2010-hez
képest hiába nőtt a bruttó minimálbér 33,3 százalékkal, a dolgozó csak
6,6 százalékkal vihet haza többet. Az állami viszont 80 százalékkal több
bevételhez jut dolgozónként az adórendszer elmúlt évekbeli átalakítása
miatt. Az
Orbán-kormány 2010-es hatalomra kerülése óta radikális változtatásokat
eszközölt az adórendszerben, aminek mára egy tisztán egykulcsos,
“egyszerű” rendszer lett az eredménye: nincs progresszivitás semmilyen
szinten és tételben. Ez azonban a minimálbéresek esetében csak minimális
előnyöket hozott, hiszen, ahogy azt korábban megírtuk, miközben
2010-hez képest a bruttó 33,3 százalékkal növekedett, a nettó bér
mindössze 6,6 százalékkal. Emögött egyértelműen az adójóváírás
kivezetése áll, mely pont az alacsony keresetűek, így a minimálbéresek
számára jelentett sokat. Bár egyidejűleg az egykulcsos adó bevezetésével
esetükben is mérséklődött valamennyit a személyi jövedelemadó kulcsa,
összességében nem nyertek annyit a vámon, mint amennyit veszítettek a
réven.
Ez
a fentebb említett, bruttó és nettó minimálbér eltérő növekedése
mellett más téren is szembeszökő változás történt. Ha nagyon sarkosan
szeretnénk fogalmazni, akkor azt mondhatnánk, a kötelező
minimálbér-emelések szinte csak az államnak hoznak pluszbevételt. Pedig a
legújabb kormányzati kommunikáció egyik pontja szintén a minimálbér
változásával van összefüggésben, mellyel alátámasztják: Magyarország
jobban teljesít. A kormányzati propaganda szerint “Magyarországon a
kormányváltás óta 24 500 forinttal nőtt a minimálbér”, amivel nem is
nagyon lehet vitatkozni, hiszen 2010-ben 73 500 forint volt a legkisebb
kötelező bér, idén pedig már 98 ezer. Az viszont jócskán árnyalja a
képet, hogy a 2012-ben elrendelt majdnem 20 százalékos
minimálbér-emelésre az adórendszer átalakítása (adójóváírás kivezetése)
miatt volt szükség.
Utóbbi pedig azzal is együtt járt, hogy jóval többet kénytelen a
minimálbérért foglalkoztatott az állam kasszájába fizetni a
munkabéréből. Míg ugyanis 2010-ben a 73 500 forintos bruttóból 13 264
forint ment az államnak, vagyis 18 százalék, idén ez az összeg már 33
810 forint, ami azt jelenti, hogy a bruttó 34,5 százalékát vonja el az
állam adó és járulék formájában. A változás: 155 százalékos növekedés. Munkaadói
oldalon ugyanakkor ennyire drasztikus változások nem történtek: egy
minimálbéres foglalkoztatása nominálisan “csak” 33,3 százalékkal kerül
többe idén, mint 2010-ben, a bruttó béren felül jelentkező költség pedig
változatlanul 28,5 százalék 2010 óta.
Ha
összeadjuk az állam kasszájába kerülő munkaadói és munkavállalói
járulékokat, és a bruttó bérhez viszonyítjuk, akkor az látható, hogy a
minimálbéresek esetében a teljes állami elvonás aránya (adóék) a 2010-es
36,2 százalékról 49 százalékra emelkedett. Ennél viszont érdekesebb,
hogy míg az Orbán-kormány hatalomra kerülése évében még 34 212 forintot
került az állami kasszába egy minimálbéres dolgozó után, idén ez az
összeg már 61 740 forint. Vagyis 80,5 százalékos a növekedés mértéke –
miközben a dolgozó csupán 6,6 százalékkal visz haza többet, hiába
emelkedett drasztikusan a bruttó minimálbér.
Bár
a 2014-es minimálbérről egyelőre még a konkrét bértárgyalások sem
kezdődtek meg, ha feltételezzük, hogy az MSZOSZ által javasolt 104 ezer
forintról születik megállapodás, akkor 2010-es bázishoz viszonyítva 13,1
százalékos lesz a nettó növekedése, az állami elvonások esetében pedig
91,5 százalékos lehet az emelkedés mértéke.
(mfor)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése