Decentralizálja
a kormány az államigazgatást, a minisztériumok egy részét kiszervezik a
fővárosból. Az államigazgatás szervezetét alapjaiban nem érinti a
változás, gyakorlatilag az adminisztráció fizikai áthelyezéséről van
szó, az átmeneti káosz és néhány személycsere után minden ugyanúgy megy
tovább, mint a második Orbán-kormány idején.
Lázár János szerint a vidéket vidékről kell irányítani, ezért
költöztetik a minisztériumokat, - ami rövid és lényegre törő, ám semmit
mondó válasz arra a kérdésre, miért kell minél hamarabb kiszervezni a
fővárosból az adminisztrációt.
Ha a decentralizálás miértjét akarjuk megérteni, nem önmagában véve
kell nézni az államigazgatást, hanem térségi viszonylatban.
Kelet-Európában folyamatban van a két nagyhatalom érdekszféráinak
újraosztása. A geopolitikai átrendeződést már most tucatnyi
felforgatási kísérlet, a két nagyhatalom haderő-összpontosítása, éles
gazdasági és politikai változások kísérik. Egy szomszédos ország már
belebukott abba az egyensúlyi politikába, amivel az Orbán-kormány még
csak most kezd próbálkozni.
Rém egyszerű a helyzet: a kormány számára egyértelművé vált, hogy nem kell se jelentős politikai ellenfél, se katonai erő az államhatalom hirtelen megdöntéséhez.
A térségben zajló folyamatok arra világítottak rá, hogy a tabuk ilyen
téren is ledőltek, bármelyik térségi állam áldozatává válhat az egyik
nagyhatalom váratlan huszárvágásának, egy ilyen folyamat pedig
kizárólag politikai akaratot és pénzt igényel (a nagyhatalom részéről).
Hogyan bukott meg a legitim ukrán kormány?
2013 augusztusában az USA összevont kétezer
fizetett zsoldost Bécs környékén. Az USA saját civil szervezeteket
hozott létre Ukrajnában, melyeket a legitim hatóságok számára
ellenőrizhetetlenül, készpénzben fizettek, így a hatóságoknak fogalma
sem volt arról, valójában mennyi embert tudnak mozgósítani. Szeptemberben
a civil szervezetek megkezdték a polgári elégedetlenség szítását. A
kormány tevékenységével elégedetlen civilek (ilyenből mindig rengeteg
van) utcára vonultak. Közéjük lassan beküldtek néhány tucatnyi
zsoldost, akik civil öltözetben utcai harcot kezdtek a tüntetéseket
biztosító rendőri erők ellen. Októberre a
tüntetéseknek rengeteg sérültje volt, a fizetett szervezetek sátrakat
építettek a belvárosban. Ezt a területet már inkognitóban működő
fizetett zsoldosok biztosították, a rendőri erők nem tudtak bejutni
aránytalan erőszak alkalmazása nélkül. Novemberben a
civil ruhában működő zsoldosok lassan elkezdték elővenni a katonai
felszereléseket, egyre több egyenruha, taktikai mellény, golyóálló
mellény volt látható. A militáns szélsőjobboldal megfizetésével az
utcai harcokat állandósították.
Ekkor a kijevi kormány megdöntésén alig néhány száz fő dolgozott
tevőlegesen, ennek nagy részét is a fizetett szélsőjobboldal tette ki. Januárra
az utcai harcokat mesterlövészekkel radikalizálták. Eddigre többszáz
zsoldos lett átcsoportosítva a fővárosba. Elfoglalták az Oktatásügyi
Minisztériumot, a Mezőgazdasági Minisztériumot, az Igazságügyi
Minisztériumot. Februárra az államigazgatás bár nem
volt egyetlen idegen politikai erő ellenőrzése alatt sem, működése
fizikailag ellehetetlenült. Elfoglalták a bíróságokat, februárban egy
alkalommal pedig megrohamozták a parlamentet, amit több ezer rendőr sem
tudott megakadályozni. A kormánypárti politikusok nagy többsége eddigre
elmenekült az országból.

Március elejére új kijevi kormány alakult. Olyan
politikusokból, akik hajlandók voltak pénzért oda szavazni, ahova kell.
Cserébe kaptak egy széket a parlamentben. Ennek érdekében akár a
börtönből is előszedték őket, de sokan épp akkor értek haza az Egyesült
Államokból.
A kijevi kormány megdöntésének nem volt árulkodó belpolitikai
előzménye. Nem volt kontrollálhatatlanul megerősödött párt, nem volt az
állam erőszakmonopóliumát fenyegető félkatonai szervezet. Egy
nagyhatalom politikai akarata és kétezer zsoldos kellett hozzá. A
változás külföldről fizetett zsoldosokkal történt, melyben a hazai
szélsőjobboldal megfizetése volt a katalizátor, ami főként amiatt volt
szükséges, hogy a politikai átmenetnek hazai résztvevője is legyen. Az
új kijevi kormány külföldről fizetett politikusok maroknyi csoportja.
Sokan közülük ismeretlenek voltak, senki nem gondolta, hogy a következő
héten több minisztérium élén állnak majd. Ezek a minisztériumok mind
egy helyen voltak, néhány utcányira egymástól. Elfoglalásukat követően
csak a vezetőket cserélték le (vagy lőtték le), az állami alkalmazottak
a helyükön maradtak. Ennek biztosítására az új kijevi vezetést jelentő
alig 4-5 fő annyi pénzt kapott, amennyi az állami alkalmazottak
munkában tartásához szükséges. A kormány eltávolításának
semmilyen lényegi következménye nem volt az államigazgatásra nézve, az
apparátus az új kormánynak adott hitelekből azóta is működik.
Miért jó az Orbán-kormánynak az államigazgatás decentralizálása?
Mert félnek. Az Orbán-kormány ugyanazt az egyensúlyi politikát akarja
folytatni, amivel a mostanra megbuktatott Azarov-kormány is
megpróbálkozott. Az Azarov-kormány tagjai ma a világ különböző
országaiban szétszórva élnek, és ehhez se komoly belpolitikai erő, se
jól szervezett ellenzéki fegyveres erő nem kellett. Rettegnek attól,
hogy az egyensúlyi politikát a két nagyhatalom közül az egyik
megelégeli, és Budapesten is lehet egy ukrán Majdan. Egy az
Orbán-kormánynál jóval keményebb maffia-háttérrel rendelkező kormány
eltávolítása hazai erőforrások nélkül augusztustól februárig
megvalósítható volt. Ennek a puccs szempontjából látható része
mindössze két hónap volt. Ha most van kétezer zsoldos Bécsben (vagy épp
Kalinyingrádban), novemberre nincs Orbán-kormány. Ez egy igen abszurd
lehetőség, de lényegében ez lenne az ukrán Majdan magyar megfelelője. A
kormány ennek elkerülésére nagyon mesteri lépéseket tesz.
Hatalomtechnikai szempontból igen magas szinten készülnek egy
felforgató művelet elhárítására.
Vajon szükség van-e erre? Megtett-e mindent az Orbán-kormány annak
érdekében, hogy a nép támogatását elnyerje, hogy az embereket ne
lehessen pillanatok alatt utcára vinni? Nem tett meg mindent.
Munkanélküliség van, nyomor van, és kilátástalanság. Az embereket
pillanatok alatt utcára lehet vinni. Ez csak pénz és politikai akarat
kérdése.
Molnár István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése