Elképzelhető,
hogy már ősszel nekiáll a kormány a Nemzeti Közszolgáltató Társaság
megvalósításának. A legnagyobb homály egyelőre ott van, hogy mi lesz
azokkal a területekkel, amiket nem vett meg az állam. Idén még biztosan
nekifutnak a devizahitelesek ügyének is.
Még
a nyáron elfogadhatja a parlament az új közszolgáltatási törvényt, és
még az idén megalakulhat a Nemzeti Közszolgáltató Társaság (NKT) – tudta
meg a hvg.hu kormányzati forrásból. Az illető a cég elnevezésében nem
volt teljesen biztos, de mint mondta, „a ’nemzeti’ név egy ilyen fontos
dologból nyilván nem maradhat ki, a ’közszolgáltató’ pedig adja magát a
profil miatt. De hogy ’társaság’-nak, ’holding’-nak hívják majd, vagy
esetleg más társasági forma alapján nevezik el, az még nem eldöntött” –
mondta a forrás.
Kormányközeli
informátorunk szerint a törvény szövege gyakorlatilag már tavaly
novemberben elkészült, és azóta vár arra, hogy a kormány elé kerüljön.
De szerinte erre is hamarosan sor kerül. A jogszabály kulcsmondata a
következő: „az állam a közműszolgáltatások biztosítására társaságot hoz
létre, többségi közösségi tulajdonban”. Vagyis – és ez lényeges
fejlemény az eddig ismert részletekhez képest –, a cég kisebbségi részét
akár egy magáncég, sőt akár egy külföldi vállalat is birtokolhatja
majd. Kérdésünkre, hogy ez hogyan fér össze a nonprofit jelleggel, az
informátor azt mondta: egyáltalán nem szokatlan, hogy egy állami cégben
kisebbségi magántulajdon is van.
Ide is, oda is
Jelen
esetben például el lehet képzelni egy olyan felosztást is, hogy
bizonyos tevékenységeket, például a gáz- vagy vízfogyasztás mérését (ami
komolyabb technikai felkészültséget igényel) a külföldi kisebbségi
szakmai tulajdonos végzi. Ebben az esetben az üzemi költségekben
megjelenne az is, hogy ők ezt a részfeladatot profitorientált módon
végzik el, ennek mértéke pedig természetesen tárgyalások eredménye
lenne.
A
cég a Főgáz és a Fővárosi Csatornázási Művek teljes állami tulajdonba
vételét követően, a Közép, valamint a Dél-dunántúli Gázszolgáltató
megvásárlásával (mindkettő az E.ON tulajdonában van) kapja meg az
induláshoz szükséges formáját. A kormányzati forrás szerint a cél, hogy a
társaság szolgáltatásaival az ország nagyobbik részén biztosítsa a gáz,
az áram-, a csatorna- és lehetőleg a vízszolgáltatást is.
|
Orbán
Viktor az észak-déli gázfolyosó magyar és szlovák földgázhálózatok
összekapcsolása alkalmából rendezett ünnepségen 2014. március 27-én Fotó: Fazekas István |
A
kormányzati logika szerint a cég az árképzésének köszönhetően alá tudna
ígérni a jelenleg még a magyar piacon jelen lévő többi
közműszolgáltatónak. Ezzel párhuzamosan kampányt indítanának a
fogyasztók megnyerése érdekében. Arra a kérdésre, hogy az állami holding
szolgáltatási területén kívül eső fogyasztók hogyan juthatnak hozzá az
olcsóbb szolgáltatásokhoz, azt a választ kaptuk, hogy elvileg ma is
lehetséges a fogyasztó gáz- vagy áramszolgáltatók közötti válogatása.
A
valóságban ez azért nagyon bonyolult, mivel a hatósági árazás miatt
minden szolgáltatónál ugyanannyit fizet a lakossági fogyasztó, így a
szabad szolgáltatóválasztás jelenleg értelmetlen opció, mivel nem
működik a piac. Az új rendszerben viszont – magyarázta a forrás – az
állami holding feladata lesz megteremteni annak a lehetőségét, hogy
mindenki élhessen a szolgáltatóválasztás jogával.
Ez
a gondolatmenet arra utalhat, hogy a kormány nem vesz állami tulajdonba
minden közműszolgáltatót. Az E.On után tehát nem törekszik a Tigáz,
illetve az E.On áramszolgáltató állami vállalattá tételére. Kérdés, hogy
egy Nemzeti Közszolgáltató Társaság mint állami szereplő mennyi helyet
hagy például a Tigáznak arra, hogy a saját költségeit el tudja számolni
az árban. A költség egyébként aszerint is különbözik, hogy az a
fővárosban, a Dunántúlon vagy a kelet-magyarországi régióban merül fel.
Ki képzi az árat?
Az
NKT árképzésével kapcsolatban a forrás annyit mondott, hogy egy ilyen
rendszerben a központi árszabályozás jelenlegi formája vélhetően
fölöslegessé válik, de még erről sincs ugyanakkor döntés. Forrásunk
szerint a legvalószínűbb megoldás, hogy az állam közszolgáltatási
szerződést köt majd a Nemzeti Közszolgáltató Társasággal. Ennek része
lesz a mindenkori ár megállapítása is, így attól kezdve a holding
feladata lesz, hogy ebből biztosítsa saját működését. Azt a forrás
ugyanakkor hangsúlyozta: a nonprofit jellegtől függetlenül a mindenkori
közműáraknak olyanoknak kell lenniük, hogy a rendszer folyamatos
fejlesztésére és karbantartására legyen pénz.
Mindeközben
a Fidesz-KDNP-ben sem egyértelmű a harmadik Orbán-kormány egyik
legjelentősebb intézkedésének megítélése. Van olyan befolyásos fideszes
képviselő, aki szerint „a nonprofit jelleg Kelet-Európában mindig azt
jelenti, hogy a menedzsment nem érzi elég motiváltnak magát az
eredményes működtetésre, és – mondjuk ki – ilyen esetben sokan
hajlamosabbak a belső vállalati korrupcióra is”. A képviselő egyébként a
megvalósítás sebességét illetően sokkal pesszimistább. Mint mondta, jó,
ha a rendszert a ciklus végére sikerül felállítani és beindítani. Az
ütemezést illetően egy másik kormányzati forrásunk is úgy vélte,
amennyiben a 2018-as választásokra már úgy fordulnak rá, hogy éppen
elkezdett működni a nonprofit közműszolgáltatás Magyarországon, akkor
azt már sikerként könyvelhetik el.
Mint még március közepén megírtuk, az állam a Fővárosi Gáz-, Csatornázási, és Vízművek átvételével afféle modellkísérletbe kezd
a választások után a közművek nonprofit üzemeltetésével kapcsolatban.
Ezzel kapcsolatosan még az is felmerült, hogy Budapesttől gyakorlatilag minden városüzemeltetési feladatot átvesznek, a tömegközlekedéssel együtt.
Ami gyakorlatban azt is jelenti, hogy az állam átveszi a két nagy
városházi holdingot, a Budapesti Városüzemeltetési Központot és a
Budapesti Közlekedési Központot.
Az
MVM Magyar Villamos Művek Zrt. decemberben írta alá a Főgáz Zrt. addig
német tulajdonban lévő 49,83 százalékos részvénypakettjének
megvásárlásáról szóló adásvételi szerződést. A pakettet 41 milliárd
forintért vette meg az MVM. A Főgáz többségi tulajdona jelenleg a
fővárosi önkormányzat tulajdonában van. A Fővárosi Közgyűlés január 29-i
zárt ülésén mondott le a Főgáz-részvények elővásárlási jogáról.
És még nincs vége...
A
héten megjelent a kormányhatározat, mely szerint az MVM a főváros
Főgázban meglévő többségi tulajdoni hányadát is meg kívánja vásárolni. A
főváros közgyűlése megadta a hozzájárulást, de az árról még nem
született döntés. Az MVM megvenné az E.On két gázelosztó társaságát és
az ügyfélszolgálati cégét is. A szándéknyilatkozatot alá is írták, a
vételárról szintén még nincs információ, azt állítólag később állapítják
meg.
A
lakossági rezsi több lépésben történt csökkentése ugyanakkor csak az
első lépés volt a kormány szándékai szerint. Orbán Viktor még március
21-én a brüsszeli uniós csúcson jelentette be, hogy a háztartások és a
közintézmények energiaköltségeinek csökkentésén túl a kormány a gazdaság
egyéb szektoraira is ki akarja terjeszteni a rezsicsökkentést, az ipari
felhasználású energia árát is csökkenteni szeretné. „A versenyképesség
kulcsa a jövőben az energia ára lesz” – mondta akkor a kormányfő. Az
ipari felhasználású energia árcsökkentésének részletei ismertetését
„egy, a választások utáni sajtótájékoztató témájának” nevezte a
kormányfő.
Hitelrezsi |
A másik, még az idén „újraszabásra” váró stratégiai terület a kormány számára a devizahitelesek ügye. Ezzel kapcsolatban Rogán Antal azt mondta a hvg.hu-nak a választások előtt adott interjújában, hogy „ezen a téren viszonylag gyors munka vár az új parlamentre. Lehetőleg még 2014-ben lehetősége lesz arra, hogy döntést hozzon a devizahitelek kivezetéséről, illetve 2015-tel végleg megszűnik az ügyfelek árfolyamkockázata”. A konkrét formáról a Fidesz frakcióvezetője nem akart nyilatkozni, csak annyit mondott, a „megoldás a hitelek forintosítása és az árfolyamgát között van”, információink szerint a legvalószínűbb, hogy az árfolyamgát jelenlegi árfolyamaihoz közeli szinten (180 forintos svájci frank, és 250 forintos euró árfolyam) univerzálissá, és kötelezővé teszik az árfolyamgátat. |
Kősa András
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése