Az MTI apró híreiből értesülhettünk, hogy Magyarország egy novemberben létrehozott, egyelőre ismeretlen hátterű társaságon keresztül még a választásokat megelőzően 4000 tonna uszadékfát importál Vietnamból, amit az átalakított karcagi rizshántolóban fognak kiszárítani, pácolni, szecskázni, majd innen vasúton a franciaországi Tics-Nerveux nevű cég Bordeaux melletti gyárába szállítani, ahol fa evőeszközöket faragnak belőlük amerikai piacra. Ha az együttműködés beválik, jövőre és a további években akár további 100.000 tonna uszadékfa feldolgozására is sor kerülhet, ami Magyarországnak jelentős bevételt hoz, ezen felül reális esélyt jelenthet arra, hogy hazánk váljon a vietnami-francia kereskedelmi tengely ún. hub-jává, azaz elosztó központjává a Renault és a Chevrolet együttműködésében gyártott kisautók, háztartási vegyiáru, márkás lószalámi, sőt akár nyers réz tekintetében is.
Az
első megállapodás aláírására Szijjártó Péter tavaszi vietnami útján
került sor, a keleti gazdasági nyitás fejezeteként. Az MTI szerint az
előnyös megállapodás teljesítésében a Viet-Air nevű vietnami
légitársaság is szerepet vállal, sőt a gördülékeny logisztikai munka
érdekében a távol-keletiek új hangárt is avatnak még januárban a Liszt
Ferenc Nemzeti Repülőtéren, és ide telepítik az ázsiai karbantartási
részlegüket négy új munkahelyet is létrehozva — mondták az együttműködés
nyitányának szervezett sajtótájékoztatón Vietnam moszkvai
nagykövetségén, ahol megjelent és röviden felszólalt Laosz királyi
hercege, őexcellenciája Szuvannáa “Pepe” Phuma is.
A
herceg svéd nyelvű előadásában elmondta, hogy a késő tavaszra tervezett
budapesti útján személyesen fogja tanulmányozni a sikeres magyar
közmunkarendszert, amelynek voltak előzményei korábban a saját hazájában
is, de ahogy fogalmazott, “magyar barátaink megmutatták, hogy modern
versenykörülmények között is van létjogosultsága az állami munkaerőpiac
szabályozásnak és olyan értékteremtő közmunkának, amely végre nem csak a
tőkések zsebére van tekintettel”.
A
Közgép által támogatott ún. “Eastern-Western-Northern Lecture” sorozat
keretében megrendezett előadásában a trónörökös kitért a világgazdasági
hangsúlyok megváltozására is, amelyekre Magyarország Orbán Viktor
vezetésével jól reagált, ám az EU vezetői láthatóan még nem értenek.
“Ami azonban késik, nem múlik” — tette hozzá sokat sejtetően a többször
tapssal is megszakított előadása zárásaként.
Jellemző
persze — teszem hozzá én –, hogy a Zsindex munkatársa kérdését, hogy
vajon mennyibe fog kerülni a jelzett uszadékfa mennyiség utaztatása
három kontinens között, az illetékesek üzleti titokra hivatkozva
elhárították. A Magyar Nemzett ismertetése szerint Bajnaiék megpróbálták
megfúrni az üzletet még a tárgyalási szakaszban, és ennek érdekében
Soros György betámadta a vietnami dongot is, amelyik három nap alatt
közel 120%-ot veszített az értékéből, ennek ellenére a két ország
hatóságai közötti együttműködést végül siker koronázta, és a szerződés
aláírásra került. Ezt a nyilvánvaló ostobaságot Bajnaiék persze hevesen
cáfolták, kár, hogy a Magyar Nemzett erről elfelejtette értesíteni az
olvasóit.
A
Népszabadság szerint nem igaz, hogy az uszadékfából jut hazai
felhasználásra is, egy szakértő szerint a rezsicsökkentés hatása miatt
nincs kereslet jelenleg jól faragható faanyagra az országban,
választások pedig az elkövetkező években úgy sem lesznek. A szövevényes
történet egyetlen érdekesebb — hitelt érdemlő — mellékszála, hogy a
neves amerikai uszadékfa-szobrász, Jeff Uitto, aki idáig a Smith Creek
folyó partjáról szedte össze művészetének alapanyagát, jelezte a
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban, hogy Budapestre küldené
egy munkatársát auditáltatni a vietnami fa minőségét. Navracsics Tibor
titkárságán azonban elhárították a közeledést a jól bevált
vietnami-francia-magyar együttműködésre és hazánk nemzeti érdekeire
hivatkozva, és nem adnak vízumot a művész képviselőjének.
Na
mindegy, az egész sztori bűzlik az áthallásoktól. A vélt gazdasági
áttörésünk nyilvánvalóan nem innen fog származni, most, hogy az Audi
elkezdte a kivonulást az országból, továbbra is hiányzik a helyét
betöltő nemzeti multi, és az ilyen meglapozatlan perspektívák, mint az
uszadékfa biznisz, valószínűleg nem fogják segíteni a “minden magyar
GDP-t növel” nemzeti program célkitűzéseit. Albánia már a nyakunkon van,
de állítólag a következő negyedéves eredményeink el fogják
gondolkoztatni még Brüsszelt is, ahonnan jószerivel már csak egyet
remélhetünk: hogy legalább az uszadékfa-ötletünket nem nyúlják le.
(hafr)
Van még öt milliárd! Hová tegyük?-Adjuk oda szegény Közgépnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése