„Tisztában vagyunk
vele, hogy a gyógyszergyárak, az élelmiszergyártók és az olajvállalatok
érdekei eltérnek a miénktől, a Szilícium-völgy esetében viszont csak
elvétve élünk a szükséges gyanakvással. Ehelyett az adatokat
különös, mágikus árunak tekintjük, amelyek képesek megvédeni magukat a
gonosz zsenikkel szemben, akik visszaélnének velük” – írja Jevgenyij Morozov ikonoklaszta internetguru a Frankfurter Allgemeine Zeitungban.
Morozov egy korábbi cikkében kételyeket fogalmazott meg a tömeges adatelemzéssel kapcsolatban: mint kifejtette, a
nagy csinnadrattával bejelentett statisztikai összefüggések gyakran az
érdemi elemzést és a valódi összefüggések megértését helyettesítik. Legújabb írásában arra mutat rá, hogy mára hovatovább nem is lehet értelmes vitát folytatni a technológiai átalakulásról.
Miközben
a nagyvállalatokkal szemben természetesnek tekintjük a
bizalmatlanságot, az internetóriásokról mintha azt gondolnánk, hogy nem
saját érdekeiket tartják szem előtt, hanem az emberiség haladásának
egyetemes ügyét. A Snowden-botrány kirobbanásáig a haladó gondolkozásúak
vaskalaposnak, maradinak, a fejlődés kerékkötőjének, sőt a szabadság
ellenségének, technofóbnak vagy egyenesen géprombolónak bélyegeztek az
internet megregulázására tett minden kísérletet. Az internetről gyakran a
vallási dogmatizmust idéző nyelven beszélnek: mintha az internet
valamiféle transzcendentális lény lenne, amelynek saját szent törvényei
vannak.
Nyilvánvalóan
elfogadhatatlannak tartanánk, ha a Föld olajkészletéről egyetlen
magánvállalat rendelkezne. Azon is felháborodnánk, ha egy
postaszolgáltató ingyen kézbesítést ígérne, cserébe azért, hogy
lefénymásolhatja és elemezheti leveleink tartalmát. A Google ellen
azonban csak kevesen emelnek szót, holott a Google is egyre
inkább uralja az online világot és az ott – az egyebek között a
személyes levelezésünkből – összegyűjtött adatokat.
A
felhasználók adatait (köztük a vásárlási és egyéb szokásokat) elemző
internetes cégek hovatovább átveszik saját életünk fölött az irányítást –
merészkedik az összeesküvések ingoványos területére Morozov. Kifejti,
hogy a Szilícium-völgy cégei „láthatatlan szögesdrótot” fonnak körénk,
folyamatos megfigyelés alatt tartanak, és szokásainkat elemezve
próbálnak célzott reklámokon keresztül befolyásolni minket. Morozov már
azt is látni véli, hogy a Google vezető nélküli autója egy szép napon a
hangulatunk kielemzése után maga dönti majd el, merre menjünk. És azt
sem tartja kizártnak, hogy a Facebook a húslobbival összefogva különböző
ínycsiklandó ajánlatokkal és kedvezményekkel bombázza a vegetáriusokat
annak érdekében, hogy visszaszoktassák őket a húsfogyasztásra.
A
kissé meredek kitérő után Morozov visszatér eredeti felvetéséhez, és
azt javasolja, ne tekintsük az internetet szent tehénnek. Mivel az
internet mára az infrastruktúra részévé vált, ideje lenne a hasznával és
szabályozásával kapcsolatos politikai és gazdasági vitákat
lefolytatnunk ahelyett, hogy a digitális forradalommal kapcsolatos
közhelyes mantrákat ismételgetjük.
(CC Khalid Albaih)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése