-
Harrach Péter a KDNP frakcióvezetője és Vejkey Imre, a KDNP
országgyűlési képviselője sajtótájékoztatón ismertette a végrehajtással
kapcsolatos tervezetteket. – Budapest 2013. május 14.
Az elhangzottak írott változata:
Harrach Péter:
“Magyarországot
az adósok országává tették és sokan képtelenek törleszteni. Az államnak
viszont feladata az, hogy őket megsegítse. Néhány adatot a kialakult helyzetről:
2012
decemberében a nem fizetett, vagy késedelmesen fizetett hitelek aránya,
a teljes hitelállományon belül, 27 %-ot ért el. Gyakorlatilag
egyharmada az adósoknak, már 3 hónapja nem fizetett. A fizetési
meghagyások száma 2012-ben 600 ezerre növekedett.
Sok
panasz érkezik a végrehajtási ügyekkel kapcsolatban. Szeretném
megemlíteni azt, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete egy
ajánlást adott ki a követeléskezelő cégek részére, a múlt év végén és
ebben figyelmeztette őket, hogy informálniuk kell az adósokat a
tartozásuk tőke kamat, késedelmi kamat díjrészeiről és semmiképpen sem
tanúsíthatnak félrevezető és agresszív magatartást! – Ez a tény, hogy ilyenre kényszerült a Felügyelet, azt mutatja, hogy probléma van ezen a területen.
Azt is látjuk, ha egy kicsit durvábban akarok fogalmazni, hogy fosztogatják az elesetteket.
A végrehajtókat megillető behajtási jutalék igen magas. 5-8-10 %-os. Ezt csökkenteni kell. A kamatterhek és egyéb költségek halmozódása kétszeresére, háromszorosára emelheti az induló tételt, csak azért, mert fektetik éveken keresztül az anyagot.”

“Az
elmúlt 3 évben fokozatosan szigorítottuk a végrehajtói munkavégzés
személyi és tárgyi feltételeit. Újra szabályoztuk a végrehajtói állás
pályázati eljárást. Szigorítottuk a végrehajtók vonatkozásában az
összeférhetetlenségi és kizárási szabályokat. Vagyoni szankciót fűztünk a
végrehajtók jogszabálysértő eljárásához. Jogi végzettséghez kötöttük a végrehajtói működést. Központi elektronikus ügynyilvántartást hoztunk létre, a végrehajtói munka ellenőrzésének elősegítése érdekében.
Most a Bírósági végrehajtásról szóló 94. évi 53-as törvény módosítását tervezzük. Módosítását, a végrehajtók
munkavégzésének fokozottabb ellenőrzése, továbbá az általuk elkövetett
szabályszegések fokozottabb számonkérése tekintetében, és még egy nagyon
fontos területen; a fokozatosság elvének megerősítése tekintetében.
Átfogó és rendszeresen végzett vizsgálatokat tervezünk minden végrehajtó tekintetében, mármint a törvénytervezet tekintetében, – melyet a Végrehajtói Kamara folytat majd le a KIM felügyeletével, – eredményét pedig majd a miniszter értékeli.
Az
átfogó vizsgálattal feltárt súlyos és ismétlődő végrehajtói
szabályszegés, a végrehajtói tevékenység azonnali megszüntetését fogja
maga után vonni. Egyéb esetben pedig fegyelmi eljárás fog indulni a
végrehajtóval szemben.
A végrehajtóval szemben kiszabható pénzbírságot a tervezet szerint 500 ezerről 5 millió forintra tervezzük emelni.
A
végrehajtó általi összeférhetetlenségi szabályok megsértése a jövőben
nem fegyelmit, hanem a végrehajtói tevékenység megszüntetését fogja maga
után vonni.
A
törvényjavaslat továbbá biztosítékot nyújt az adósoknak ahhoz, hogy a
létfenntartásukhoz szükséges pénzösszeg, a végrehajtási eljárás során, ne kerülhessen teljes mértékben elvonásra. A törvényjavaslat a végrehajtás során lefoglalt gépjármű használatára jogosultak körét bővíti annak érdekében, hogy ne
csak azon adósok számára álljon nyitva ez a lehetőség, akiknek
foglalkozása gyakorlásához elengedhetetlen a gépjármű használata, –
hanem az olyan adósok tekintetében is, akik például a minden napi
munkába járást, munkájuk végzését, gyermekeik, idős beteg családtagjaik
szállítását nehezítenék meg.
Az ingatlanra történő végrehajtást csak 500
ezer forintot meghaladó követelés esetén lehet eszközölni, illetve
abban esetben, hogyha a követelést zálogjog terheli, akkor ez 1 millió
forint lenne. Részletfizetést csak abban az esetben ingatlan
végrehajtást foganatosítani, hogyha a részletfizetésben történő
megállapodást, az adós nem teljesíti.
Tervezzük
továbbá a bírósági végrehajtás díjszabásáról szóló 14/1994. IX. hó 8.
IM rendelet módosítását, melynek célja kettős; a végrehajtási díjazás csökkentése, és a gyakorlatban felmerült jogértelmezési problémák rendezése. – Az ügyérték eddig a kamatok emelkedésével mindig emelkedett. A
jövőben azonban az érték nem emelkedhet, mert azt a végrehajtói okirat
végrehajtóhoz érkezésének időpontjában kívánjuk rögzíteni, vagyis az idő
múlással bekövetkező kamatnövelés, – nem növelheti az eljárási
költségeket!”
Harrach Péter:
“Nagy
kormányzati előterjesztési dömping részévé kell ezt tenni… már nem a
kormányzat terjeszti be, hanem a KDNP, de ezzel egy időben, ha azt
akarjuk, hogy ez még az idén elfogadásra kerüljön.
Pontosabban, a tavaszi ülésszakban tárgyalásra kerüljön. Tehát
mindenképpen rövid időn belül be fogjuk terjeszteni, reményeink szerint
belefér ez a tavaszi ülésszakba.”
Lejegyezte: Fort András – Szabad Riport Tudósító Iroda
Megjegyzés:
Idézet:
“Átfogó és rendszeresen végzett vizsgálatokat tervezünk minden
végrehajtó tekintetében… melyet a Végrehajtói Kamara folytat majd le a
KIM felügyeletével, – eredményét pedig majd a miniszter értékeli.”
-
Ezek szerint a Végrehajtói Kamara ellenőrzi majd saját magát? – Nem
ártana egy független parlamenti bizottságot is felállítani, hogy segítse
a kamarát ezen vizsgálatok elvégzésében.
Ezen
kívül most már komolyan oda kellene figyelni; a számlatartozások
miatti, – önkormányzati lakásokból történő egyre gyakoribb
kilakoltatásokra is!
SzRTI
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése