2014. április 16., szerda

Féláron tankolhatnánk, ha még lenne állami vagyon. Ki a felelős?

Pénteken újabb áremelést végez a Mol, ezen a héten már másodszorra nő az üzemanyagok ára. A hét végére a benzin literjét 415-416, a gázolajét 419-420 forintért adják majd.
A magyar sajtó nem győzi hangsúlyozni, hogy ezekkel az árakkal még meg lehetünk elégedve, mert 2012-ben ennél volt már magasabb, benzin esetében 451, gázolajnál 449 forintos rekord is. Pedig Magyarországon világviszonylatban drága az üzemanyag, - és itt nem csak Ukrajnára vagy Oroszországra kell gondolni. Tabunak számít, hogy a magyarországi benzinárak egyáltalán nem a világpiaci árak alakulásának köszönhetőek. Itthon azért drága a benzin, mert a magyar állam ahelyett, hogy érdemi termelő tevékenységet folytatna és abból tartaná fenn magát, az állampolgárokra kivetett adóból akar bevételhez jutni. Az éves állami költségvetés több mint harmadát a forgalmi adó és jövedéki adó beszedése adja.
Ennek költségeit ráadásul sokszorosan fizetjük meg. Megfizetjük az adót az üzemanyag megvételével, ezen felül az üzemanyagköltségek a szállítmányozáson keresztül hozzáadódnak minden termék árához, - amit a kereskedők lehetőség szerint szintén ránk hárítanak. Sokszorosan fizetjük meg a magas üzemanyagköltségeket, pedig az üzemanyagokra kivetett ÁFA és jövedéki adó egyáltalán nem indokolt. Ezekre a bevételekre azért van szüksége az államnak, mert nincs más bevételforrása, - a rendszerváltást követően végrehajtott privatizációs program során fillérekért eladták azokat az állami nagyvállalatokat, melyekkel szerkezeti átalakítást követően a modern kapitalista környezetben is profitot termelhetne az állam.
Nem lehet kijelenteni, hogy egyetlen párt vagy kormány lenne felelős a sarcolásért, hiszen kormányokon átívelő módon, egymással összejátszva hajtották végre az állami vagyon kiárusítását. A rendszerváltás összes pártja együtt felelős a mai helyzetért, amiben az állam nem rendelkezik kellő mértékű, termelés alapú bevételforrással, ehelyett az állampolgárok adóterheinek növelésével, de facto élősködéssel tartja fenn magát. Ez az "élősködő állam" olyan adóterheket helyez az üzemanyagokra, aminek köszönhetően a benzin ára duplája annak, mint ami a világpiaci árak alapján indokolt lenne.
A benzin árából minden második forint az államkasszába megy. Aki ma Magyarországon tankol, a kiskereskedő profitjával együtt mindössze 200-205 forintot fizet az üzemanyagért, több mint 210 forintot pedig az államkasszába. Mindez amiatt, mert a rendszerváltást követően kiárusították az állami vagyont, és az állam nem tudja termelő tevékenységből fenntartani magát.
Magyarországon, ha azt akarjuk, hogy a gazdasági növekedés beinduljon, el kell törölni az üzemanyagokra kivetett jövedéki adót és forgalmi adót. Csakis ez tenné lehetővé, hogy a hazai vállalkozások beinduljanak, a gazdaság növekedési pályára álljon, és nem csak a magánvállalkozók, de a magánember terhei is minimálisra csökkenjenek. Ha olcsóbb az üzemanyag, olcsóbbá válnak a termékek, amire fele akkora üzemanyagköltséget terhelnének a kereskedők. A gazdasági növekedést egyedül a hazai fogyasztás indíthatná be, ami rövid időn belül nyereségessé tenné a hazai kis- és középvállalkozásokat is. Ha Ön 200 forintért tankolhatna, mire költené a havonta megtakarított összeget? Azt is hozzá kell tenni, hogy emiatt Budapesten a tömegközlekedés ára is minimálisra csökkenne, - ami jelenleg egyébként Európa egyik legdrágább tömegközlekedése.
A magyar államnak termelő tevékenységgel kell gondoskodnia a költségvetési egyensúlyról, nem az adófizetők további sarcolásával. Meg kell szüntetni az üzemanyagárakra rótt állami terheket, mert egy ilyen intézkedés növelné a hazai felvásárlóerőt - ami a növekedés kulcsa lenne. Mindez csak politikai akarat kérdése. Miért nem hoz létre az állam közmunkaprogram helyett valós munkahelyeket, valós termelő tevékenységet folytató állami nagyvállalatokkal, ami egyben a foglalkoztatottságot is növelné? Mi hiányzik mindehhez? A politikai akarat, vagy a százmilliárdok, ami a hazai gazdaság fellendítése helyett magánzsebekbe vándorol?
Molnár István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése