
Csak
idő kérdése, hogy az Európai Bíróság elé citálják a NAV-ot a
visszaigényelt áfaösszegek jogtalan visszatartása miatt – állítja a
Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője. Az adójogi és adóperes iroda
szakértői szerint a késedelmes kiutalások aránytalanul nagy terhet
jelentenek a hazai vállalkozásoknak és ezzel az adóhatóság az uniós
előírásokat is megsérti.
Az
ügyvédi iroda tapasztalatai szerint az utóbbi években nem változott az
az adóhivatali gyakorlat, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a
kiutalás előtti ellenőrzésekre hivatkozva jelenleg is több ezer ügyben
késlelteti a visszaigényelt áfa kifizetését, amellyel sokszor
helyrehozhatatlan károkat okoz az érintett vállalkozásoknak.
Alapesetben
ugyanis, ha egy vállalkozás árut, szolgáltatást vásárol, a vételár
részét képező áfát jogosult visszaigényelni. A visszaigényelt áfát a NAV
köteles lenne legkésőbb 75 napon belül, bizonyos esetekben még ennél is
korábban, kiutalni. A NAV az áfa kiutalása előtt rendszerint
ellenőrzést folytat le, így győződik meg arról, hogy a visszaigénylés
jogos-e. A probléma abból adódik, hogy a kiutalás előtti ellenőrzés
gyakran hónapokig, sőt akár évekig is elhúzódik, és a NAV az áfát az
ellenőrzés befejezéséig nem utalja ki. A kiutalási eljárások elhúzódása
pedig sok cég működését ellehetetleníti.
Az
ügyvédi iroda szakértői szerint a kiutalások elhúzódása különösen
érzékenyen érintik azokat a vállalkozásokat, amelyek külföldre
értékesítenek terméket, hiszen ezek a vállalkozások az eladásaik után
belföldön fizetik meg az áfát, az eladásaik viszont külföldön
adókötelesek, ami azt jelenti, hogy a beszerzéseiket terhelő belföldi
áfát folyamatosan vissza kell igényelniük a NAV-tól. A kiutalás
elhúzódása ezeknél a vállalkozásoknál egyenlő azzal, hogy az
árubeszerzéseik nettó értékének közel egyharmadát kitevő áfát nem kapják
vissza, így gyakran előfordul, hogy a vállalkozás teljes pénze
bennragad a NAV-nál és a vállalkozásnak hitelt kell felvennie a működése
finanszírozásához.
Az
ügyvédi iroda szakértői úgy vélik, hogy az áfa-visszautalásokat
megelőző hatósági ellenőrzések, csak bizonyos fokig indokolják a
kiutalások késedelmét, a gyakorlatban sokszor évekig elhúzódó ügyek
miatti csúszások nem felelnek meg az uniós előírásoknak. Az elmúlt évek
tapasztalatai azt mutatták, hogy ez ellen nem sokat lehetett tenni, ám
ebben akár változás is állhat be.
Lehetne belőle EU bírósági ügy is
Harcos
Mihály, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda vezető ügyvédje arra hívta fel a
figyelmet, hogy a közelmúltban, több esetben is az Európai Bíróság tett
pontot ilyen megoldhatatlannak tűnő problémák végére. Az említett
esetekben ugyanis az Európai Bíróság azt vizsgálta, hogy a NAV
gyakorlata összeegyeztethető-e az uniós szabályokkal. Ha pedig nem volt
az, akkor a döntést követően az Európai Bizottság ellenőrizte, vajon a
NAV az Európai Bíróság döntésének megfelelően jár-e el.
Ezek
alapján Harcos szerint elképzelhető, hogy az elhúzódó áfa-kiutalások
ügyében is hasonló helyzet állhat elő, így csak idő kérdése és a NAV is
szembesülhet egy ezzel kapcsolatos eljárással az Európai Bíróság előtt. A
közösségi jog ugyanis egyértelműen kimondja, hogy a vállalkozásokat az
áfa-levonás joga "azonnali jelleggel" illeti meg, ami alatt azt kell
érteni, hogy a vállalkozásoknak a visszaigényelt áfát nem évekkel
később, hanem záros határidőn belül kell megkapniuk - mutatott rá az
adószakértő.
Az
adókijátszások elleni fellépés érdekében a közösségi jog is megengedi a
kiutalások előtti ellenőrzések lefolytatását, de az adólevonási jog
ebből adódó korlátozása nem terhelheti aránytalanul az érintetteket.
A
Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértői úgy vélik, az áfa-kiutalások
elhúzódása ellentétes az uniós áfa-szabályokkal. Amennyiben ezt az
Európai Bíróság is kimondaná, akkor a NAV kénytelen lesz változtatni a
korábbi gyakorlatán. Ez vagy úgy történhetne meg, hogy az érintett
vállalkozások bejelentést tesznek az Európai Bizottságnál, amelynek
nyomán a bizottság saját hatáskörben eldönti, hogy indít-e
kötelezettségszegési eljárást Magyarországgal szemben, vagy úgy, hogy az
ügy az Európai Unió Bírósága elé kerül.
A
gyakorlati tapasztalatok szerint ezekre ugyan kicsi az esély, viszont
ha az érintett válalatok bírósági jogorvoslatot kérnek a kiutalási
kérelmük elhúzódása ellen, és adott esetben az ügyüket az Európai
Bíróság elé viszik, akkor a NAV-nak jó eséllyel egy elmarasztaló uniós
döntéssel kell szembenéznie, hacsak közben a NAV nem változtat a
kiutalási gyakorlatán - jegyezte meg Harcos.
Mit mond a NAV?
A
NAV arra a kérdésünkre, hogy általában mennyi idő alatt utalják vissza
az áfát, azt válaszolta: "az adóbevallásban szereplő visszaigényelt áfát
alapesetben a NAV 75 napon belül utalja vissza. Ennél rövidebb határidő
érvényesül, ha az adózó az általános forgalmi adó áthárítására
jogalapot teremtő minden ügylet ellenértékének adót is tartalmazó
összegét a bevallás benyújtásának napjáig teljes mértékben megfizette
vagy tartozása megszűnt, és a feltétel fennállásáról az adózó a
bevallásában a megfelelő kódkocka bejelölésével nyilatkozik. Ebben az
esetben 1 millió forint alatti összegnél 30 napon, 1 millió forint vagy
afeletti összeg esetén 45 napon belül teljesíti a NAV a kiutalást".
Érdeklődtünk
az iránt is, hogy a visszaigényléseknek mekkora hányada lépi túl a 75
napos határidőt és mi az oka az esetleges csúszásnak. Az adóhivatal
lapunknak megküldött válaszából kiderült, hogy "a jogosulatlan
visszaigénylések megakadályozására és a költségvetési bevételek
védelmére a kiutalni kért összegek ellenőrzését az utalási határidőkön
belül kell elvégezni", illetve, hogy a "NAV különös figyelmet fordít
arra, hogy az adózók jogos visszaigényléseiket határidőben megkapják".
Az adóhivatal azt is hozzátette, hogy akalmazható a részutalás
intézménye is, amely megteremti annak lehetőségét, hogy a kiutalás
előtti ellenőrzések által nem kifogásolt részösszegek kiutalása
megtörténjen. A határidőn túli visszautalások esetén viszont késedelmi
kamat illeti meg az adózót - tette hozzá a NAV.
A
75 napon túli visszautalással kapcsolatban a NAV megjegyezte: az az
ellenőrzéssel érintett bevallások esetében fordul elő, arányuk a
feldolgozott bevallásokhoz képest minimális, és jellemzően a
legkockázatosabb adózói kört érinti. Az adóhivatal szerint a vizsgálatok
elhúzódásának oka általában az adózók mulasztása, illetve ellenőrzést
akadályozó magatartása. A NAV szerint számos esetben fordul elő, hogy az
adózók fellelhetetlenek, az iratokat nem bocsátják a NAV
rendelkezésére, az adott ügyről érdemi információkkal nem szolgálnak.
Ezekben az esetekben a tényállás tisztázásához az adóhivatal további
eszközöket vesz igénybe (kapcsolódó vizsgálat, belföldi jogsegély,
külföldi adóhatóság megkeresése). A bonyolult számlázási láncolatok
feltárása a tényállás összetettsége miatt az esetek többségében
hosszadalmas, hiszen kapcsolódó vizsgálatokra, külföldi adóhatóság
megkeresésére lehet szükség.
A
NAV arra a kérdésünkre nem adott pontos választ, hogy évente hány olyan
panasz érkezik az adóhatósághoz, amely a kiutalások elhúzódását
kifogásolja és ebből hány kivizsgálás ad igazat az adózónak.
Panaszok pedig vannak
A
Jalsovszky Ügyvédi Iroda szerint az éves statisztikai adatok azt
mutatják, hogy a NAV-hoz benyújtott panaszok többsége a kiutalások
elhúzódását kifogásolja, ezek a panaszok viszont szinte kivétel nélkül
eredménytelenek. Korábban már az ombudsman is vizsgálta a NAV kiutalási
gyakorlatát, és a probléma megoldását az adóeljárási jogszabályok
módosításában látta.
Az
ombudsman egy 2012-es vizsgálatában, ahol a panaszos az adóhivatal
áfa-visszautalási eljárását kifigásolta, megállapította, hogy az adózás
rendjéről szóló törvény által szabályozott adóellenőrzésre vonatkozó
eljárási határidők nem teszik előre kiszámíthatóvá és egyértelművé az
ügy elintézési időtartamát. Figyelembe véve, hogy az üzletszerű
tevékenység gyorsan változó piaci folyamatok hatása alatt áll, illetve,
hogy az ellenőrzéssel érintett adózók hosszú ideig bizonytalan jogi
helyzetnek vannak kitéve, nem fogadható el az, hogy az adóhatóság előre
ki nem számítható ideig foganatosítsa az ellenőrzést - állapította meg
Szabó Máté alapjogi biztos.
Az
ombudsman megállapította, hogy az adóellenőrzés határidejének
szabályozása nem nyújt garanciát egy esetleges, visszaélésszerű
jogalkalmazással szemben, illetve azt nem zárja ki, ami kárt okozhat az
adózónak, és − egyéb feltételek fennállása esetén − felvetheti a
közigazgatási jogkörben okozott kárért való felelősség kérdését is.
Az
ombudsmani jelentés ugyanakkor azt is hozzátette: nem vitatva, hogy az
adóhatóság kapcsolódó vizsgálatok és külföldi adóhatóságok megkeresése
esetén addig folytathatja az ellenőrzést, amíg a tényállás teljes körű
tisztázása meg nem történik a jogbiztonság követelménye megköveteli,
hogy ésszerű határidőn belül lezáruljon az ellenőrzés, és ne álljon fenn
kiszámíthatatlan ideig függő és bizonytalan jogi helyzet. Ezért
szükséges az adóhatóság által lefolytatható ellenőrzési eljárásra
(kapcsolódó vizsgálat, külföldi adóhatóság megkeresése) irányadó
garanciális szabályok, megoldások kialakítása.
A
Jalsovszky ügyvédi iroda szakértője szerint a kérdéses jogszabályok,
legalábbis, azok, amelyek a tényleges kiutalási határidőt érintik,
maradtak úgy, ahogy voltak. Bár 2012 óta a NAV-nak kifejezett
jogszabályi lehetősége van arra, hogy a visszaigényelt áfa összegéből a
nem vitatott részt már az ellenőrzés befejezése előtt kiutalja, és ezzel
mentesítse a vállalkozásokat az ellenőrzés elhúzódása miatti terhek
alól, ezzel a lehetőséggel a NAV 2012-ben mindösszesen 97 esetben élt,
miközben közel 15 ezer kiutalás előtti ellenőrzést végzett.
Napi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése