2012. november 4., vasárnap

Az együttműködés káráról, vagyis a kínai vadászgépek külföldi nyomáról

2012. október 31-én került sor a senjangi repülőgépgyárban előállított J-31-es új kínai vadászgép első repülésére. Részletes adatokkal egyelőre nem rendelkezünk. Azonban a képek alapján állítható, hogy a J-31-es könnyű két hajtóműves vadászgép, amelynek méretei a MiG-29-éhez, ill. az F-16-oséhoz állnak közel. Az új kínai fejlesztés az RD-93-as, vagy – ami kevésbé valószínű – kínai megfelelőjük, a WS-13-as hajtóművet használja. Annak alapján, amit tudni lehet erről a repülőgépről, elmondható, hogy a kínai gépek új generációja első gépéhez, a J-20-ashoz hasonlóan, a J-31-es szintén a külföldi technológiák nyílt kölcsönzésére épül. E megközelítés legszembetűnőbb megnyilvánulása napjainkban a J-11-es vadászgépek kínai sorozatgyártása képezi. A J-11-esek gyakorlatilag a szovjet fejlesztésű és egykor a Kínába szállított SZU-27SZK hasonmásai. Megjegyzendő, hogy a szovjet és orosz fegyverzetek kínai lemásolásának problémája már régóta felmerült és nem szorítkozik csupán a SZU-27-esre.
A múlt század negyvenes-hatvanas éveiben Kína nagy mennyiségben kapott szovjet fegyverzeteket és termelősorokat és ennek alapján beindította a szovjet fejlesztésű technikai eszközök aktív gyártását. A termelést nem állította le azok után sem, hogy a Szovjetunió és a KNK viszonya a hatvanas években megromlott és megszakadt a haditechnikai együttműködés is.
Kína mindenféle fegyverzetet – lőfegyvert, aknavetőket, tüzérségi rendszereket, páncélozott harckocsikat, többek között tankokat is, légvédelmi rendszereket, repülőgépeket is – gyártott és lehetőségeihez mérten fejlesztett is, beleértve a Tu-16-os távoli rakétahordozó bombázókat, amelyek napjainkban is a H-16-os jelzéssel Kína távolsági légierőinek az alapját képezik.
Ezeket a termékeket exportálták is, méghozzá eléggé aktívan. A Kínában gyártott harci technikát élénken használták – és máig is használják – a harmadik világ országai, ill. azok az országok, amelyek nem szerezhettek be fegyvert a Szovjetunióban vagy a Nyugaton, többek között Albánia, a Pol Pot-i Kambodzsa stb. A kínai AK-47-es és a DSK géppuska megtalálta az utat minden nemű és fajtájú „felszabadító fronthoz”.
A fegyvert a Szovjetunió ellen is bevetették, többek között Afganisztánban, ahol a modzsaheddinek által használt lőfegyverek és aknavetők túlnyomó részét a KNK-ban gyártották. A szovjet rendszerek lekoppintása azok után is folytatódott, hogy endeződött Moszkva és Peking viszonya. Kína korszerű szárnyasrakéták, repülőgép-hajtóművek, és végül a SZU-27-es vadászgép hasonmásait mutatja be, amit már fentebb említettünk.
Sajnos, ebben a szférában Oroszország és Kína viszonyát rendezni egyelőre nem sikerült.

Ilja Kramnyik - Oroszország Hangja


Kína már a második 5. generációs vadászgépét teszteli

Az első teszt végre is lett hajtva a csúcstechnológiát képviselő repülőgépen. Ezzel az Egyesült Államok után Kína lett a világon a második ország, amely egyidejűleg két ilyen kategóriájú gépet is fejleszt. A vadászgép nem lett még hivatalosan bemutatva,  de ahogy már az első 5. generációs vadász prototípusnál is történt, ezúttal is kiszivárgott információ a gépről, és pont akkor, amikor Peking és a szomszédos országok nézeteltérései előtérbe kerültek.
A hivatalosan megerősített hír szerint a tesztrepülésre október 30-án került sor. A Shenyangi Repülőgépgyár által készített J-31-es vadászgép (az újságírók nevezték el J-31-nek a gépet a sorozatszáma alapján - 31001) útja mintegy tíz percig tartott. A harci gép kíséretét egyik "kistestvére", egy J-11 BS adta a Kínai források szerint.
Az első fotók a csúcstechnológiát képviselő vadászról szeptember közepén jelentek meg az interneten. A J-31 (amit az F-60 és J-21 neveken is emlegetnek az újságírók) akkor lett lefényképezve, amint épp a katonai repülőtérre szállították.
A jelentések szerint a J-31 lopakodó gép, tehát majdnem észrevehetetlen az ellenséges radarok számára. A fényképek alapján az új repülő egy közepes nagyságú vadász. A szárnyainak fesztávolsága körülbelül 10 méter lehet. A gép együléses, kétmotoros. A Chinese Military Review értesülései szerint a J-31-et  RD-93-as repülőgépmotorok hajtják, amiket az orosz JSC Klimov tervezett.
A fényképfelvételek tanulmányozása alapján úgy tűnik, hogy a gép nem képes a helyből fel- és leszállásra. Legvalószínűbb, hogy a "Shi Lang" (korábban Varyag) repülőgép-hordozóról történő üzemeltetésre optimalizálták.
A kínai gép törzsén található szellőzőjáratok elhelyezkedése hasonlít az amerikai F-35-öséhez. Sokan úgy hiszik, hogy a J-31 az F-22 Raptor elleni küzdelemre készült.
A másik kínai lopakodó gép – J-20 – első földi tesztjeiről megjelent hírek óta még csak 18 hónap telt el. A J-20 -ról akkor sokan azt mondták, hogy komoly konkurenciát jelenthet az orosz repülőgépgyártóknak a nemzetközi piacon, mivel jelentősen olcsóbb. Bár a gép még gyermekbetegségekkel küszködött: a motorja nem elég erős, nem képes hangsebesség feletti tempóra, a radarrendszere és az álcázó rendszerei sem tökéletesek – egyes szakértők szerint. Egyesek inkább 4+ generációs vadászgépnek tartották 5. generációs helyett.
Mindenesetre, a tempó, amivel Kína fejleszti a haditechnikáit lenyűgöző. Érdekesség, hogy a J-20–ról pont akkor szivárgott ki információ, amikor Kína és az USA viszonya megromlott. Most pedig a J-31 került elő „véletlenül” pont akkor, mikor Kína Japánnal keveredett területi vitába a Kelet-kínai tengeren. Pekingben tudják, hogy kell ügyesen alátámasztani egy diplomáciai álláspontot. Mutasd meg, hogy csúcstechnológiával felszerelt, felkészült fegyveres erőid vannak – és máris komolyabban veszik a szavadat.
(pravda.ru)
Fordította: Ligeti János


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése