
Egy mai jegykezelő és a tesztelés előtt álló beléptetőkapu a Corvin-negyed metróállomásnálFotó: Máthé Zoltán / MTI
A
városi közlekedés aktuális kérdései című, kétnapos konferencia
zárónapján Nagy Levente hangsúlyozta: a papíralapú jegyrendszer
elavultságát mutatja, hogy az ebből fakadó, mintegy 51-52 milliárd
forintos éves bevételnek csupán a 15 százaléka származik jegyeladásból, a
többi bérletértékesítésből, ami nem életszerű. „Az új rendszerben
várhatóan jelentősen változni fog ez az arány, erre alapozva gondoljuk,
hogy növekedni fognak a bevételek” – fogalmazott a szakember.
A
tervek szerint időalapú lesz az új tarifarendszer, ami azt jelenti,
hogy adott intervallumokra lehet majd jegyet vásárolni, és ez alatt
korlátlan lesz az átszállások lehetősége a főváros különböző
tömegközlekedési járművein. Bevezetnének egy napi költség-limitet is, ha
valakinek egy napon többet kell utaznia, mint amire számított, akkor se
kelljen többet fizetnie egy napijegy áránál. A limit elérése után
minden tranzakciója ingyenes lesz azon a napon.
A
forrást a projektre hitelfelvétellel és önerővel biztosítja a főváros.
Az erről szóló, nyolc éves futamidejű hitelszerződés jóváhagyásáról az
Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) Igazgatótanácsa 2013.
július 23-i ülésén döntött.
Az 54,5 millió eurónyi hitel folyósításáról szóló szerződést a múlt
héten írták alá. A főváros közgyűlése ehhez a beruházáshoz, valamint a
jegyautomaták beszerzéséhez 8,3 milliárd forintos önerőt biztosít.
A
hitel felvevője a Budapesti Közlekedési Központ lesz, a BKK feladata a
projekt teljes körű megvalósítása és az új jegyrendszer működtetése is. A
megvalósításra júniusban kiírt nyílt, kétfordulós közbeszerzési
eljárásra mintegy 40 cég jelezte részvételi szándékát.
A
bank hozzájárulásával megkezdődött a tendereztetés, amelynek az
előminősítő fázisánál tart a kiíró. Mivel egy igen koncentrált, kevés
szereplős piacról van szó, rendkívüli elégedettségre ad okot, hogy kellő
érdeklődés mutatkozott az első körben – mondta az igazgató.

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Az
elektronikus jegyrendszerre a szállítói szerződést várhatóan 2014
elején írják alá a nyertes pályázóval. Első lépésként már jövőre
megjelennek az új jegyautomaták, és megkezdődik a chipkártyás bérletek
bevezetése. A tervek szerint 2015-16-ban tűnnek el a jegylyukasztók, ezt
követően üzemelhetik be az új beléptető-kapukat.
Hatszor ennyi fejlesztést szeretnénk
Egy ideje már tesztelik
a világ négy nagy, elismert kapugyártójának a termékeit a fővárosban.
„Hírverés nélkül is rendkívül pozitív a fogadtatás” – fogalmazott az
igazgató. Hozzátette, úgy számolnak, hogy a beruházás bőven megtérülhet
azokból a pluszbevételekből, amelyeket az új rendszer generál a
visszaélések visszaszorításával, ez lesz a hitel-visszafizetés fedezete.
Berg
Tamás, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője
előadásában hangsúlyozta, nagy az ellentmondás a közlekedésfejlesztési
igények és a lehetőségek között, hiszen az összesen 9 ezer milliárd
forintra tehető igénnyel szemben várhatóan mintegy 1400-1500 milliárd
forint fejlesztési forrás áll majd rendelkezésre a következő ciklusban.
MTI
MTI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése