2012. április 1., vasárnap

Milyen sors vár az egyiptomi Koptokra 3. Sheduna halála után?

A koptok az ősi egyiptomiak leszármazottai és az egyiptomi fáraók közvetlen örökösei. Jelenleg az ország lakosságának körülbelül 9%-t teszik ki. A pontos szám nem ismert, a feltételezések szerint 6 millió fő körüli.
Ez a szám lehet magasabb, ám az egyiptomi hatóságok – a főképpen muzulmán országban (a VII. századi arab hódítás óta) – nem nagyon foglalkoznak vele. Közelítőleg félmillió kopt él még Etiópiában is. A kopt diaszpóra egymillió fő körüli, amiből százezer fő él az USA-ban és Kanadában.
A koptok többsége a Kopt Ortodox Egyház híve, a fennmaradó részük pedig (közelítőleg 100 ezer fő) a Kopt Katolikus Egyház híve. A koptok mindig kitűntek azzal, hogy hűek maradtak a kereszténységhez, bármily erős nyomást is gyakorolt rájuk a muzulmán környezet. Gyakorlatilag nincs képviseletük a társadalom felsőbb rétegeiben. Boutros Ghali, a 6. ENSZ főtitkár, volt az egyetlen kopt származású ember, aki világszerte ismert politikussá tudott válni (a Boutros a Péter név arab változata). Gazdaságilag azonban sikeresebbek, ami még egy okot ad arra, hogy támadják őket, különösen tekintve, hogy olyan pozíciókat töltenek be, amik „nem elég rendesek” a muzulmánoknak. Egy példa erre a főváros hulladékának feldolgozása. Egy városnegyed van, melynek a neve „A tisztítók városa” s kopt lakossága meghaladja a negyvenezer főt. A muzulmánok ezt a munkát „tisztátalannak” tartják, mivel az ételhulladékot sertések táplálására használják, pedig egyiptomi viszonylatban jó profitot hoz ez a munka.
Mubarak távozásával a kopt kissebség nagy reményekkel tekint a jövőbe, új imaházakat szabályozó törvényre számítva, ahogy azt az új hatóságok megígérték. Ezek megkönnyítenék a kopt kissebségek bejegyzésének folyamatát, és faji és vallási megkülönböztetésért való bűnügyi felelősségre vonhatóságot ígértek. Semmi nem történt meg ezek közül, sőt, ezekkel ellentétben az „arab tavasz” hatalmi vákuumot szült Egyiptomban, és az egyiptomi társadalom még mélyebbre süllyedt a szélsőségességbe. Például a Muszlim Testvérek nemzetközi vallási-politikai szerveződés (Oroszországban betiltott terrorista szervezet), a kormányellenes szlogenjei miatt népszerűbb, mint valaha. A 2011-es parlamenti választásokon a szavazatok 40%-át kapta meg. A koptok helyzete még nehezebb spirituális vezetőjük, 3. Shenouda (Alexandria és egész Afrika pópája) elhunyta óta. 3. Shenouda több mint 40 éve töltötte be pozícióját, 1971 óta. A pátriárka halálával a Kopt Ortodox Egyház vezetés nélkül maradt, s nem könnyű méltó utódot találni egy ilyen tapasztalt, s klerikális körökben jelentős befolyással bíró ember helyére. Rendkívüli energiáról tett tanúbizonyságot az Antióchiai, Bulgár és Római ortodox egyházak közötti párbeszéd eszményének védelme során, s 3. Shenouda sosem tagadta meg a párbeszédet a Katolikusokkal, vagy Konstantinápollyal. Az 1970-es évek a koptok számára rendkívül nehéz idők voltak, amikor a kopt-ellenes muzulmánok tiltakozóhullámai ismét sokkolták Egyiptomot, és 3. Shenoudat háziőrizetbe vették Anwar Sadat parancsára. Hoszni Mubarak szabadította ki, de csak három évvel hatalomra kerülése után.
A kopt közösség számára a legnehezebb idők az 1940-es és 1950-es évek voltak. Az ideológiai krízis évei voltak, súlyosbítva a folyamatos nyomással a hatóságok részéről, s a helyi fundamentalisták iszlámra megtérésre szólító szavával. Csupán 1946 és 1956 között körülbelül 50ezer kopt vetette el a keresztény hitet, és tért át a muzulmán hitre. Azokban az időkben a kopt fiatalság körében elterjedt, és növekvő volt az elutasítás a papsággal és vallási intézményekkel szemben. Ezek oka az állam hirtelen beavatkozása volt az ideológia területére, a szekularizációba és a társadalmi és politikai folyamatok szekuláris alapokra helyezése. Azokban az időkben a koptoknak sikerült „visszafordítaniuk az idő kerekét”, megállítani a közösség spirituális szétzüllesztését, megtisztítani a rituálékat a babonás és idegen elemektől, melyek a vallási gyakorlatba azokban az időkben szivárogtak be, amikor próbálkozások voltak a kopt szertartás megreformálására, és annak protestánsabbá tételére. Azóta a Kopt Ortodox Egyház és papság elismertsége sokat nőt, és csupán néhány kopt tér át az iszlám hitre manapság. E téren 3. Shenouda hozzájárulása hatalmas. Ő egy nagyon stratégiai gondolkodású ember volt, vezetése alatt a Kopt Ortodox Egyház kiterjesztette tevékenységét, megpróbálva nem lelki táplálék nélkül hagyni a diaszpórában élő koptokat sem. Új kopt templomok nyílnak az USA-ban, kopt egyházmegyék alapulnak Új-Zélandon, Ausztráliában, Bolíviában és Brazíliában.
Milyen kapcsolata lesz a koptoknak az új egyiptomi kormánnyal 3. Shenouda elhunyta után? Attól tartok, hogy nem csöndes és békés élet vár a többmilliós kopt közösségre Egyiptomban. A koptok túszok a saját országukban. Állandósult konfliktusra vannak kárhoztatva a számosabb muzulmán lakossággal. Nem számít, hogy a koptok az ország őslakosai, ellenben a betelepültekkel, s hogy az ország javára dolgoznak csakúgy mint a többi egyiptomi, ferde szemmel tekintenek rájuk. Bár 3. Shenouda maga is részt vett az 1948-49-es Arab-Izraeli háborúban tartalékos tisztként pappá szentelése előtt, az állam sosem változtatta meg hozzáállását a kopt polgárai irányába. A kivándorlás emelkedik a koptok között, több mint 93ezer kopt hagyta el Egyiptomot 2011 márciusa óta, főleg az USA, Kanada és Ausztrália irányába. Kairó bátorítja a folyamatot, mivel ilyen módon megszabadulhat a „nemkívánatos elemektől”. Példaképpen: A Napóleoni megszállás idején a XVIII. században az iszlám vezetők szándékában állt kiirtani minden keresztényt az országban, mint potenciális francia szövetségeseket. Szerencsére a gyakorlatban sosem következett ez be. Manapság, a XXI. században az emberéletet követelő keresztényellenes pogromok, templomgyújtogatások mutatják a keresztény-muzulmán kapcsolatok gyászos pszichológiai tájképét. A hivatalos média támogatja a radikális muzulmán ifjúságot, ahogy tette az „arab tavasz” során is, a keresztényellenes őrjöngés egy másik hullámakor.
Amikor 3. Shenouda pátriárka Kirill pátriárkával, Moszkva és egész Oroszország pátriárkájával találkozott, Kirill pátriárka egy pásztorbotot ajándékozott neki, s ezt mondta: „Mikor erre támaszkodsz, emlékezz, hogy vannak testvéred is, akikre szintén támaszkodhatsz”. Oroszország a legnagyobb keresztény hatalom, s rendkívül fontos, hogy hangját hallják amilyen hangosan csak lehetséges, amikor a koptok problémájának megoldására sor kerül.
Vladislav Gulevics - fondsk.ru

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése