre sem került. A németek cigány-politikájának következetlenségét jól jellemzi, hogy az 1944-ben a "végső megoldást" Magyarországon levezénylő Eichmann, nem foglalkozott a körülbelül 200 ezer fős magyar cigánysággal. Bár kisebb cigány csoportok az internáló táborok deportálásakor már 1944 tavaszán Auschwitzba és Mauthausenbe kerültek munkaszolgálatra, a "cigánykérdés" igazából csak 1944 nyarán vált fontossá. Augusztusban elrendelték 50-60 cigány munkásszázad felállítását, de a kontingenseket nem töltötték fel teljesen. Az intézkedés ismét elsősorban a vándorcigányokat sújtotta. Míg tavasszal gyakran a cigánytelepeken állították fel a gettókat a zsidóknak, most tucatnyi helyen a romák kerültek cigány-gettókba. A Kárpátokban a honvédség létesített kényszermunkatáborokat a helyi cigány lakosságnak. Szálasi Ferenc nemzetvezetőnk hatalomátvétele után megkezdődött a cigányság szervezett összegyűjtése. Az orosz előrenyomulás miatt ez főleg a nyugat-dunántúli megyékre korlátozódott. A legnagyobb gyűjtőközpont a komáromi ún. "Csillagerőd" volt, ahová több ezer cigányt telepítettek szintén munkaszolgálatra. Tehát a cigányellenes akció nem a cigányság fizikai megsemmisítésére irányult. A németek a császárságtól és a Weimari Köztársaságtól örökölték a "cigánykérdést". A német rendőri szervek a 20. század elején már rutinszerűen üldözték tovább a cigányokat a szomszéd városba vagy járásba. A "tudósok" már ekkor sürgették "a társadalomra veszélyes" cigányok elleni fokozott állami fellépést és a vegyes házasságok betiltását. 1926-ban Bajorországban megszületett "a cigányok, csavargók és munkakerülők" elleni törvény, majd a porosz kormányzat minősítette "bűnöző életmódúaknak", de nem általánosítva a cigányokat. Sok helyen szigorították a vándorkereskedelmi engedélyek kiadását. Ha a cigány gyermekek nem tudtak németül, akkor szellemi fogyatékosként intézetekbe kerültek, az állandó munkahellyel nem rendelkező felnőtteket munkatáborokba, dologházakba zárták. A német cigány-politika lényege 1933-ra adott volt: a cigányokat a hatóságok alsóbbrendű, bűnözésre hajlamos, a társadalomra veszélyes elemeknek látták. A németek valójában tehát csak azt folytatták, amit elődeik elkezdtek, és a későbbiek során azt valósították meg, amit a radikálisok már régóta követeltek. Bár tervezték, de végül nem készült önálló cigány-törvény. A német társadalomban túl kevesen voltak jelen, mintegy 28 ezren voltak, így főleg a zsidóellenes jogszabályok biztosították a jogalapot a cigányok üldözéséhez. Az öröklött betegségekben szenvedők utódnemzését betiltó új törvény alapján 1934-ben 500 cigányt sterilizáltak. Másokat "a közbiztonság veszélyeztetése" címén tartóztattak le. A hontalan cigányokat kiutasították az országból. Az 1935-ös nürnbergi fajtörvények alapján az "alacsonyabb rendű" cigányokat is eltiltották a vegyes-házasságoktól. A cigánykérdés közbiztonsági ügyként a Himmler SS-vezér alá tartozó rendőri szervek hatáskörébe került. 1936-ban a berlini olimpia előtt "bűnmegelőzés" jogcímén megkezdődött a renitens cigányokk módszeres letartóztatása. Az első ún. "cigány-tábort" a berlini külvárosban, Marzahnban állították fel. A szögesdróttal körülvett tábort kutyás rendőri őrjáratok őrizték. 1938-ban a bűnügyi rendőrség szervezetén belül felállították a Cigány Garázdaság Elleni Harc Birodalmi Központi Ügyosztályát. Hamarosan tucatnyi, a marzahnihoz hasonló lágert állítottak fel, ezekben a cigányok látogatót nem fogadhattak, szociális járandóságaikat megszüntették viszont munkájukért cserébe közellátásban részesültek. Az Anschluss után megkezdődött a 11 ezer osztrák cigány lajstromba vétele is. A gyermekeiket külön osztályokban képezték képességeiknek megfelelően az osztrák bentlakásos iskolákban, a családjaikat munkatáborokban illetve utak, hídak telepítésénél foglalkoztatták. Az európai cigányság sorsát jelentősen befolyásolta a német fajtudomány. Egyesek idegenvérű ázsiaiként, mások indiai eredetű, igazi árjaként azonosították őket. Himmler parancsára 1936-ban Dr. Robert Ritter vezetésével megkezdődött egy átfogó felmérés. 19 ezer cigányt vizsgáltak meg tudományosan. Az alanyokat faji tisztaság szempontjából több csoportba sorolták, a cigányok mintegy 90 százaléka a fajilag értéktelen keverék kategóriákba került. Ritter szerint ők "minden forma és jellem nélküli korcsok" voltak, ezért javasolta, hogy válasszák el őket a "tiszta vérű" cigányoktól. 1938 végétől a bűnügyi rendőrség kérésére a Ritter vezette Fajhigiéniai Kutatóintézet faji szempontból osztályozta a cigányokat. Hozzáteszem ma a zsidó professzorok is ezeket a kutatási eredményeket tekintik a cigánysággal kapcsolatban alapnak, mérvadónak, nem véletlenül, hisz ismerjük a német alaposságot és precizitást. A német fajtudósok egyáltalán nem arra tettek javaslatott, hogy minden általánosított káros populációt ki kell írtani, sem a cigány, sem a zsidókérdésben, hanem az adott populáció elkorcsosult részére vonatkoztak. Hiszen a fajkeveredés hozhat és hozott is végzetes hibalehetőségeket jellemben és az ebből fakadó tettekben egész Európa, de a világ számos részén egyaránt a mai napig. Sőt, ma csak ez az elkorcsosulás a meghatározó dominancia a gazdanemzetekre lassú, de egyre gyorsuló ütemű halálos kórságot hozva.

Dr. Madarasi Pál

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése