
Elég a bankokból! – devizahitelesek tüntettek októberben Csányi Sándor OTP-vezér háza előtt. Kifulladtak az otthonvédők?
A
jelek szerint nem kell Orbán Viktor miniszterelnöknek beavatkoznia a
devizahiteles fronton általa elvárt jogegységi döntés érdekében, a Kúria
ugyanis tárgyal az egyöntetű ítélkezési gyakorlat kialakítását szolgáló
indítványokról. Tegnap reggel a legfelsőbb bírói fórum honlapjára már
fel is került a polgári kollégium vezetője, Wellmann György
indítványa, amellyel jogegységi eljárást kezdeményezett a
devizahitelekkel kapcsolatban a bírói gyakorlatban felmerült elvi
kérdésekről. Orbán
Viktor a múlt héten azt nyilatkozta a közrádiónak, hogy szerinte már
„tegnap is késő lett volna” a jogegységi döntés. Hozzátette viszont
(elmondása szerint anélkül, hogy a Kúriát befolyásolni akarná), hogy a
bankok a hitel nyújtásakor minden szakmai ismerettel rendelkeztek, és
erősebbek az adósoknál, ezért „tudni szeretnénk, az igazságszolgáltatás
szerint vajon nem a bankoknak kellene-e viselniük – mint a józan
erkölcsi érzék diktálná – az árfolyamváltozásból fakadó veszteséget”. A
másik kérdés, amiről a kormány állásfoglalást vár, hogy szabad-e a
bankoknak egyoldalúan, az adós számára kedvezőtlenül módosítani a
kamatot. A miniszterelnök beavatkozására azért sincs szükség, mert
Navracsics Tibor igazságügy-miniszter múlt szerdán devizahiteles jogi
kerekasztal mellett konzultált az érintettekkel, tegnap délelőtt pedig
Darák Péterrel, a Kúria elnökével folytatott megbeszélést.
A Kúria honlapjára már e találkozó előtt felkerültek
a jogegységi eljáráshoz kapcsolódó indítványok. E szerint az ügyek
gyors és lehetőség szerint egységes szempontok szerinti elbírálásának
érdekében a következő kérdésekben foglalnak majd állást: Mi a
devizaalapú kölcsön tartalma (a devizaalapú kölcsön devizakölcsön vagy
forintkölcsön-e)? A devizaalapú kölcsön konstrukciója alapján megkötött
szerződések érvényes vagy érvénytelen szerződések-e (vagyis ütköznek-e
jogszabályba, nyilvánvalóan jó erkölcsbe, tisztességtelen szerződések-e,
uzsorás szerződések-e, illetve szenvednek-e akarati hibában, vagyis
színleltek-e, illetve megtévesztés, tévedés folytán kötött
szerződések-e)? A pénzügyi intézményt milyen jellegű tájékoztatási
kötelezettség terhelte a szerződés megkötésekor, annak esetleges
elmulasztása milyen jogkövetkezménnyel jár? Milyen jogi lehetőségei
vannak a bíróságoknak arra, hogy a felek tartós jogviszonyában a
szerződéskötés után bekövetkezett körülményváltozások, valamelyik
szerződő fél lényeges, jogos érdekét sértő hatását orvosolják?
Továbbá:
Amennyiben a devizaalapú kölcsönszerződések bármely okból
érvénytelenek, az érvénytelenség törvényi jogkövetkezményei (érvényessé
nyilvánítás, eredeti állapot helyreállítása, hatályossá nyilvánítás)
közül a bíróság bármelyiket alkalmazhatja-e, illetve melyik
jogkövetkezményt mikor indokolt alkalmaznia? Az egyes lehetséges
érvénytelenségi okok az egész szerződés érvénytelenségét, avagy
részleges érvénytelenségét (az adott szerződési feltétel
érvénytelenségét) eredményezik-e? Hogyan vonhatók le a részleges
érvénytelenség jogkövetkezményei? Az egyoldalú szerződésmódosítást
lehetővé tevő szerződési feltétel mikor felel meg az átláthatóság
követelményeinek (csak akkor, ha az adós fogyasztó maga is ki tudja
számolni, hogy a kamat, a költség és a díj milyen arányú emelését tették
lehetővé az időközben bekövetkezett változások, avagy elégséges, ha
maga az oklista átlátható és az egyoldalú szerződésmódosítások körében
vizsgálható, hogy a módosításra a ténylegesség, az arányosság és
szimmetria elvének betartásával került-e sor)?
Navracsics Tibor igazságügy-miniszter tegnap nem kívánt nyilatkozni.
Az igazságügyi államtitkár, Répássy Róbert a Kúria indítványait úgy
értékelte lapunknak: érdemi és tartalmilag releváns kérdéseket tett fel a
bírói fórum, mert ha ezekre válaszolnak, valóban tisztábban lehet majd
látni és ítélkezni a devizahiteles ügyekben. Az államtitkár
emlékeztetett, hogy a múlt héten a Navracsics Tibor által összehívott
kerekasztal-tanácskozás után tartott sajtótájékoztatón a miniszternek is
az volt az álláspontja, hogy a szerződések érvényessége kulcskérdés.
Azaz hogy a devizahiteles konstrukcióval kapcsolatos érvényességi
problémák felmerülnek-e, vagy ha nem lehet is a kontraktusok teljes
érvénytelenségét felvetni, részlegesen semmisek lehetnek-e az ilyen
szerződések. A harmadik fontos kérdés pedig az, hogy a devizahiteles
szerződések esetleges érvénytelenségének mi a jogkövetkezménye –tette
hozzá Répássy Róbert. Ha adott esetben kimondják az érvénytelenséget,
hogyan kell a feleknek, az ügyfélnek és a bankoknak elszámolni, helyre
kell-e állítani az eredeti állapotot, illetve hogyan kell ezt megtenni?
A Népszabadságnak kormányközeli források azt valószínűsítették, hogy várhatóan
nem lesznek teljesen semmisek a devizahiteles szerződések, az ugyanis
„nagyon kemény” jogi döntés lenne a Kúria részéről. Talán
azért sem, mert semmis szerződés esetén az eredeti állapotot kellene
helyreállítani, vagyis az adósnak vissza kellene fizetnie a banknak a
kölcsönt. Ezt pedig az adós nyilván nem tudná teljesíteni. A
munkatársunk által megkérdezett kormányközeli szereplők ezért inkább
arra számítanak, hogy a jogegységi döntés a devizahiteles szerződések
részleges érvénytelenségének a kimondására irányulhat, ezért „nem lesz
áttörés”, legalábbis olyan nem, hogy az adósnak semmit se kelljen
fizetnie.
S
hogy meglesz-e a jogegységi döntés karácsonyra? Forrásaink szerint ez
meglehetősen kétesélyes. Mindenesetre Darák Péter, a Kúria elnöke
korábban már jelezte, hogy először december 16-án tárgyalnak az elvi
kérdésekről, döntés pedig akkor még nem biztos, hogy születik.
Tegnap
kora délután a parlamentben napirend előtt Gulyás Gergely üdvözölte,
hogy a Kúria jogegységi eljárás lefolytatását kezdeményezte a
devizahitel-szerződések ügyében. – Úgy gondoljuk, számtalan olyan kérdés
volt, ahol a bankok egyértelműen visszaéltek az erőfölényükkel, ilyen
például az egyoldalú szerződésmódosítások ügye – fogalmazott a fideszes
képviselő, megjegyezve: az uniós fogyasztóvédelmi szabályok alapján is
jogellenessé, érvénytelenné lehet nyilvánítani ezen szerződések egy
részét vagy akár egészét is.
Látszatintézkedéssel hárít a Kúria?
Léhmann György
– A Kúria a jogegységi eljárás során olyan álkérdéseket kíván
megvitatni, melyek nem visznek közelebb a helyzet rendezéséhez. Ez nem
segíti a bíróságok munkáját – reagált lapunk megkeresésére Léhmann
György. A több száz devizahiteles perben érdekelt ügyvéd szerint például
nem a Kúriának kell eldöntenie, hogy a devizaalapú hitel tartalma
alapján deviza- vagy forintkölcsön. – Ez nem jogi, hanem közgazdasági
kérdés. A devizaalapú hitel nem forint- és nem is devizakölcsön, a
devizahiteles perekben ez fel sem merül – mondta. Léhmann György
hasonlóan értelmetlennek tartja azt felvetést, hogy a devizaalapú
kölcsön konstrukciója alapján megkötött szerződések érvényesek vagy
érvénytelenek. Egy megállapodás alaki vagy tartalmi okok miatt lehet
érvénytelen, ám ehhez részletében kell vizsgálni, általánosságban nem
lehet kijelenteni, hogy minden devizahiteles szerződés ilyen vagy olyan.
Az ügyvéd szerint
több olyan kérdés is van, melyet azért fölösleges vizsgálni, mert azt a
törvények jelenleg is egyértelműen szabályozzák. Ilyen a tájékoztatási
kötelezettség, illetve elmulasztásának jogkövetkezménye, vagy az, hogy:
„Milyen jogi lehetőségei vannak a bíróságoknak arra, hogy a felek tartós
jogviszonyában a szerződéskötés után bekövetkezett körülményváltozások
valamelyik szerződő fél lényeges jogos érdekét sértő hatását
orvosolják?”
Az
előbbi esetben hibás teljesítésről beszélünk, utóbbinál pedig a
bíróságnak most is megvan a lehetősége arra, hogy ilyen esetben
módosítsa a szerződést – hívta fel a figyelmet. Léhmann György szerint a
kérdés inkább az, hogy a körülmények változása rendkívüli vagy
előrelátható volt. Úgy véli: a devizahitelek esetében mindkét fél
számára ismert volt, hogy az árfolyamok változhatnak, annak mértéke
pedig még nem tekinthető rendkívülinek, így nem is ad lehetőséget arra,
hogy a bíróságok belenyúljanak a szerződésekbe.
Nem
tudja mire vélni azt sem, hogy a Kúria megvizsgálná: milyen
jogkövetkezményei (érvényessé nyilvánítás, eredeti állapot
helyreállítása, hatályossá nyilvánítás) lehetnek annak, ha a bíróság
részben vagy egészében érvénytelennek mond ki egy devizahiteles
szerződést. A legfelsőbb bírói fórum 2010-es állásfoglalása szerint az
eredeti állapot helyreállítása csak dologi tárgyú szerződések (például
autóvásárlás) esetében lehetséges, olyan pénzügyi szerződéseknél, mint
amilyen a devizahitel is, ez értelmezhetetlen. Nem véletlen, hogy első
devizahiteles döntése során, idén júliusban a Kúria úgy állította helyre
egy szerződés érvényességét, hogy belenyúlt a megállapodásba, és
korrigálta annak hibáját.
Léhmann
György az állásfoglalásra váró elvi kérdések közül mindössze egyet tart
valóban érdeminek: a Kúria azt is megvizsgálná, hogy az egyoldalú
szerződésmódosítást lehetővé tevő szerződési feltétel mikor felel meg az
átláthatóság követelményeinek. Az ügyvéd csak azt nem érti, miért
szerepel ez a téma a listán, amikor idén januárban, egy devizahiteles
perben a legfelsőbb bírói fórum lényegében ugyanebben a kérdésben
fordult állásfoglalásért az Európai Bírósághoz. Amíg ugyanis a
luxemburgi székhelyű szervezet nem alakítja ki véleményét, addig a Kúria
sem tud továbblépni az ügyben, márpedig az Európai Bíróság idén már
biztosan nem dönt a kérdésben.
Ám
nemcsak a devizahiteleseket képviselő ügyvéd nem tud kiigazodni a
Kúrián, nem látja sok értelmét a várható jogegységi döntéseknek a másik
oldal sem. Egy – lapunknak név nélkül nyilatkozó – banki szakjogász
szerint a mintegy 2500 devizahiteles perből eddig hatvan zárult le
jogerősen, s ebből mindössze négy esetben vesztett a pénzintézet (ezek
az ügyek jutottak el eddig a Kúriához). Úgy látja: ezek az arányok nem
különböznek az egyéb perekben hasonló tényállás mellett születő eltérő
tartalmú döntésektől, a magyar igazságszolgáltatás jogorvoslati
rendszere pedig jelenleg is képes ezeket az eltéréseket kezelni – külön
jogszabályi vagy jogegységi szabályozás nélkül is.
Időnként
megfigyelhető olyan tendencia is, hogy a bíróságok kivárnak a Kúria
jelentősebb döntései előtt, illetőleg a kormányzati intézkedésekkel
kapcsolatos várakozások is hatással vannak a bírósági döntéshozatalra. A
bírói gyakorlat nem egységes, ugyanazon bíróságon belül az egyes
tanácsok gyakorlata eltérő, de esetenként előfordul azonos bírónál is
eltérő tartalmú döntés. A tendencia, az arányok azonban világos képet
mutatnak, ez ma a bírósági gyakorlat – tette hozzá.
(NOL)
Bal-Rad komm : Nyögnek-nyögnek a hegyek-és születik egy kisegér!
Hónapok
óta zajlik az időhúzás, az egymásra mutogatás a
maffiák-biróságok-hitelesek háromszögben. A politika nem mer belenyúlni
legfőbb támasza a bankok zsákmányszerzésébe, a biróságoka magyar
jogszolgáltatás-politikai iránymutatásra várnak, a hitelesek meg szépen
lenyugodtak: lesz megoldás!
Lesz megoldás-az biztos! Ettől a megoldástól a hitelesek nem lesznek boldogok.
MERT BIZONY FIZETNI KELL! KEMÉNYEN! HÁZZAL, AUTÓVAL, ÉLETTEL! JÖVŐVEL! MESE NINCS!
A hiteleseknek tudomásul kell venniük: A BANKOK NEM VESZITHETNEK!
Hiszen
ezek a magyarországi bankok tartják életben a zsákmányukból-nem
önként-visszacsorgatott százmilliárdokkal a politikai maffiát. A tőlük
kikényszeritett zsákmánymegosztás segiti úgy-ahogy még működtetni az
országot. Nem gondolhatta-gondolhatja komolyan egyetlen hiteles sem,
hogy a magyar jogszolgáltatás majd a MAGYAR EMBEREK JAVÁRA ITÉL ÉS ALKOT
JOGEGYSÉGET?!
Amikor az egyetlen-valóban segiteni
tudó HATALOM-a “magyar” Parlament csak sunyit ebben a kérdésben! Amely
“magyar” Parlament HOZHATNA TÖRVÉNYT!
Hozhatna!-persze! DE NEM HOZ!
HISZEN MEGVANNAK A TÖRVÉNYEK!-CSAK ALKALMAZNI KELL ŐKET!
Jah! Hogy ezen törvények alapján a hiteleseknek semmi esélyük?
Hát igy jártak!
Kétmillióval kevesebb magyar nélkül még van kin uralkodnia a maffiáknak!De bankok nélkül…!
“Választások” lesznek! ESÉLY KINÁLKOZIK! HITELESEKNEK, ÉS NEM HITELESEKNEK! ESÉLY A MAGYAROKNAK!
ELKERGETNI-LEVÁLTANI A GONOSZTEVŐKET, BŰNEIKET PEDIG A LEGKEMÉNYEBBEN MEGTOROLNI!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése