Vilt Tibor – közöny
Elgondolkozom, miért ez a félelem szakmai körökben a közönytől. Tán csak nem azért tartják minden szubjektív idealista
filozófia rémének, mert ez az a nietzschei szörny, amivel előbb-utóbb
mindenkinek szembe kellene néznie, ha nem lennének a megnyugtatásunkra
felállított filozófiai rendszerek?
Nem lehet-e a közöny rációja az, ami végső soron elválaszt embert
embertől, minden dolgok origója, amely még az örök empiristákban is ott
lebeg fenyegető árnyként, mint egy kellemetlen, távoli rokoné, akinek az
említése is megmérgezi a kedélyes egyetértés víg hangulatát?
Mert a liberális közöny(mert ez a kidolgozott teória igenis a szabadelvűség kegyetlen terméke) egy ostorcsapással
szétvágja a testvéri kötelékeket, elgáncsolja a nehezen lefektetett
premisszákat és sírig tartó magányt lop a szívekbe. Fel vagyunk mi
készülve a verifikálhatatlan szolipszizmus esetleges igazságára,
amelynek a “mi”-je ellen nem marad más hátra, mint a tudomány görcsös
“hogyan”-ja, gyenge védekezésként? Saját érzékelésünkkel szembe a
struktúrát állítjuk, s ettől kezdve értelmét veszti, mit lát a másik
pontosan kéknek vagy milyen ízű is a csók egy másik ember nyelve hegyén,
mert valójában senkit nem érdekel, mi is az, amit a másik lát, amíg egy
egyezményes rendszerrel képesek vagyunk valamiféle közös nevezőre jutva
tovább működtetni a társadalmat.
Ez a közöny struktúrája, az interszubjektív közösségi Pokol, ahol
éppen mindennek alapja, a kommunikáció csal meg minket, de nekünk
szükségünk van a Másikra, így rendszereket és elméleteket állítunk fel a
színekre és a csókokra, s az ezekre használt adverbumok
konvencionalitásába menekülünk, mert valahol tudjuk, hogy a Másik Ember
távolabb van tőlünk, mint a mienktől a szomszédos galaxis.
A szolipszizmus luxusát sokáig csak Isten engedhette meg magának,
azonban mióta Isten visszavonulni látszik a teremtésétől, vagy éppen -
ki tudja - méla undorral elfordul tőlünk, még idehajította nekünk a
világmindenség transzcendens érzését: levéve rólunk a tekintetét,
körülnézve hirtelen minden más haloványnak tűnik, egyedül saját vérünk
lüktetését halljuk tisztán a dobhártyánkon át. Nincs több valós
földi/emberi hős/példakép és Istenbe vetett bizalom az ateistává
egyéniesített társadalmunkban, helyette feltaláltuk a skizofréniát és
az epilepsziát. Minden belőlünk, a tudatból indul ki.
A megismerés határai önmagunk vagyunk, de ha belefeledkezünk a
ténybe, hogy a mindenség is önmagunk, istenek lehetünk mi is, akik
elérték ennek a megismerésnek a végső határait. Csak most, mikor társadalmunk kikecmeregni látszik a vallás
dogmáiból -hírdeti a liberális gondolat, most merünk szembenézni két párhuzamos, de egymással aligha
találkozó egyenessel, a szubjektív tudattal és az objektív külvilággal,
de még mindig bennünk van a félelem, s valamiképpen ütköztetnénk őket.
Fájdalmas művelet ez is, de az ember nem élhet egyedül és még kevésbé
van mersze istent játszani: Nietzsche beletébolyodott saját istenségének
a gondolatába is-különös az ember! Klónozunk, génkezelünk és robotokat
fejlesztünk ki, a Mars betelepítéséről álmodozunk, s József Attila
soraival élve:
“A meddő dombok homlokából
Kiemeltük a csillagvizsgáló gondolatokat,
Föl, föl a magasságig
Repülőgépeket hajigálunk…”
Kiemeltük a csillagvizsgáló gondolatokat,
Föl, föl a magasságig
Repülőgépeket hajigálunk…”
Ám mikor arra kerül a sor, hogy saját tudatunkban elmerüljünk,
szembenézzünk azzal, hogy minden egyes folyamat, a másik bőrének az
illata és a kutya ugatása, mind ott belül csapódik le, s mi soha nem
leszünk képesek ennél többet megtudni azokról az illatokról és
hangokról, egyszeriben elbátortalanodunk; inkább építjük, szépítjük,
romboljuk tovább a világunkat, kínosan kikerülve az ott rejtőzködő
kérdést, mennyiben létezik ez a világ és fennmarad-e, ha meghalunk. A
metafizika volt az, ami eddig évszázadokon át kísérte a gondolkodó
embert a két abszolút tekintély, Isten és a Vallás árnyékában-de ahogy
ezeket az ember alkotta fogalmakat letaszítottuk trónjaikról, az
ontológia irracionális, istentől megfosztott kérdései mintha ma
éppolyan páni félelemmel töltenék el a mai kor emberét, mint hajdani
ősét, a barlanglakót, a villámlás. Az ősember tüzet csiholt, mi pedig
megalkottuk a logikát, ami logikussá vált, mert mi úgy akartuk.
Axiómákat és struktúrákat állítottunk fel és rettegünk, hogy az utánunk jövők rájönnek a szörnyű
igazságra: az emberkéz alkotta rendszereket az emberek keze bármikor le
is rombolhatja. Amiképpen immanens nem alkothat transzcendenst, úgy a
tudat alkotta logika sem lehet tudat feletti. Minden csupán addig
logikus, ameddig mi, emberek, a társadalom, úgy döntünk, így akarjuk. A
geocentrikus kör bezárult.
Egyedül az akarat örök tehát, félelmetes és kíméletlen.
S íme a szabadelvű csavar - "mivel logikusnak tűnő ellentétpárja, a nemcselekvés kimondva, nem
cselekedve már cselekvéssé válik, az akarat egyetlen igazi fegyvere
csakis a közöny lehet". Szerintetek! "A jéghideg és a forró, a tűz és a víz küzdelme
mindig izgalmas, mindig teremtő erővel bír: azonban a hideg és a langyos
találkozásakor, ha a festő a vásznon feketét kever szürkével,
egyszeriben legyőzetik a dinamika. A szerelmet a gyűlölet gyakran éppen
hogy hevíti, de a puszta közöny végez vele-a közöny az a kőfal, amin
megtörik az akarat minden hulláma. A nagy művészek gyakran lubickolnak
koruk elutasításában, gyűlöletében, s a jövendő korok szeretetével
vigasztalják magukat; vannak, akik egyenesen a társadalom
megbotránkoztatására törekszenek, sokszor ebben merül is ki a
művészetük. Azonban ha az emberek álmos szemmel mennek el szobraik,
festményeik vagy könyveik mellett, egyszeriben értelmét veszti minden
további alkotás" - ez a világi halálkultusz.
Visszaigazolás nélkül a lét elbizonytalanodik, márpedig minden létező közül az akarat a legelevenebb.
Vajon ki bizonyítaná nekem, ha holnap az utcára megyek, s nem lát engem senki, ha nem látszom a tükörben, hogy mégis létezem?
Így hát kétségbeesett hajszát folytatunk az univerzalitás csalóka
biztonságáért, összetörjük a szubjektív fenoménákat, helyette a testi
válaszok és reakciók válnak etalonná, mint az egyedüli átjárás az elmék
között. Az igazság egyedüli kritériuma az ellentmondásmentesség lesz, az
emberek pedig, saját praktikus céljaikra fókuszálva, képtelenek átlátni
létük elméleti jelentőségét; apró, mindennapi immanenciánk
fetisizálásába menekülünk, a transzcendens pedig vagy megszűnik létezni
vagy-félelemből, kényelemből-átruházzuk egy felsőbb lényre, akit már se
kedvünk se erőnk megismerni vagy kielégíteni. Nincsen szükségünk többé
szintetikus igazságokra, csupán analitikusokra, hogy megmagyarázzák
nekünk azt a keveset, amit még hajlandóak vagyunk tudni. Elterpeszkedik rajtunk a közöny, amit mindenféle divatos izmusba
burkolunk-minden poszttá lesz: posztmodern, poszt-posztmodern,
választhatunk az elénk tálalt, könnyen emészthető igazságok között, s az
Akarat is szépen lassan elkullog: a könyörtelen létfenntartás helyett
egyszerűen belefeledkeztünk az életbe, mert nem tudunk elegánsan
távozni. Félünk lerombolni magunk körül az avítt igazságokat, mert sem
kedvünk, sem értelmünk nincs újat teremteni. Megmaradt a vallás, az
egyház héja, megmaradtak az olyan szavak külső burkai, mint
“tisztesség”, “morál”, “erkölcs”, a bizalom a tudományban, amit rosszul
használunk, hit abban, amiben már szüleink sem hittek. Itt marad a
közöny és a látszat hatalma, a Buber-i Dusein halála: már csak Essein
van, a Másik egy puszta tárgy lesz, aki céljaink függvényében lehet egy
akadály vagy eszköz.
Karnyújtásnyira az Akarat - mert a közöny letaglóz -, ami kezével kivezethetne
minket a magunk teremtette Pokolból.
Dr. Madarasi Pál
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése