A Barbie-baba már
régóta közellenség a pszichológusok – és sokak mások – körében, hiszen a
szakemberek szerint nagyban hozzájárul a lányok és a nők
testképzavaraihoz. A népszerű babáról már számtalanszor leírták, hogy
alakja, ami kislányok milliói számára a követendő etalon, mennyire
elrugaszkodott a valóságtól. Éppen ezért próbálják a gyártók időről
időre megreformálni Barbie-t (erre jó példa például mellméretének
változása az idők során), de valódi, drasztikus változást nem mertek
végrehajtani rajta. Most azonban feltűnt a színen egy grafikus dizájner
művész, Nickolay Lamm, aki az áttervezgetés helyett egyszerűen az
alapoktól újratervezte az irreális testképű babát. Az eredmény egy
sokkal realisztikusabb felépítésű változat, Lammily - de felveszi-e a
versenyt a szőke ciklonnal?
Lamm
célja az egészséges, átlagos amerikai nő testalkatának leképezése volt,
ezért amerikai egészségügyi intézmények adatait használta fel babája
megalkotásához. Lammily névre keresztelt babája egy átlagos (de sportos
testalkatú) 19 éves adottságaival rendelkezik: nincs szinte fehérre
hidrogénezett sörénye, darázsdereka, szexéhes tekintete és sminkje sem.
Helyette viszont van rendes, gömbölyű feneke és csípője, normális
hosszúságú a lába és a nyaka, természetes árnyalatú a haja és illetve
egészségesen kipárnázott hasa. Lammnek ugyan nincsenek tesztalanynak
befogható lányai, de a CafeMom.com
-nak adott interjújában azt mondta, unokahúgok és egyéb kiskorú
nőrokonok tesztelésével és véleményei felhasználásával született meg
Lammily végleges formája (akinek neve, épp a családi koprodukciót
megörökítendő, lett Lamm és a család (family) szavak összeolvasztásából
Lammily). A babát ugyanakkor nem anti-Barbie-nak szánja: szerinte ő csak
felismerte, hogy létezik igény ilyen alkatú babákra is.
Barbie se volt mindig ugyanolyan
A
Barbie baba az idők folyamán folyamatos átalakulásokon esett át,
követve az épp aktuális divatirányzatokat - így aztán nem meglepő, hogy a
kor leghíresebb divattervezői is rendszeresen terveztek neki. A mashable.com
összeállításában például a legdrágább darabokat szedte össze, melyeket
a Mattel (az eredeti Barbie-k gyártója) csak korlátozott darabszámban,
különböző neves ruha-és ékszertervezőkkel együttműködve dobott piacra.
Az eddigi legdrágább Stefano Canturi ausztrál ékszertervező rózsaszín és
fehér gyémántjait viselő babája volt, melyért 302 ezer dollárt (ez több
mint 68 millió forint) fizettek egy aukción.
Persze
nem ez volt az egyetlen, amikor a Mattel újdonsággal állt elő, hiszen
rendszeresen megalkotják Barbie celeb kiadásait is. Így vált apró
plasztik babává többek között Marilyn Monroe, Robert Pattinson, Kristen
Stewart, Jennifer Lopez vagy Jennifer Lawrence is.
Nickolay Lamm a fastcoexist.com
-nak elárulta, úgy érzi, projektje remek lehetőség arra, hogy a babák
hassanak a fiatal lányokra – persze jó irányban, hiszen az egészséges
életmódot, a hétköznapi öltözködést és a natúr sminkelést hirdetik. Nem
hiába lett Lammily mottója a következő: „Az átlagos is lehet szép!”.
A
Lammily piacra dobásához tervezőjének 95 ezer dollárra volt szüksége,
amit egy közösségi finanszírozó oldalon tervezett összehozni 30 nap
alatt. Arra viszont nem számított, hogy már az első nap összejön neki az
összeg többszöröse, azóta pedig már közel 400 ezer dollárnál tart. Így
aztán a babák a Lammily oldalon már előrendelhetőek, és előreláthatólag
2014 novemberében szállítják is őket.
(dívány )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése