Az utóbbi években a katonai járművek átláthatatlan sokaságát
fejlesztették ki az Egyesült Államok hadserege számára a Humvee felváltására,
és ezek egy részét nem is tudják hova tenni. Ennek ellenére maga a hadsereg
most egy újabb aknaálló terepjárót fejleszt, amely könnyebb és takarékosabb az
eddigieknél.

Az ULV – az elnevezés az ultrakönnyű jármű kifejezés rövidítése –
persze csak az MRAP-mezőnyben számít könnyűnek a maga 6,3 tonnájával, de a
páncélzat miatt aligha lehetett volna kevesebbel megúszni. Aknák és
gépkarabélyok ellen állítólag bőven elegendő védelmet nyújt a meglepően
alacsony építésű jármű, amelyben talán a hajtáslánc a legérdekesebb. Bár
ugyanúgy összkerék-hajtású, mint a legtöbb katonai terepjáró, kardántengelyek
és központi differenciálmű nem foglalja benne a helyet. A hajtást ugyanis két,
egyenként 270 lóerő folyamatos, és 370 lóerő csúcsteljesítmény leadására
alkalmas villanymotorra bízták. Ilyen hatalmas teljesítményt azonban nem
adhatnak le a villanymotorok – a szűk keresztmetszet a 14,2 kWh kapacitású
akkucsomag, amelyből folyamatosan legfeljebb 90 rövid ideig pedig maximum 246
lóerő nyerhető. Emellett egy Subaru dízelmotort is beépítettek a járműbe: a 175
lóerős négyhengeres itt egy generátort hajt, és részben a hatótáv növelését,
részben az elérhető összteljesítmény növelését szolgálja. A rendszer működése
talán az Opel Ampera hajtárláncára emlékeztet leginkább, csakhogy itt nem
kellett olyan mértékben spórolni, mint egy polgári modell esetében, hisz a
hadsereg egyetlen feltétele az volt, hogy a jármű ára 250 ezer dollár alatt
maradjon. A tervezők szerint az ULV 34 kilométert tehet meg tisztán elektromos
üzemben, ami taktikai szempontból is hasznos, hisz ilyenkor a járműnek alig van
hangja. A teljes hatótávolsága 56 km/h-s átlagtempó mellett 540 kilométer.
Emellett képes megmászni egy 40%-os emelkedőt vagy egy 45 centis lépcsőt, és
stabilan használható 60%-os lejtőn is.
Azt persze még nem tudni biztosan, hogy
az autó rendszerbe állhat-e, de már teszteli az amerikai hadsereg, és ha
elégedettek lesznek az eredményekkel, nyilván megfontolják a szériagyártást is.
Forrás: Totalcar
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése