Folyik a küzdelem a volt szovjet köztársaságokért
Az
Ukrajnáért folyó harc fordulópontot hozott két nagy stratégia
háborújában, amelyben az Európai Unió keleti partnerségi programja
ütközik meg az orosz eurázsiai unió tervével.
Az
Európai Unió 2009 májusában indította el a keleti partnerség
programját, amely hat volt szovjet köztársaságot hivatott kiragadni az
orosz érdekszférából, “átprogramozni” az európai értékrendre, közelebb
hozni, majd befogadni az európai közösségbe. Akciótervet fogadtak el
valamennyi országgal − Belaruszt kivéve −, amelyek három-öt éves
politikai és gazdasági reformprogramot tartalmaztak. Ukrajna,
Örményország, Azerbajdzsán, Grúzia és Moldova el is kezdték
végrehajtásukat. Ezek alapján a legtöbb haladást elértekkel a társulási
szerződések új nemzedékének megkötését tervezték, aminek első lépésére
2013 novemberében a vilniusi csúcson sor került Grúziával és Moldovával −
azonban Ukrajna az utolsó pillanatban visszalépett. Viktor Janukovics
elnök ugyan szerette volna az unió támogatását is megszerezni, de végül
mégis Moszkvát választotta, amely jelentős nyomást gyakorolt a keleti
partnerség résztvevőire, de főleg Kijevre, hogy eltántorítsa őket a
társulási szerződés aláírásától. Taktikája sikeresnek bizonyult − amíg
az ukrán hatalom bele nem bukott.
Elméletileg
tehát győzött az Európai Unió stratégiája, gyakorlatilag mégis
megbukott. “Megszerezte” ugyan Ukrajnát, a program “koronagyémántját” –
de egy a csőd küszöbén tántorgó, megosztott, a polgárháború szélén álló
országot kellene talpra állítania, amire még a nemzetközi közösség
támogatásával is kevés az esély. A Krím orosz annektálása, az orosz
politika kemény vonalának feltámadása pedig a partnerségi program többi
résztvevőjére visszarettentően hat.
Kemény elvárások
Nem
növeli az Európai Unió népszerűségét, hogy – a Nemzetközi Valutaalaphoz
hasonlóan – a társulás és a támogatás feltételéül alapvető, gyakran az
érintett országok hagyományaival ellentétes reformokat vár el.
Ukrajnától egyebek mellett a népbetegségnek tekinthető korrupció
felszámolását, tisztességes választási és jogrendszert, liberális
piacgazdaságot, benne a lakossági gázárak piaci szintre emelésével. Az
ország új vezetése sietve igyekszik mindennek eleget tenni, de
kiszámíthatatlan ezek − például a gázárak fokozatosan kétszeresére
emelésének − társadalmi hatása. Moldova siet a legjobban az EU-ba, tőle
várva az országból gyakorlatilag már kiszakadt és orosz fennhatóság alá
került Dnyeszter Menti Köztársaság miatt Moszkvából érkező
fenyegetésekkel szembeni védelmet. Kisinyov legkésőbb júniusban szeretné
aláírni a társulási szerződést, de Brüsszel tőle is elvárja a
tisztességes választásokat, a korrupcióellenes harcot és valamiféle
békés megállapodást a szakadár miniköztársasággal. Grúzia, amely már
háborút is viselt Oroszországgal, szintén júniusra tervezi az aláírást, s
a döntés Brüsszel részéről egyértelműen politikai lesz (mint máskor
is), ugyanis elképzelhetetlen, hogy az ország két hónap alatt a
demokrácia általa elvárt szigetévé válhat, és rendezheti viszonyát a
szakadár Dél-Oszétiával és Abháziával.
Örményország
a vilniusi csúcs előtt látványosan fordított hátat az EU-nak és a
napokban csatlakozott az oroszok vezette vámunióhoz. A Jerevánnal
Nagorno-Karabah miatt hol csendes, hol zajos háborúban álló Azerbajdzsán
is egyre inkább hajlik példájának követésére. Az Oroszországgal a
lehető legszorosabban együttműködő Belarusz bevétele a keleti
partnerségi programba pedig eleve érthetetlen volt.
Nem Szovjet-, hanem Oroszunió születik
Talán
nem véletlen, hogy az unió keleti partnerségi programjával szinte egy
időben hozta létre Moszkva az orosz−belarusz−kazah vámuniót, amihez most
csatlakozott Örményország is. Nurszultan Nazarbajev kazah elnök szerint
Törökország is teljes jogú tagságot kaphatna, Kirgizsztán és
Tadzsikisztán pedig megfigyelői státust. Vlagyimir Putyin elnök
nagyszabású terve szerint ez a szervezet képezi a létrehozandó eurázsiai
gazdasági közösség magját. Azzal, hogy legalábbis egyelőre elvesztette a
legfontosabb potenciális tagját, Ukrajnát, a Reuters szerint most
elsősorban a keleti autokraták vezette országok felé fordul. Az államfő
felháborodottan utasította vissza a feltételezéseket, hogy
tulajdonképpen vissza akarja hozni a Szovjetuniót, szerinte egy korszerű
gazdasági szervezet születik, ami továbbfejlődhet az eurázsiai
gazdasági unióvá. Bár szó sincs a leendő unió tagországai
függetlenségének feladásáról, a szervezet vezetője és meghatározó ereje
egyértelműen Oroszország lesz. Határainak pedig csak befolyása és a
képzelet szab határokat – egy moszkvai tudományos tanácskozáson még az
is felvetődött, hogy Magyarországot is befogadnák az unióba.
(napigazdasag)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése