Arundhati Roy a szubkontinens tragédiájáról
Az indiai Outlook hetilap közölte Arundhati Roy, a híres író és szinésznő cikkét (regénye magyarul Az apró dolgok istene
címmel jelent meg 1998-ban), amelyben egészen más szemszögből mutatja
meg Mumbai (Bombay) ellen elkövetett merényletsorozatot és annak
hátterét.
Az
események médiatálalásából és a rendőrség intézkedéseiből azt a
következtetést vonja le, hogy „valami nagyon rossz történik" hazájában:
mintha egy régi hollywoodi film bollywoodi felmelegítését látnánk,
mindenki kész szöveget mond, ismert szerepet játszik.
A
terroristák és a rendvédelmi erők összecsapását „egyenes adásban"
figyelemmel kísérők azt hihették, hogy amit látnak, az „India 9/11-e".
Roy azonban úgy véli, ideje visszakövetelni a tragédiát, és a tényeket
áttekintve levonni a tanulságokat. Ilyen például az, hogy az idén már
számos indiai városban történt merénylet, vagy az, hogy a terroristák
válogatás nélkül gyilkoltak szegényt és gazdagot egyaránt. Egy
pályaudvart és egy közkórházat is támadás ért, a média mégis szinte
csak a luxusszállodák ostromáról számolt be. A dálit falvak szegénység
elleni háborúja el sem jut a tévéképernyőre.
A terrorizmus
megítélésében két fő tábor alakult ki egy áthidalhatatlan törésvonal
mentén: az egyik a (főként „iszlamistának" tekintett) terrorizmust
gyűlölködő, eszeveszett, mindentől elrugaszkodott bosszúhadjáratnak
látja, és megvet mindenkit, aki megpróbálja azt megérteni; a másik
pedig azt vallja, hogy a terrorizmus egy meghatározott időhöz, helyhez
és politikai kontextushoz kötődik, és csak rontja a helyzetet, ha ezt
nem vagyunk hajlandók felismerni. Az előbbihez sorolhatjuk Háfiz
Szaidot, a mumbai merényletekkel vádolt Laskar-i-Taiba (Igazak Serege)
csoport vezetőjét. De mit gondoljunk a 2002-es gudzsaráti pogrom egyik
fő alakjáról, aki demokratának vallja magát? A hindu fundamentalisták
Bháratija Dzsanata Pártja és annak az olasz fasizmust utánzó milíciái
nemcsak a muszlimokat, hanem a dálit falvakat és a menekülttáborokba
kényszerülő keresztényeket is célba vették. Vezetőik köztiszteletnek
örvendő emberek, híveik ott vannak mindenütt, az államigazgatásban és a
rendőrség kötelékében is. A muszlim szervezetek ugyancsak elvakultan
mondják a magukét.
Roy a megosztottság gyökerét Brit India
1947-es felosztásában, a Radcliffe-vonal megrajzolásában látja,
amellyel elszakították egymástól a muszlim Pakisztánt és a többségében
hindu Indiát: az előbbi gyorsan korrupt, erőszakos, más vallásokat nem
tűrő állammá vált, az utóbbi pedig nyitott, „szekuláris" demokráciává,
amelyet csak a hindu fundamentalisták igyekeztek cseppenként mérgezni
(első nyílt akciójuk a Babri-mecset 1992-es lerombolása volt). Amerika
terrorizmusellenes háborúja tovább erősítette a Bháratija Dzsanata
hatalmát. India épp ekkor nyitotta meg hatalmas pénzpiacát a külföldi
befektetők előtt, így az ezek tulajdonában lévő nemzetközi médiacégek
igyekeztek a valóságosnál jobb képet festeni az országról. Ebben a
kontextusban kell értelmeznünk mindazt, ami Mumbaiban történt. Az író
figyelmeztet, hogy a Laskart már korábbi merényletekkel is megvádolták
(a 2001-es parlamenti, illetve több vasúti robbantással), pedig a
rendőrség nem tudott felhozni ellene meggyőző bizonyítékokat. Roy
szerint lehetetlen a hagyományos módon háborúzni a terroristák ellen,
hiszen mozgásukat épp annyira nehéz követni, mint a nagyvállalati
pénzek útját. Az afganisztáni hadjáratában Amerikát támogató Pakisztán
polgárháborúba süllyedhet, mert most visszaüt, hogy szörnyek
megteremtésében segédkezett. A legnagyobb veszély az, hogy India
vezetése ugyanazokat a hibákat követi el, mint szomszédja, ha az
amerikaiak segítségét kéri az amúgy is bonyolult helyzet rendezésében.
Ha háborút indít Pakisztán ellen, ideig-óráig eltereli a figyelmet
belső bajairól, de káoszba taszíthatja az egész régiót.
Az
indiaiak három napon át élő adásban láthatták, hogy rendvédelmi erőik
tehetetlenek egy tucatnyi fiatalemberrel szemben. Ezek a fiatalok
válogatás nélkül öltek, tudván, hogy túszokkal megköthetik a hatóság
kezét, és hogy ezt ország-világ végignézheti a televízión keresztül. A
közönség nem szokott hozzá, hogy egyvégtében százszor is lepereg szeme
előtt a Drágán add az életed. Az egekbe szökött a nézettség. Az
öldöklő ifjak nem féltek a haláltól, hiszen a terrorizmus „szívtelen
ideológia", a végrehajtók halála pedig „járulékos veszteség". Egy-egy
terrorcselekmény katalizátorként szolgál, valamilyen nagyobb változás,
átrendeződés megindítása a célja. A mumbai merénylők „mutatványát" a
média tette igazán hatásossá. Most a tévé „szakértők" és médiasztárok
vadabbnál vadabb javaslatait közvetíti, és egyik-másik ijesztően
hasonlít George W. Bush 9/11 utáni mondataihoz. Az indiai elit gyalázza
a politikusokat és élteti az erőszakszervezeteket - épp azok kiáltanak
rendőrállamért, akik a demokrácia áldásait leginkább kihasználták
meggazdagodásuk érdekében. Most ezeknek az áldásoknak vetnének véget,
hogy vaskézzel rendet tegyenek.
Roy a médiát hibáztatja, mert az
igyekszik hiszterizálni és elbutítani az embereket - épp akkor, amikor
az ország népe kezdi megérteni, hogy a tettes gyakran áldozat. Merthogy
a rendőrség korábban többször is igencsak kétes „bizonyítékokat" tárt a
nyilvánosság elé. Több száz muszlimot fogtak el és kínoztak vagy
gyilkoltak meg hamis vádak alapján. 2008 októberében tartóztattak le
először hindu nacionalistákat terrorizmus gyanújával. A befolyásos
hindu szervezetek tiltakoztak, és támadták az antiterrorista alakulat
vezetőjét (aki furcsa módon épp a mumbai merényletek során vesztette
életét). A média igyekezett befeketíteni mindenkit (köztük magát Royt
is), aki kétségbe vonta, hogy helyesen cselekedtek a rendfenntartó
szervek a mumbai összecsapás során. A vezetők viselkedése azt sugallja,
hogy India polgárai nem vonhatják kérdőre a rendőrségüket (a „sikeres"
rajtaütésekről, a vitatható nyomozati eljárásokról, a fogvatartottak
kínzásáról és haláláról).
Az író megállapítja, hogy a terroristák
elérték céljukat, ha a 2001. szeptember 11-i merényletekkel
színvallásra próbálták kényszeríteni Amerikát. Az Egyesült Államok két
megnyerhetetlennek látszó háborúba bonyolódott, és ma a világ
leggyűlöltebb országa. Ez nagyban hozzájárult gazdasága gyengüléséhez,
és végső soron nagyhatalmi pozícióját is veszélyezteti. Szövetségeseit
világszerte egyre több támadás éri, és rengeteget költ arra, hogy hazai
földön megvédje polgárait. Ez intő jel Indiának, amely nem védheti meg
hatalmas területét az amerikai módszerekkel: szomszédja egy
kiszámíthatatlan atomhatalom, a két állam közé szorult Kasmírban csak
katonai megszállással lehet rendet tartani, és a több mint 150 milliós
elszegényedett muszlim kisebbség sanyargatásával csak azt éri el, hogy
annak fiataljai radikalizálódnak. A terrorizmusellenes törvények
valójában nem terroristák, hanem az állam szemében nemkívánatos emberek
ellen irányulnak. Az évtizedeken át folytatott tűzoltás és szőnyeg alá
söprés Indiában is visszaüthet. Roy szerint csak úgy lehet megfékezni a
terrorizmust, ha a tükörbe pillantva mégis szembenézünk a
szörnyeteggel. India válaszúthoz érkezett: vagy az igazságosság, vagy a
polgárháború felé indulhat tovább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése