
Hazánkban
potenciálisan a napenergiából nyerhető a legtöbb megújuló energia.
Magyarországon a primerenergia felhasználás jelentős részét fedezni
lehetne a nap segítségével. Arról nem is beszélve, hogy a napelem az
egyetlen olyan technológia, amely lehetővé teszi, hogy decentralizáltan
termeljünk áramot. Ugyanakkor jelenleg a napenergia-hasznosítás terén
van a legnagyobb szakadék a lehetőségek (elvi potenciál!), és a
ténylegesen realizálható energiatermelés között. Bár óriási lehetőségek
rejlenek a technológiában, erre azonban hazánkban még nem jöttek rá. Ez
egyrészt előny, mert korábban jelentős veszteséget generált volna, ha a
politikai vezetés őrült drágán támogatta volna a technológiát, másrészt
hátrány, mert így az iparág nem tudott megfelelően kifejlődni hozzá,
mint például Németországban. Arról nem is beszélve, hogy az irracionális
szabályozás, a támogatások

elmaradása sem könnyíti meg a napelemes rendszerek terjedését.
"2003-ban
még az előző Fidesz-kormánynak hála 30 százalékos támogatás volt a
Széchenyi programon belül, és 12 százalékos áfa volt a napelemekre.
Nagyon jók voltak a viszonyok, igaz, hogy akkor még a mostani
háromszorosába kerültek a napelemek. Lassan eltelt 10 év, és a
feltételek Magyarországon nemhogy nem javultak volna, hanem romlottak.
Ma egyáltalán nem támogatják a napelemes rendszerek telepítését, sőt, 27
százalékos az áfa - döbbenetes. Látszik is, hogy nagyon kevés családi
házas megrendelés van" - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Kitzinger Zsolt,
a KLNSyS Kft. kereskedelmi vezetője.
A
támogatások elmaradása mellett az áramszolgáltatók felé történő
engedélyeztetés, illetve a szabályozás nehezíti meg leginkább az
értékesítést, így a napelemes rendszerek terjedését. Nem sikerült
ugyanis bevezetni a Metár-rendszert Magyarországon, mely arról szólt
volna, hogy a szolgáltatók emelt átvételi áron átveszik a napelemek
által megtermelt energiát, mint ahogy egyébként azt teszik már régóta
Bulgáriában, Szlovákiában, vagy például Németországban. Ehhez képest
január elsejével - egy időben Bencsik János, volt energiaügyekért és
klímapolitikáért felelős államtitkár távozásával -, egy igen kellemetlen
rendelkezés lépett életbe, mely igencsak megnehezíti a napelemes
rendszerek terjedését. Míg a korábbi jogszabály szerint az 50 kWh-nál
kisebb erőművekben termelt áramot a szolgáltatóknak kötelezően át
kellett venniük a fogyasztás erejéig, túltermelés esetén pedig a
mindenkori szolgáltatási díj 85 százalékán, addig az idei évtől a
túltermelésért 22 forintot kapnak kWh-ként (ez körülbelül 50 százalékos
átvételi díj - a szerk.) a kiserőművek tulajdonosai.
A
másik hatalmas probléma, mely szintén gátat szab a technológia hazai
térhódításának, hogy az áramszolgáltatók nagyon szigorú
követelményrendszert állítottak fel, és így csak bizonyos
invertertípusokat (magyarázat a lenti ábra 3. pontjában - a szerk.)
engedélyeznek. Az áramszolgáltatóknál olyan feltételrendszert
alakítottak ki egységesen, melyben minden invertergyárnak 4 szabványnak
kell megfelelnie, míg külföldön például elég egyetlen certifikátot
beszerezni. Kitzinger Zsolt szerint nem azzal van a gond, hogy meg kell
felelni a szabványoknak, hanem, hogy a legkisebb piacon a legszigorúbb
feltételrendszert állították fel. A szakember véleménye szerint ennek
hátterében valamilyen ismeretlen érdekeket szolgáló lobbitevékenység
állhat.

Egy
családi ház esetében egyébként a leghosszabb időt éppen az
engedélyeztetés veszi igénybe - ez a folyamat a megrendeléstől számított
1-1,5 hónap. A szerelési munkálatok azonban ennél már jóval flottabbul
mennek. A rendszer telepítése egy nap alatt elkészül, komolyabb
felfordulás nélkül - kicsit kell cserepet bontani, de más átalakításra
nincs szükség. A szakemberek természetesen előzetesen felmérik a tető
tájolását, de a tapasztalatok szerint szinte mindenhol találni olyan
felületet (egy családi házas rendszer esetén körülbelül 25 négyzetméter,
ami 15 napelem-táblából áll), amely tökéletesen biztosítja a
feltételeket - legrosszabb esetben pedig az elemekből lehet előtetőt is
képezni a megfelelő tájolás érdekében. Ami egy családi házas rendszer
bekerülési költségét illeti, általánosságban elmondható, hogy egy 3,6
kW-os rendszer - mely egy átlagos magyar háztartás éves villamos energia
igényét fedezi tudja - munkadíjjal és engedélyeztetéssel 2 millió
forint alatt marad.
A
napelemeknél ugyanakkor nagyon számít a minőség. A sorba kötött
tábláknál ugyanis elég, ha csak az egyik rossz, így az egész rendszer
használhatatlan lesz. Ha egy panelt rosszul gyártanak, akkor az 5 év
múlva jelent majd problémát. Ebből egyértelműen következik, hogy a
némileg drágább napelemeknél a gyár hírnevét kell megfizetnünk. Egy
megbízható gyártó terméke ugyanis 5 év múlva is működni fog, és ha mégse
így lenne, könnyedén érvényesíthetjük garanciális igényünket, míg egy
olcsó napelemeket gyártó vállalkozás esetleges csődje tönkre teheti
befektetésünket. Egy rendszerben ugyanis csak egyféle típusú napelemeket
lehet egyszerre működtetni. A napelemek élettartama mindazonáltal igen
hosszú (50-100év) - a tapasztalatok szerint 10 évente nagyjából 4
százalékot romlik a teljesítményük. Karbantartási költséggel ugyanakkor
nemigen kell számolni, az esetleges hibákat a gyártó állja. Az
inverterek élettartama ugyanakkor némileg rövidebb, s nagyban függ
attól, hogy hova telepítik. A tapasztalatok szerint beltéri telepítésnél
akár 30 év, míg kültéri telepítés esetén jó, ha 15 évet kibírnak. Ebből
adódóan viszont számolni kell karbantartási
Egy
családi házas napelemes rendszer, az elmúlt 16 évben tapasztalt
energiaár-emelkedés ütemét előre vetítve nagyjából 6-8 év alatt behozza
az árát, s a jelenleg tapasztalható általános villamos energia díjak
stagnálása esetén is 8-10 éven belül eléri a megtakarítás a rendszer
bekerülési költségét. Ugyanakkor egy befektetést csakis egy másik
befektetéssel érdemes összehasonlítani. Magyarország legnépszerűbb
befektetési formájával, vagyis a bankbetétekkel összehasonlítva viszont
már mindjárt nem ennyire rózsás a helyzet. Az éven belül lekötött
forintbetétek esetében - melyek átlagos évesített kamatlába jelenleg 7
százalék körül mozog az MNB legfrissebb statisztikái szerint -
egyértelműen látszik, hogy a napelemes rendszerek egyelőre miért nem
indultak rohamos terjedésnek. Arról nem is beszélve, hogy a
pénzintézetek akciós kamatai ennél jóval nagyobbak is lehetnek (~10
százalék). Mint már korábban is említettük, a terjedéshez tehát
elengedhetetlen az elérhető támogatások fejlesztése, de minimum az
átvételi oldal ösztönzése.
Főként,
hogy Kitzinger Zsolt prognózisa szerint már csak az inverterek esetében
lehet áresésre számítani, s a napelemek beszerzési ára már nem fog az
elmúlt tíz évben tapasztalt mértékben tovább csökkenni. Ma egy 200
Wattos napelem-tábla gyártói beszerzési ára 40 ezer forint, s pozitív
csillagállás esetén sem lesz olcsóbb egyhamar. Éppen ezért az állami
ösztönzők elengedhetetlenek a piaci szegmens felrázásához. Először is -
mint megannyi más szegmensben - a napelemeknél is szükség lenne a 27
százalékos áfakulcs csökkentésére - emlékeztetőül: 2003-ban még 12
százalék volt az áfa a napelemekre - elemzi a az útajövőbe-hírportálja
Másodsorban
pedig be kellene indítani a Metár-rendszert, melyre mindeddig csak
ígérgetések voltak. Minimálisan megemelt átvételi árral ugyanis lökést
lehetne adni a magyar gazdaságnak. Hiszen, ha a befektetők idehozzák a
pénzüket, s Magyarországon termelnek Magyarországnak áramot ("magyar
napból"), az jókora lökést ad a GDP-nek. Arról nem is beszélve, hogy
szép számmal létesülnének új munkahelyek is. Végezetül pedig a
napenergia lakossági hasznosításának elengedhetetlen feltétele a
következetes állami támogatások életre hívása is. Az elmúlt 10 évben
ugyanis volt idő, amikor 35 százalékos támogatás is rendelkezésre állt,
és olyan is, amikor semmi. Arról nem is beszélve, hogy a tapasztalatok
szerint a pénzintézetek is nyitottak lennének az előfinanszírozásra,
hiszen a napelem egy gyorsan leszerelhető, tartós termék, így megfelelő
fedezetet is nyújt.
Hírfigyelő Szolgálat - Jövőnk.info
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése