Facebooknál dolgozó tudósok több mint 600 ezer felhasználó
hírfolyamát manipulálták, mert arra voltak kíváncsiak, hogy ez miként
hat az érzelmeikre. Vizsgálataikban módosították a bejegyzések
megjelenítését szabályozó algoritmusokat, mégpedig úgy, hogy
megváltozzon a pozitív és a negatív kifejezéseket tartalmazó
bejegyzések aránya. Kiderült, nagyon egyszerű befolyásolni az
érzelmeinket...
A Facebook egy hétig elemezte a manipulált felhasználók következő
bejegyzéseit, hogy azokban megnőtt-e a pozitív vagy a negatív tartalom.
Ezzel választ kaptak arra, hogy a közösségi hálózat milyen mértékben
képes befolyásolni az emberek hangulatát. A pszichológusok örülhetnek,
mert a Facebookon látottaknak kimutatható hatása van, és a felhasználók
átadják egymásnak az érzelmeiket. Kiderült, nagyon egyszerű
befolyásolni az érzelmeinket.
Érdemes végigolvasni a Facebook felhasználói szerződését, amit a
regisztrációval mindenki elfogad. Ebben az áll, hogy a vállalatnak joga
van hozzáférni a weboldalán közzétett információkhoz, és azokat
felhasználni. A használat céljainak többsége a hirdetésekkel
kapcsolatos, de az adatelemzés, tesztelés és kutatás is engedélyezett.
A tanulmány szerzői kihangsúlyozzák, hogy gépi elemzést végeztek,
tehát a személyes információkat ők nem olvasgatták. Adam Kramer, a PNAS
tudományos lapban közzétett tanulmány vezető szerzője korábban azt
nyilatkozta, azért csatlakozott a Facebookhoz, mert a közösségi portál
adatbázisa a világ eddigi legnagyobb kutatási terepe.
(index)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése