Csomagolásmentes szupermarket-láncot tervez két német környezetvédő,
akik a hulladék csökkentése mellett megspórolnák az élelmiszerek előre
csomagolásának költségeit is. A terv a plasztikhulladék jelentős
csökkentése mellett “népnevelő” célzatú is, amennyiben rászoktatja a
vásárlókat, hogy saját többször használatos szatyraikkal, kosaraikkal
menjenek vásárolni, s így idővel teljesen feleslegessé válik a logós
nejlonzacskók gyártása.

Szupermarket csomagolás és az ebből keletkező hulladéktömeg nélkül –
ez a víziója Sara Wolfnak és Milena Glimbovskinak, akik csomagolás
nélküli áruházakat terveznek alapítani Németországban.
A boltokban jellemzően műanyag csomagolásban kaphatók az
élelmiszerek, a zöldségek és a gyümölcsök, sőt, amikor távoznak onnan,
egy további műanyagzacskót kapnak. Ez a dupla nejloncsomagolás a végén
aztán persze hulladékként végzi. Mindez azonban nem történhet meg a
majdan Sara Wolf és Milena Glimbovski koncepciója szerint működő leendő
berlini áruházban, ahol az eredeti nagy ládákban – amikben megérkezik –
újracsomagolás nélkül, ömlesztve teszik ki az árut, ahonnan a vásárlók
a kívánt mennyiséget vehetik ki saját, vagy a boltban hozzáférhető
újrahasznosítható szatyrukba.
Az egyik alapítóé, Milena Glimbovskié a csomagolásmentes
szupermarket ötlete, akkor villant be neki, amikor egy egyszerű vacsora
elkészítése után meglátta, mennyi plasztikhulladék keletkezett. "Ezután
kidolgoztuk az üzleti tervet, és a megvalósításba fektettük minden
energiánkat" – mondt a Sternnek Sara Wolf. Wolf otthagyta állását,
Glimbovski pedig félbeszakította tanulmányait. Felvették a kapcsolatot
egy csomó termelővel, akik közül sokan jelezték, hogy tetszik nekik az
ötlet, szívesen együttműködnének.
A kezdőtőkét közösségi finanszírozásból hozták össze, több mint 2500
adományozótól az első körben szükséges 45 ezer euró bőven határidő
előtt összegyűlt. A tervezett lánc első üzlete várhatóan augusztusban
vagy szeptemberben nyílik meg Berlinben.
Arra törekednek, hogy ne legyenek drágábbak a normál
szupermarketeknél – a fogyasztói ár átlagosan 20 százalékát teszi ki a
csomagolás költsége, ezt meg tudják spórolni. Kezdetben nem minden
termékre terjesztenék ki a “csomagolatlan” rendszert, s amelyeknél ez
nem lehetséges, azokat is környezetbarát, illetve újrahasználható
csomagolásban árulnák. A “csomagolatlanság” nem lehet valamiféle
különlegesség, a leghétköznapibb termékeket, mint például a rizst vagy
a száraztésztát is így árulnák.
HVG
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése