A Nielsen Közönségmérés most publikált adatai szerint a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 46 percet (!) ül a televízió előtt, miközben napi 78 reklámot is megnéz.

Röviden
tömören ez a polgári társadalom. 8-10 óra munka, ideális esetben 8 óra
alvás. A fennmaradó 8 órából azonnal le is vonhatunk majdnem 5 órát,
amit az átlagos polgár tévé előtt fekvéssel tölt. Mindezek után
fennmarad naponta 3 óra 14 perc. Eközben egy átlagos magyar munkavállaló
26 perc alatt jut el a munkahelyére, vagyis a hazaúttal együtt további 1
órát kell levonni a 3 óra 14 percből. A fennmaradó 2 óra 24 percbe van
belesűrítve a bevásárlás, háztartási és ház körüli teendők, baráti
kapcsolatok, szórakozás, időtöltés a családdal, és az önképzés.
Többnyire ebben a sorrendben.
Adott
tehát a statisztika, lehet tovább találgatni: melyik az ismeretlen
fogalom a polgári társadalom számára, melyik nem fér bele a napi 2
szabad órába? A családdal töltött idő, vagy az önképzés? Mert a
szórakozás fogalmát ismeri a polgár - a péntek és szombat esték miatt -,
a bevásárlás intézéséhez szükséges "harci kedv" fenntartásáról pedig
gondoskodik a megnézett napi 78 reklám. (mosópor, tampon, édességek, ki
tudja, éppen mit reklámoznak ma?)
Ilyen
a liberális polgári demokrácia, - de nem csak a rendszeren kell
változtatni, mert a legnagyobb problémák az életmódban, a szabadidő
eltöltésében mutathatóak ki. Láthatóan a polgárság többségének fogalma
sincs, mit kezdjen a szabadidejével. Az embernek célja kellene hogy
legyen a fizikai, lelki, szellemi fejlődés, de ha már valaki a
passzivitás mellett dönt (mert ez a szabadsága megvan), ne csodálkozzon,
hogy a rendszer olyan, amilyen.
Fenyvesi Áron
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése