Új monetáris szabályozás a nemzetközi rendszerben
The New Republic
The New Republic
Barack Obama hatalmi előkészületei és a „Bretton Woods II-nek” titulált
csúcstalálkozó sem fedhetik el a tényt, hogy a nemzetközi monetáris
rendszer nagy bajban van – írja John B. Judis a The New Republic hasábjain.
Az Egyesült Államok évtizedeken át egy olyan szövevényes pénzügyi
rendszerre támaszkodott, mely szorosan összekötötte a gazdaságát Kína
és Japán gazdaságával. Ez a rendszer lehetővé tette az ázsiai országok
számára, hogy hatalmas külkereskedelmi többletre tegyenek szert az
Egyesült Államokkal szemben, utóbbi számára pedig lehetővé vált óriási
költségvetési deficit felhalmozása a kamatlábak emelése nélkül,
valamint hatalmas kereskedelmi hiány felhalmozása a dollár árfolyamának
esése nélkül.
A korábbi Bretton Woods-i rendszer 1944 júliusában, egy New
Hampshire-i nyaralóhelyen rendezett konferencián jött létre. Vezető
brit és amerikai közgazdászok az 1930-as évek viharai után
elhatározták, hogy stabilabb rendszert teremtenek, melyben általánosan
elfogadott globális valutaként a dollár fogja felváltani az angol
fontot. Az új rendszer létrehozói Harry Dexter White és John Maynard
Keynes voltak, akik a dollár árfolyamát 35$/1 uncia arany értéken
rögzítették. A kormányok a saját nemzeti valutájuk árfolyamát a
dolláréhoz igazították, s annak minden módosítását az új Nemzetközi
Valutaalappal (IMF) összhangban lépték meg.
A dollár a nemzetközi áruforgalom elfogadott közvetítője és általános
tartalékvaluta lett. Ha az országok több dollárt halmoztak fel, mint
amennyit felhasználni képesek voltak, az USA-ban bármikor aranyra
válthatták. Mivel azonban az USA-nak tartósan magas volt a kereskedelmi
többlete, kezdetben kicsi volt annak a veszélye, hogy az amerikai
aranytartalékok kimerülnek.
Bretton Woods a vietnami háború idején ingott meg, amikor az USA több
milliárd dollárt költött a háborúra, és kereskedelmi hiányt halmozott
fel, ami elindította az inflációt. Az államok megpróbálták a
felülértékelt dollárjukat nyugatnémet márkára átváltani, erre válaszul
Richard Nixon elnök előbb becsukta az aranykaput, majd felkérte
Nyugat-Európát és Japánt, hogy egyezzenek bele új átváltási árfolyamba,
amelyben a dollár kevesebbet ér, mint az arany; a jen és a nyugatnémet
márka pedig kevesebbet, mint a dollár. Ez olcsóbbá tette volna az
amerikai exportot, a japán és a nyugatnémet importot pedig drágábbá,
megkönnyítve ezáltal a kereskedelmi egyensúly helyrebillenését és a
dollár stabilizálódását. Nixon sikerrel járt, de stabil
árfolyamrendszer nem jött létre. Az árfolyamok ingadozni kezdtek.
Amikor pedig az 1970-es évek végén az infláció nőtt, a rendszer
megbillent.
Ekkor új rendszer kezdett formálódni, melyet „Bretton Woods II.-nek”
neveztek. Ez előbb az amerikai, a japán és a szaúdi kormány egyéni
döntéséből fakadt, később kibővült az amerikai-kínai megállapodással.
BW II. Ronald Reagan első elnöki ciklusa idején öltött testet. Az
infláció leszorítása érdekében 20 százalék fölé emelték a kamatlábat,
ami aztán felgyorsította a recessziót – 1982 őszén a munkanélküliség
meghaladta a 10 százalékot – és növelte a költségvetési hiányt, mivel a
kormánykiadások gyorsabban nőttek, mint a bevételek. A dollár árfolyama
nőtt, mivel más országok hasznot húztak a magas amerikai kamatlábból.
Mindez veszélybe sodorta az amerikai exportot, a kereskedelmi deficit
gyors növekedésnek indult, hiszen az amerikaiak egyre több olcsó
külföldi terméket vásároltak, míg a külföldiek nem vásároltak az immár
drága amerikai termékekből. A Reagan-adminisztráció lehetetlen
helyzetbe került: csökkentenie kellett a kereskedelmi és a
költségvetési hiányt, egyszersmind ösztönözni a gazdasági növekedést a
deficit növelésével és a kamatlábak magas szinten tartásával. Ezen a
ponton Japán és Szaúd-Arábia, valamint más OPEC-államok az USA
segítségére siettek.
A második világháború után Japán olyan gazdaságfejlesztési stratégiát
fogadott el, mely az exportra termelő ipar támogatása érdekében
feláldozta a hazai fogyasztást. Ez az exportvezérelt elv az 1960-as
években alulértékelt jent eredményezett, később azonban Japánt
hátrányosan érintette az olcsó dollár. Az ország ezért szándékosan
alacsonyan tartotta a jen árfolyamát ügyelve a dollártartalék
növelésére. Mindez amerikai cégek, ingatlanok megvásárlását, végső
soron az amerikai államadósság finanszírozását vonta maga után.
Az, hogy a japánok és a szaúdiak amerikai állampapírokat vettek,
megszabadította az USA-t a gazdasági nehézségeitől. Már nem kellett
magasan tartani a kamatlábat és nem kellett növelni az adókat a deficit
csökkentése érdekében. Az Amerikának nyújtott japán segítség egyetlen
hivatalos dokumentumban sem szerepel, mégis ez adta az új rendszer
alapját. Az utóbbi 20 évben a BW II. fennmaradt, de új szereplők léptek
be a játékba. Kína és más ázsiai országok a japán példát követték a
90-es években. Kereskedelmi aktívumukból származó tőkéjüket az USA-ban
fektették be, ami a saját valutaárfolyamukat a dollárhoz viszonyítva
alacsonyan tartotta. 2008 júniusában Kínának több mint 500 milliárd
dollárja volt amerikai állampapírokban.
Mindez lehetővé tette az amerikai adók alacsonyan tartását és a jóléti
intézkedések meghozatalát, miközben a dollár nemzetközi valuta
maradhatott. BW II. nélkül az USA nem viselhetne hadat Irakban és
Afganisztánban úgy, hogy nem növeli az adókat. A rendszernek azonban
vannak hátulütői is. A dollár külföldön való felhalmozódása csökkenti
Amerika cselekvési szabadságát. A dollár átváltásával az USA
zsarolhatóvá vált. A BW II. legnagyobb hátránya azonban társadalmi és
gazdasági, hiszen fenntartja a magas kereskedelmi deficitet. Az olcsó
külföldi termékek nem ösztönzik az amerikai cégeket tevékenységük
kiterjesztésére, egyáltalán a fenntartására. A ’80-as évek eleje óta az
USA körülbelül ötmillió gyáripari munkahelyet veszített.
De az ázsiai országokban sem nő az életszínvonal, hiszen a
dollártartalékokat nem odahaza fektetik be, hanem állampapírokban
„steril” körülmények között tartják. Kínában 800 millió szegény él,
miközben az ország csak a GDP-je kevesebb, mint felét fogyasztja el, a
többit tőke formájában exportálja. A jövedelmi különbségek ugyanakkor
Amerikában is, Kínában is növekednek.
A BW II. hozzájárult a mostani pénzügyi válsághoz, hiszen az alacsony
kamatláb lehetővé tette az ingatlanbuborék felfújódását. 2001-ben az
USA kisebb recessziót élt át, amit a telekommunikációs és informatikai
cégek túlzott kapacitásmérete okozott. A külföldiek
állampapír-befektetései azonban lehetővé tették az adócsökkentést és a
kamatláb 1 százalékra való redukálását. Az üzletemberek a következő
években aggódtak a túl nagy kapacitások miatt, ezért vonakodtak a
termelésbe beruházni, készpénzüket inkább adósság- és
részvényvásárlásba fektették. A bankok és pénzintézetek jelzálogalapú
kötvényekbe invesztáltak. Ehhez járult, hogy a lakosság is eladósodott,
amit az alacsony kamatok bátorítottak. Az ingatlanárak emelkedtek, de
amikor esni kezdtek, pénzügyi pánik tört ki, ami Európára is átterjedt.
És ez még nem minden. A kínai exportnövekedés megállása a kínai
gazdaságot is érinti. Ha a növekedés 12 százalékról 5-6 százalékra esik
vissza, Kína képtelen lesz a termelésbe évente belépő 24 millió
embernek munkát biztosítani. Nem fogja tudni dollár-aktívumát amerikai
állampapírokba fektetni. A múltban egy recesszióba kerülő ország
számíthatott arra, hogy egy növekedő ország segíteni tud rajta. A BW
II. miatt azonban az amerikai és az ázsiai prosperitás összefonódik,
Kína az amerikai exporttól, az USA a kínai tőkétől függ. Ha ez a
kapcsolat megszakad, az globális válságot eredményez.
Az Obama-adminisztrációnak már januárban szembe kell néznie a BW II.
összeomlásával és új helyzetre kell felkészülnie. Állami beruházásokra
van szükség az amerikai ipar versenyképességének növeléséhez, szigorú
feltételek mellett támogatni kell az amerikai autógyártást és előnyben
részesíteni a „zöld” iparágakat. Obama fő javaslata, a középosztály
adóterheinek mérséklése, nem feltétlenül segíti az amerikai gazdaság
talpra állását. Ugyanígy kellene tennie az ázsiai országoknak: Kínának
lakásépítésbe, infrastruktúrafejlesztésbe kellene kezdenie. Ez
importigényt támasztana, növelné a jüan árfolyamát és csökkentené a
Nyugattal szembeni kereskedelmi aktívumot.
Úgy tűnik ugyanakkor, hogy a vezető gazdasági hatalmak a nemzetközi
pénzügyi rendszer reformját kívánják, új Bretton Woodsot, mely előre
figyelmeztet a közelgő pénzügyi válságra. Valószínű, hogy a dollár
közvetítőszerepe megmarad, mert sem az euró, sem a jen nem képes a
helyére lépni. A kérdés az, milyen is lesz pontosan „Bretton Woods
III.”, ami nagymértékben függ az új Obama-adminisztráció döntéseitől.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése