A Philips kínai gyárában – a hagyományos technológiai rend szerint –
több száz kétkezi munkás speciális eszközöket használ a villanyborotvák
összeállításához. A gyártó hollandiai üzemében ugyanakkor 128 robotkar
végzi ugyanezt a feladatot, ráadásul a jógázókat megszégyenítő
hajlékonysággal.
Egy robotkar végtelen ciklusban három tökéletes ívet formáz két
csatlakozó vezetékből, és becsúsztatja azokat egy szabad szemmel alig
látható parányi nyílásba. A robotkarok olyan gyorsan mozognak, hogy csak
védőüveg mögött üzemelhetnek, nehogy sérülést okozzanak a
felügyeletükkel megbízott emberi személyzetnek. És mindezt egy fia
kávészünet nélkül – három műszakban, az év 365 napján…
A hollandiai gyárban csupán néhány tucat munkavállaló dolgozik műszakonként, körülbelül tizedannyi, mint a kínai Csuhaiban található üzemben.
A hollandiai gyárban csupán néhány tucat munkavállaló dolgozik műszakonként, körülbelül tizedannyi, mint a kínai Csuhaiban található üzemben.
Mindez már a jövőt vetíti előre. Az ipari robotok új hullámának
képviselői sokkal ügyesebbek, mint azok, amelyeket jelenleg használnak
például az autógyártásban – és szerte a világon könnyedén kiválthatják
az emberi közreműködést akár a gyártás, akár az elosztás és forgalmazás
területén. A hollandiaihoz hasonló gyárak éles ellenpontjai azoknak,
amelyekben például az Apple és más szórakoztatóelektronikai óriáscégek
divatos termékei készülnek több százezer alacsony képzettségű
munkavállalót foglalkoztatva.
“Ezekkel a gépekkel bármilyen fogyasztói (elektronikai) készüléket elő tudunk állítani” – büszkélkedett a The New York Timesnak nyilatkozva Binne Visser, a Philips drachteni összeszerelő sorának munkáit irányító villamosmérnök.
“Ezekkel a gépekkel bármilyen fogyasztói (elektronikai) készüléket elő tudunk állítani” – büszkélkedett a The New York Timesnak nyilatkozva Binne Visser, a Philips drachteni összeszerelő sorának munkáit irányító villamosmérnök.
A Philipsnek az Apple-nél is lehet esélye
Számos ipari vezető és technológiai szakértő szerint a Philips-féle
megközelítés előbb-utóbb teret nyerhet az Apple-nél is. Ráadásul
miközben a Foxconn – az iPhone-ok gyártója – továbbra is új üzemeket
épít, és ezerszámra veszi fel az újabb munkavállalókat az
okostelefon-gyártáshoz, a Philips azt tervezi, hogy néhány éven belül –
meglévő munkaerőinek kiegészítéseként – több mint egymillió robotot
állít a termelés szolgálatába Kínában.
A Foxconn nem gondolkozik azon, hogy hány munkavállaló és mikor is
váltható ki. Mindazonáltal a cég elnöke, Terry Gou nyilvánosan támogatta
a robotok növekvő használatát. (Erre megvan az aktuális oka is: a New
York-i székhelyű China Labor Watch szervezet arról számolt be, hogy
munkabeszüntetés miatt az Apple legnagyobb beszállítójának csengcsoui
üzemében október 5-én több gyártósor is leállt. Egyes vélemények szerint
a sztrájkot az okozta, hogy a munkásokra túl nagy nyomás nehezedik, és
elégedetlenséget váltott ki közöttük az is, hogy az év leghosszabb kínai
ünnepe, a nyolcnapos Aranyhét alatt is dolgozniuk kellett.)
Az apadó – egyre csökkentendő működési – költségek és a mind
szofisztikáltabb robotok láttán új erőre kapott a műszakiak és a
közgazdászok közötti régi vita is arról, hogy milyen gyorsan fognak
elveszni ezáltal a meglévő munkahelyek. A Massachusettsi Műszaki Egyetem
(MTI) két közgazdásza, Erik Brynjolfsson és Andrew McAfee idén
tanulmányt írt erről a gyors átalakulásról. “Ennek az emberi
képességekbe való beavatkozásnak a fokozódó üteme és mértéke viszonylag
új keletű jelenség, és súlyos gazdasági következményei lehetnek” –
fejtették ki a Race Against the Machine című könyvükben.
Forradalmi változás a munkaerőpiacon
Úgy vélik, hogy az alacsony költségű automatizálás ugyanolyan
forradalmi változást eredményezhet, mint ami a mezőgazdasági technológia
területén ment végbe a múlt század folyamán: a mezőgazdaságban dolgozók
aránya az Egyesült Államokban az összes foglalkoztatott korábbi 40
százalékáról körülbelül 2 százalékra csökkent napjainkra.
McAfee érvelése szerint “ez az analógia nemcsak a mezőgazdaság
iparosítására igaz, hanem a gyártás múlt századi villamosítására is”.
“Hogy mikor veszi át a láncfűrész a bivalyerejű favágók helyét? – tette fel a kérdést Mike Dennison, a – többek között a Szilícium-völgyben is – szórakoztató elektronikai termékeket gyártó Flextronics vezetője, amely cégnél egyre nagyobb mértékben válik automatizálttá a szerelési munka. – A termelési árat tekintve mindig létezik egy kritikus pont, és mi most nagyon közel vagyunk ehhez.”
“Hogy mikor veszi át a láncfűrész a bivalyerejű favágók helyét? – tette fel a kérdést Mike Dennison, a – többek között a Szilícium-völgyben is – szórakoztató elektronikai termékeket gyártó Flextronics vezetője, amely cégnél egyre nagyobb mértékben válik automatizálttá a szerelési munka. – A termelési árat tekintve mindig létezik egy kritikus pont, és mi most nagyon közel vagyunk ehhez.”
Természetesen egy sor műszaki akadályt el kell hárítani a mind
teljesebb automatizálás útjából, de túl ezeken meg kell küzdeni azzal
is, hogy a szakszervezetbe tömörülő munkavállalók és közösségek aggódnak
munkahelyeikért. A robotok folyamatos térhódítása azt is jelentheti,
hogy kevesebb munkahely jön majd létre az Egyesült Államokban, jóllehet
az ázsiai emelkedő munkaerő- és szállítási költségek – valamint a
szellemi tulajdon védelmének ottani “szabados” értelmezése – miatt most
éppen elkezdett visszaáramlani némi munka Nyugatra.
A Flextronics San Franciscótól délre található, üreges napelemeket előállító gyára például büszkén hirdeti: “Munkahelyeket és gyártást hozunk vissza Kaliforniába!” (Most az Egyesült Államokban üzemelő napelemek nagy részét Kína állítja elő, miközben automatizálja saját iparát.) A korszerű kaliforniai gyárban egyébként minden precíziós feladatot robotok végeznek, és csak néhány ember folytat kiegészítő tevékenységet.
A Flextronics San Franciscótól délre található, üreges napelemeket előállító gyára például büszkén hirdeti: “Munkahelyeket és gyártást hozunk vissza Kaliforniába!” (Most az Egyesült Államokban üzemelő napelemek nagy részét Kína állítja elő, miközben automatizálja saját iparát.) A korszerű kaliforniai gyárban egyébként minden precíziós feladatot robotok végeznek, és csak néhány ember folytat kiegészítő tevékenységet.
A legnagyobb élelmiszer-forgalmazó már lépett
A gyártás automatizálásában rejlő előnyök kezdenek átalakulást
eredményezni más, munkavállalók millióit foglalkoztató ágazatokban is –
méghozzá szerte a világon.
Az egyik ilyen terület a disztribúció, ahol a világ leggyorsabb sprintereinek sebességével száguldó robotok sokkal hatékonyabban képesek elraktározni, elővenni és a szállításhoz megfelelő módon csomagolni az árukat, mint az emberek.
Az egyik ilyen terület a disztribúció, ahol a világ leggyorsabb sprintereinek sebességével száguldó robotok sokkal hatékonyabban képesek elraktározni, elővenni és a szállításhoz megfelelő módon csomagolni az árukat, mint az emberek.
Rövidesen robotok veszik át például a munkavállalók feladatait a C
& S Wholesale Grocersnél, az Egyesült Államok legnagyobb
élelmiszer-forgalmazójánál is.
Az érzékelési – látáson, tapintáson alapuló – technológiák gyors
fejlődése azt eredményezte, hogy a kézi erővel végzett munkák igen
széles skáláját lehet kiváltani a robotok képességével. A Boeing széles
törzsű repülőgépeinek felületi szegecselését óriási automatikus gépek
végzik, gyorsan és pontosan mozogva. A cég állítása szerint még ezeknek a
gépeknek az alkalmazásával is gondot okoz elegendő munkavállalót
találni az új 787-es elkészítéséhez. Pedig a robotok révén jóval nagyobb
pontosság érhető el, és biztonságosabb körülményeket teremtenek a
munkavállalók számára.
Az egyesült államokbeli robotgyártók állítják: számos alkalmazási környezetben már most sokkal költséghatékonyabb robotokat munkára fogni, mint emberi munkaerőt.
Az egyesült államokbeli robotgyártók állítják: számos alkalmazási környezetben már most sokkal költséghatékonyabb robotokat munkára fogni, mint emberi munkaerőt.
Gyorsan visszafizetik a robotok, amibe kerültek
Tavaly egy chicagói automatizálási kiállításon Ron Potter, egy
atlantai tanácsadó cég igazgatója egy táblázatkezelőt ajánlott a
résztvevők figyelmébe, amelynek segítségével kiszámíthatták, hogy milyen
gyorsan “fizetik vissza” a robotok saját bekerülési költségüket.
Az egyik példában szereplő robotizált gyártási rendszer például 250 ezer dolláros beruházási költséggel járt, és két olyan dolgozót helyettesített, akik egyenként évi 50 000 dollárt kerestek. Tizenöt éves élettartama alatt így a rendszer bevezetése 3,5 millió dolláros – munkaerőköltségben és termelékenységnövekedésben megtestesülő – megtakarítást eredményez.
Az egyik példában szereplő robotizált gyártási rendszer például 250 ezer dolláros beruházási költséggel járt, és két olyan dolgozót helyettesített, akik egyenként évi 50 000 dollárt kerestek. Tizenöt éves élettartama alatt így a rendszer bevezetése 3,5 millió dolláros – munkaerőköltségben és termelékenységnövekedésben megtestesülő – megtakarítást eredményez.
Az amerikai kormányzat a technológiai váltást a versenyképesség
megőrzését szolgáló történelmi lehetőségnek tekinti az országra nézve.
“Az egyetlen mód arra, hogy az Egyesült Államokon belül maradjon a
gyártás, az, ha minél magasabb szintű termelékenységet tudunk
biztosítani” – fogalmazott Tom Kalil, a Fehér Ház tudományos és
technológiai hivatalának igazgatóhelyettese.
Szofisztikáltabb munkakörök jönnek létre a robotok nyomán
A kormányzati tisztviselők és az ipari vezetők egyaránt azzal
érvelnek, hogy jóllehet az üzemek egyre automatizáltabbak, egyáltalán
nem vesznek el a munkaerőpiac számára. Ellenben ha az Egyesült Államok
nem száll be a versenybe olyan fejlett iparágakban, mint amilyen például
a fogyasztói elektronika, akkor alulmaradhat a termék- és
formatervezésben is. Sőt a robotikában érintettek hangsúlyozzák, hogy
bár egyes fizikai dolgozói munkahelyek megszűnnek, azok helyett a
hatékonyabb gyártás révén kvalifikáltabbak teremtődnek: ilyen az
összeszerelő sorok tervezése, működtetése és szervizelése, de sok egyéb
munkakör is létrejön az üzemekben.
A robotcégek vezetői szerint maga az iparág is teremt munkahelyeket.
Az International Federation of Robotics tavalyi jelentése
megállapította, hogy a mérnöki és szerelési munkák területén a
robotgyártók világszerte már 150 000 főt foglalkoztatnak. Ám az
korántsem biztos, hogy a következő generációs gyártás területén
valamiféle európai-amerikai dominancia alakulhat ki. A Philips
vezérigazgatója, Frans van Houten úgy látja, hogy a kínaiak is robotokat
fognak gyártani és alkalmazni.
Egyes munkakörök még képesek ellenállni az automatizálásnak. Ilyenek
azok az építési munkák, amelyek előre kiszámíthatatlan beállításokat
követelnek meg (vagy ha olyan feladatokat kell elvégezni, amelyek nem
ismétlődnek); szerelési munkák, amelyeknél a tapintás elsődleges
fontosságú (például üvegszálpanelek beültetése repülőgépek, hajók vagy
autók belsejébe); összeszerelési munkák, ahol csak korlátozott
mennyiségű termék készül, esetleg több változatban, ám minden egyes
termék előállításához a robotok költséges átprogramozására lenne
szükség.
Ez a lista azonban egyre rövidebb.
Ez a lista azonban egyre rövidebb.
Az elosztás upgrade-je
Egy spártai berendezésű garázs belsejében, Palo Alto ipari negyedében
egy elektronikus “szemű”, kis lapáttal felszerelt és tapadókorongokkal
stabilizálódó robot
dolgozik a szállítószalag mellett: sorra egymás után veszi fel a
dobozokat, és dobja őket a szalagra. Ugyanazt a feladatot végzi, mint
amit az alacsony bérű munkavállalók szerte a világon.

A régebbi robotokat nem lehetett ilyen munkára fogni, mert a
vezérlésükhöz szükséges számítógépes képfeldolgozó rendszerek
költségesek voltak, és csak gondosan ellenőrzött körülmények között, jól
megvilágított helyiségekben lehetett alkalmazni őket. Ám egy olcsó
sztereó kamerának és egy olyan szoftvernek köszönhetően – amely lehetővé
teszi, hogy a rendszer ugyanolyan könnyen legyen képes megkülönböztetni
a formákat, mint az ember – ez a robot villámgyorsan képes megragadni a
szabálytalan méretű és véletlenszerűen elhelyezett tárgyakat is. A
robot ugyanis a Microsoft-féle Kinect mozgásérzékelő technológiát
használja (amely elsőként az X-box videojáték-rendszeréhez készült).
Az ilyen robotok a Federal Expresshez vagy a UPS-hez hasonló
vállalatok környezetében lehetnek az automatizálás eszközei: jelenleg
több tízezer munkavállalót foglalkoztatnak ilyen feladatok elvégzésére. A
munkások átlagosan minden hatodik másodpercben képesek a helyére rakni
egy-egy csomagot a kamionok ki-, illetve berakodásakor. Ám a dobozok
tömege több mint 65 kilogramm, így könnyen elfáradnak, a hátfájásról nem
is beszélve.
A robotokat gyártó Industrial Perceptionnek akkor van esélye elnyerni a szerződést, ha négy másodpercre le tudja szorítani egy-egy csomag rakodási idejét. A mérnökök ugyanakkor biztosak abban, hogy a robot
hamarosan egyetlen másodperc alatt is képes lesz végezni ezzel a művelettel.
Gary Bradski, az Industrial Perception alapítója “szerényen” meg is jegyezte: mindez ugyanolyan hatással jár majd, mint amilyet az internet elterjedése váltott ki.
Forrás: MTI
A robotokat gyártó Industrial Perceptionnek akkor van esélye elnyerni a szerződést, ha négy másodpercre le tudja szorítani egy-egy csomag rakodási idejét. A mérnökök ugyanakkor biztosak abban, hogy a robot

Gary Bradski, az Industrial Perception alapítója “szerényen” meg is jegyezte: mindez ugyanolyan hatással jár majd, mint amilyet az internet elterjedése váltott ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése